per
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2017-12-22
13
48
5
12
68589
Research Paper
اهمیت درک مهارت میان فرهنگی در تعاملات میان مذاهب
The Importance of Understanding Intercultural Competence in Interactions of Denominations
سعید سالاری
ssalari@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران
تبیین و آسیبشناسی همنشینی و تعامل اعضای مذاهب گوناگون و وابسته به یک دین، محل توجه فرهنگ پژوهان و دغدغهمندان مسئله همکاری و همزیستی جوامع و خرده تمدنها است. بررسی «مهارت میان فرهنگی» از شاخصههای کیفی برای سنجش این نوع کنشگریها است. نحوه ترویج و پیادهسازی اجرایی آن، راهی برای بالا بردن این نوع همزیستی است. اثر حاضر بنای آن دارد، تا به واکاوی مقوله شناختی این مهم پرداخته و کاربردپذیری آن را در تعاملات میان مذاهب، بررسی کند. در این نوشتار، از آن رو که مفاهیم پایه این پژوهش هنوز به طور جدی مورد بررسی پژوهشگران فارسی زبان قرار نگرفته، با روشی تبیینی و توصیفی براساس دادهها و ایدهپردازیهای محققان فرهنگ دیگر جوامع، به تشریح و کاربست پذیری آن اقدام شده است. این مطالعه، توجه و تأمل در اصول شناختی مهارتهای میان فرهنگی و بارورسازی آن در گستره جوامع و مناطق چند مذهبی را خاطر نشان میکند.
Interactions between the members of different denominations affiliated to a religion is one of the important points that its explaining have been regarded by the culture researchers, the ones looking forward the collaboration of societies. Analyzing the subject of “Intercultural Competence” can be regarded as a qualitative index to evaluate these kinds of agency. Beyond this, analysis, propagation and implementation of “Intercultural Competence” is also a stepping stone in raising this type of symbiosis. This essay is trying to find the links between understanding of this subject and its effect on the religious relations in cross cultural societies. Due to the fact that the basic concepts of this research have not been investigated by the Persian researchers seriously, the article has chosen the way of explanations and descriptions based on the data and ideas of other communities’ researchers. The result of this study is to highlight the cognitive principles of intercultural competences and their cultivation in the range of multicultural communities and regions.
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_68589_559922ed77721e98440d20d2ce656c0b.pdf
مهارت میان فرهنگی
حساسیت میان فرهنگی
تعامل دینداران
تقریب مذاهب
Intercultural Competence
Intercultural Sensitivity
Believers’ Interaction
Proximity of Religions
per
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2017-12-22
13
48
13
21
68621
Research Paper
بررسی مبانی قرآنی اندیشه تقریبی ملا سعید نورسی
Investigating the Qur’anic Bases of Mullah Said Nursi’s thought about Proximity
محسن نورائی
m.nouraei@umz.ac.ir
1
مریم صحرایی
kosarevelayat87@gmail.com
2
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران، بابلسر
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران، بابلسر
«وحدت» یکی از مهمترین آموزههای اسلام است. به باور بسیاری از اندیشمندان، تحقق وحدت امت اسلام، عامل بازگشت شکوه و عظمت به آن است. «ملا سعید نورسی» عارف کردتبار ترکیه، از جمله مصلحان معاصر است که تلاش علمی درخور در زمینه وحدت دارد. نوشتار پیش رو که به شیوه توصیفی - تحلیلی نگاشته شده، میکوشد، تا با تمرکز بر اثر معروف نورسی «رسائل النور»، اهم مبانی قرآنی این دانشمند را در زمینه وحدت به بحث نشیند. براساس نتیجه پژوهش، مهمترین این مبانی عبارتند از: ایمان به خدا، پیروی از رهبر واحد، پایبندی به اخلاق اسلامی و توجه به تفقه و اجتهاد.
“Unity” is one of the most important teachings of Islam. According to many scholars, the realization of the unity of Islamic Ummah is the reason for the return of glory to them. Mullah Said Nursi, the Kurdish theologian from Turkey, is one of the contemporary reformers, who has important scientific endeavor in the field of unity. This article which is written in descriptive-analytic method attempts to discuss the great Qur’anic principles of this scientist in the context of unity by focusing on the well-known work of Nursi, “Risalah al-Nour”. According to the results of this research, the most important of these bases are: belief in God, following a unified leader, fidelity to Islamic ethics, and paying attention to understanding and Ijtihad.
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_68621_ab556aa261edd265fad78b57e553b194.pdf
وحدت اسلامی
تقریب مذاهب
اتحاد محمدی
ملا سعید نورسی
رسائل النور
Islamic Unity
Proximity of Islamic Denominations
Muhammadian Unity
Mullah Said Nursi
Risalah al-Nour
per
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2018-01-15
13
48
22
39
68628
Research Paper
سلفیه و امکان فهم متون دینی برای عموم مسلمانان: ساده سازی دین یا نفی ضرورت وجود علما
Salafists and the Theory of the Possibility of Interpretation of Religious Texts by the Muslim Publics: Simplification of Religion or Opposing Islamic Scholars
معصومه رادگودرزی
fr.raad1@gmail.com
1
علیرضا نجفی نژاد
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گلستان
یکی از اصول اساسی جریان فکری سلفیه از زمان شکلگیری آن در قرن هفتم قمری تاکنون، عدم پذیرش انحصار تفسیر متون و صدور احکام شرعی توسط علمای مذاهب و نیز اعتقاد به «سهل الفهم» بودن نصوص دینی بوده است. به تبع این باور، اندیشمندان سلفی خواستار آزادسازی اجتهاد شده و به مذمت تقلید اجباری از یکی از مذاهب چهارگانه اهلسنت پرداختند. به همین دلیل، جنبش سلفی، جنبشی ضد علمایی و مساوات طلبانه شناخته میشد. اما در عین حال، سلفگرایان قرون میانه و معاصر، بر نیاز عوام مسلمانان به آموزش علوم دینی نزد علمای عالیرتبه و نیز تبعیت و اتباع از آنان تأکید کردهاند. امری که به نظر در تناقض با ادعای سهل الفهم بودن اسلام قرار دارد. هدف مقاله حاضر آن است، تا علت وجود این تناقض در دیدگاه سلفگرایان را بررسی نماید. یافتههای پژوهش آشکار کرد که تبلیغ ساده بودن درک دین و آزادسازی امر اجتهاد در مقابله با انحصار تفسیری مذاهب اهلسنت بوده و سلفگرایان نه میخواستند و نه میتوانستند با واگذاری تفسیر متون دینی به عامه مسلمانان، موجب هرج و مرج تفسیری شوند.
Both in the modern period and historically, Salafism has been associated with auto-didacticism and an assertion that Islam’s scriptures are clear and accessible to ordinary Muslims without mediation of the Islamic scholars. Indeed, Salafi writings often confirm this impression. In contrast, however, both in the pre-modern and modern settings, in both their writings and lessons, leading scholars associated with Salafism have insisted on the need for the Muslim laity to turn to a scholarly class to offer accurate understandings of their religion. This article investigates this apparent tension, arguing that what seems to be Salafi anticlericalism or calls for a democratization of interpretation is a rhetorical tactic employed in debates with mainstream Sunni scholars rather than substantive prescriptions.
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_68628_74cb4d24d875a65ff302ecfe6b0a37bf.pdf
سلفیه
اجتهاد و تقلید
تفسیر متون دینی
علما
عامه مسلمانان
Salafism
Ijtihad and Taqlid
Interpreting Islamic Scripture
Scholars
Muslim Publics
per
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2018-01-15
13
48
40
56
68634
Research Paper
قاچاق کالا و ارز از منظر منابع عقلی استنباط احکام در اصول فقه
Smuggling Goods and Currencies from the Perspective of Rational Sources in Principles of Islamic Jurisprudence
مصطفی ذوالفقارطلب
zolfaghar49@ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تهران
یکی از مسائل مستحدثه و نوپیدا در عرصه معاملات تجاری، نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز است که از این نوع عملیات به قاچاق کالا و ارز تعبیر میشود. این نوع معامله هرچند به طور جزئی دارای آثار سودآوری برای عاملان قاچاق است، اما بر حسب استقرا، دارای پیامدهای منفی عمیق اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است. اگرچه اجرای قوانین وضعی در مبارزه با این پدیده، مؤثر است، ولی آگاهی از مبانی فقهی پدیده قاچاق، به سبب ایجاد نوعی اعتقاد و باور درونی برای اشخاص، از عامل بازدارندگی مؤثرتری برخوردار است. جهت دستیابی به حکم قاچاق کالا و ارز، دانش اصول فقه و قواعد اصولی آن، راهگشا است که به طور اجمال از طریق منابع عقلی استنباط احکام از قبیل قیاس، مصالح مرسله، استحسان و سد ذریعه میتوان به حکم اجتهادی آن دست یافت. مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به حکم اجتهادی قاچاق کالا و ارز از رهگذر منابع عقلی استنباط احکام در اصول فقه میپردازد و چگونگی استنباط حکم آن را از این منابع تبیین میکند. دستاوردهای مقاله نشان میدهد که رابط مشترک بین ادله اجمالی چهارگانه قیاس، مصالح مرسله، استحسان و سد ذریعه به عنوان منابع استنباط حکم مسئله قاچاق کالا و ارز، وجود رکن مصلحت ـ به مفهوم جلب مصلحت و دفع ضرر ـ در آنها است. مصلحت موجود در مسئله مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جلب منافع ملی و دفع اضرار یا تغریر است.
Smuggling goods is a modern phenomenon in trading which means “to neglect custom rules in import and export of goods and currencies”. Although these acts may have certain benefits for some individuals, however, they are harmful to economy, culture, politics and security of the country. Legislation of civil laws is effective in countering such problems. Nevertheless, knowing about religious roots of forbidding these acts has a significant role in deterrence. Principles of Islamic Jurisprudence and its main regulations can help in this regard and we can reach the religious verdict through applying regulations such as Qiyas, al-Masalih al-Mursalah, Istihsan and Sadd al-Dhari‘ah. This article applies an analytical descriptive methodology in order to find out the religious verdict related to smuggling goods and currencies by applying above-mentioned regulations. This article concludes that the common ground within these regulations as references of such verdict is the concept of Maslahah (public interest). Therefore, Maslahah (public interest) in the case of fighting against smuggling goods and currencies results in gaining national interests and avoiding harms or deceiving.
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_68634_6ab174e7bc70e9350b730e292c1a3929.pdf
قاچاق کالا و ارز
اصول فقه
قیاس
استحسان
مصالح مرسله
سد ذریعه
Smuggling Goods and Currencies
Principles of Islamic Jurisprudence
Qiyas
Istihsan
al-Masalih al- Mursalah
Sadd al-Dhari‘ah
per
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2018-01-15
13
48
57
66
68635
Research Paper
بررسی امکان وصی شدن زن از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی
Investigating the Possibility of Being an Administrator for Women in the Viewpoint of Islamic Jurisprudential Denominations
مرتضی رحیمی
mrahimi@shirazu.ac.ir
1
مجتبی بهروزی
dardamad@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه شیراز
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
مذاهب فقهی اسلامی درباره شرط مذکر بودن وصی به عنوان یکی از ارکان وصیت عهدی اختلاف نظر دارند. اکثر ایشان وصی شدن زن را جایز دانستهاند. بررسی دلایل موافقان و مخالفان وصی شدن زن، از جمله عدم جواز وصی شدن زن به دلیل عدم جواز قاضی شدن وی، حائز اهمیت هستند، برخی از روایات امامیه از وصی شدن زن نهی نمودهاند، این نوع روایات از فرضی سخن میگویند که زن واجد شرایط لازم وصی شدن، مانند بلوغ، عقل و غیره نباشد. برخی از فقهای امامیه، این نوع روایات را بر تقیه حمل نمودهاند، اما به دلیل آنکه بیشتر قریب به اتفاق مذاهب فقهی اهلسنت، وصی شدن زن را جایز دانستهاند، حمل این روایات بر تقیه مورد تردید است. گرچه برخی از اهلسنت، مانند عطا و شافعیه در یکی از اقوالشان وصی شدن زن را با استناد به دلایلی، مانند عدم جواز قاضی شدن زن و غیره رد نمودهاند، اما قول ایشان «شاذ» بوده و ادلهای، مانند وصی شدن حفصه توسط عمر، پذیرش شهادت زن، قیم شدن هند در نفقه فرزندانش و غیره، صحت وصی شدن زن را تأیید میکنند. برخی از مذاهب فقهی اهلسنت وصی شدن زن برای ازدواج فرزندان را صحیح ندانسته و برخی از ایشان آن را به تربیت فرزندان محدود نمودهاند.
Islamic jurisprudential denominations have different ideas about the necessity of being a man for being an administrator or successor. Many of them permit women to be an administrator or successor. They have their own reasoning not letting women be an administrator or successor the same way they cannot be a judge. Some Imami hadiths forbid women to be an administrator or successor as these hadiths have the presumption that women do not have the required conditions for being an administrator or successor; some other Imami jurists interpreted these hadiths as Taqiyah. But most of Sunni religious groups permit women to be an administrator or successor and such permission rejects the idea of Taqiyah in this regard. Some other Sunni groups like ‘Ata’ and Shafi‘i do not accept women as an administrator or successor considering similar reasons like forbiddance of women to be judges. Their quotes are tangible as there are incidents in Islamic history showing that women can also be successor. For example, Hafsah who was appointed by Omar as an administrator, acceptance of woman’s testimony, acceptance of Hind as the administrator of her children in their living costs and etc. Some Sunni jurisprudential denominations do not accept women as an administrator of their children in marriage and some other groups restricted that to raising children.
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_68635_14bd12f2241d3a987493a0c667756089.pdf
وصی
زن
مذاهب فقهی
قضاوت
Administrator or Successor
Woman
Jurisprudential Denominations
Judgement
per
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2018-01-15
13
48
67
77
68636
Research Paper
مفهوم شناسی جنت در قرآن کریم
Conceptology of the Heaven in the Holy Quran
عباس مصلایی پور یزدی
amusallai@gmail.com
1
فاطمه خیوه
zohayas@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی
در قرآن کریم از انواع مختلفی از جنت نام برده شده که اوصاف و درجات آنها نیز باهم متفاوت است. بررسی اصناف و القاب جنت در قرآن کریم از دیدگاه تفاسیر مهم فریقین و نیز تحلیل مراتب گوناگون آن در قرآن کریم از مهمترین اهداف این مقاله است. براساس یافتههای این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی به رشته تحریر درآمده است، اوصاف و درجات مطرح شده در قرآن کریم در نهایت جزء یک جنت واحد هستند و تفاوت آنها در تفاوت ایمان و عمل صالح بهشتیان است. در بهشت نظام فعلی برچیده شده و تنها سببی که در آنجا کارگر است، اراده و خواست آدمی است که هرچه بخواهد خدا برایش خلق میکند. هرکس مرتبه بالاتری در بهشت دارد، از مراتب پایینتر هم بهرهمند است، ولی هرکس در مرتبه پایینتر باشد، از مراتب فوق مرتبه خود، بهرهای ندارد. باطن هر نعمت بهشتی، حقیقت اسمی از اسمای الهی است. مقام علیین بالاترین درجه بهشت است که مشابه مقام وسیله است که مقربان الهی در آنجا سکنی دارند. بهشت مانند وجود انسان یک بعد مثالی و ملکوتی و یک بعد مادی و طبیعی دارد. بهشتیان در بهشت، در سلامت و امنیت کامل هستند و با تسبیح و تقدیس الهی به درجات کمال بیشتری نیز نایل میشوند.
The Holy Quran states about different kinds of heavens, their features and their ranks. Investigating the different kinds and attributes of heavens in the holy Quran from the viewpoints of important Islamic interpretations and their methods of analysis are the crucial aims of this study. According to the results of this paper, through descriptive analytical method, the attributes and ranks of the paradise belong to the same and unique heaven and the differences result from the good deeds and faith of the residents of the heaven. Totally the paradise is the apparition of the deeds of the pious souls, as the faith’s ranks are different, the paradise ranks are different too. All of these blesses and ranks are dedicated to all the believers according to their piety and deeds and will be visualize in paradises (The blessed gardens with abundant trees) or meeting with Allah at the next world. Those who are in upper ranks of the paradise may enjoy the lower ranks too. But those who are in lower ranks may not profit from the upper ranks above all, the paradise is an ideal perfection of inhabitant of paradise and they are pleased of their status and do not want to exit from that kind of blessed and joyous place. The heaven looks like the man has the spiritual and material dimensions. Those magnanimous are everlasting, safe and healthy and reach more excellences through praising the greatness of Allah.
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_68636_85824a5e9e3b9f01973b19cbe61268ad.pdf
جنت
دارالسلام
دارالرضا
روضات
نعیم
فردوس
Heaven
Dar al-Salam
Dar al-Ridha
Gardens
Blesses
Paradise
per
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2018-01-15
13
48
78
93
68637
Research Paper
مطالعه تطبیقی رویکرد شیعیان و اهلسنت در مقابله با غالیان
Comparative Study of the Shiite and Sunnite Islamic Approaches Regarding “Ghulat”
سیده سوسن فخرائی
s_fakhraie@yahoo.com
1
محمدامین زرگر
z.stu87@ymail.com
2
استادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه شهید چمران اهواز
پیدایش غلو در میان برخی از مسلمانان و ظهور فرقههای غالی، واکنشهای شدید سایر مسلمانان را علیه غالیان به دنبال داشت. نسبت دادن الوهیت، نبوت و علم غیب به افراد، و اعتقاد به تشبیه، تناسخ، رجعت، بداء و اباحه در نگاه اهلسنت از عناصر شکل دهنده غلو تلقی شد، در حالی که «رجعت» و «بداء» از عقاید کلامی امامیه هم هستند. این پژوهش با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده، و به بررسی شباهتها و تفاوتهای دیدگاه شیعه و اهلسنت در انگارههای غلوآمیز میپردازد. همچنین گرایش به غلو بر مبنای کنشهای اجتماعی چهارگانه نظریه جامعه شناسی «ماکس وبر» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، تا روشن گردد که اهلسنت و شیعیان تا چه اندازه نسبت به غلو دانستن برخی باورها، با یکدیگر همداستان هستند و ریشه تفاوتهای میان آنان در چیست؟ فرضیه اول تحقیق، این است که دیدگاههای شیعه و سنی در تقابل با غلو بسیار به هم نزدیک است و گرایشهای عام به غلو در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، عمدتاً معطوف به کنشهای نوع سوم و چهارم بوده است.
The emergence of Ghuluw was among some Muslim groups, and appearance of the exaggerator sects, provoked harsh reactions from other Muslims against Ghulat. Attributing Divinity, Prophecy and Foreknowledge to people, and believing in Simile, Transmogrification, Bada’, Raj‘ah, and Ibahah, were treated as elements forming Ghuluw (exaggeration) According to Ahl al-Sunnah, whereas Bada’ and Raj‘ah are from Shiite theological beliefs. This research has been conducted in a descriptive and analytic approach, and explores the similarities and differences of Shiite and Sunnite point of view in exaggerative ideas. Also the tendency to exaggeration has been investigated and analyzed, based on four social actions of Max Weber’s sociological theory, to make clear how much difference is between Shiite and Sunnite Islam looking at the superstitious beliefs and what are the causes of these differences, assuming that the views of Shia and Sunni about Ghuluw is too close together, and the general tendency to Ghuluw among Muslims, particularly Shiites, were mainly focused on the third and fourth types of those actions.
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_68637_265a39f4ad3ed4362283d19cddb8f059.pdf
غلو
امامیه
اهلسنت
کنشهای اجتماعی
ماکس وبر
Exaggeration
Imamiyah
Ahl al-Sunnah
Social Actions
Max Weber