دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
10
37
2014
11
22
سرمقاله: سه راهبرد قرآنی برای جهان اسلام
5
7
FA
سید احمد
زرهانی
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7690.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7690_2eb81d285ee4b6dc3211fcb5669f4fc7.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
10
37
2014
11
22
حدود در فقه مذاهب اسلامی؛ دشواری در اثبات، تیسیر در اسقاط، شدت در اجرا
8
22
FA
محمدیوسف
ناصری فورگ
عبدالحمید
خسروی
محسن
نورپور
مجازاتهای حدی، کیفرهای شرعی معیّن، ثابت، نسبتاً شدید و با کیفیتهای معلوم در قبال نقض ارزشهای اساسی و مطلوب شارع وضع شدهاند. عظمت و جایگاه این دسته کیفرها، به حدی است که در آیات متعدد <em>قرآن</em> و روایات، بر لزوم اهتمام به آنها و سودمندی و منافع حاصل از اجرای آنها، تأکید فراوان شده است. بهرغم تأکید فراوان بر جایگاه آنها، براساس منابع و سیره بزرگان اسلام، نه تنها کشف و اثبات جرایم مستوجب حد، به شدت محدود و دشوار شده، بلکه همواره بر بزهپوشی و عدم اثبات آنها تأکید گردیده است، حتی در موارد محدودی که جرم حدی اثبات میشود، موانعی وجود دارند که اجرای مجازات را با چالش مواجه میسازد؛ ابزارهایی مثل توبه و درء به شبهه، از موارد ساقط کننده حدود به شمار میآیند. با دقتنظر در موضوع میتوان این تعارض ظاهری را تحلیل علمی و منطقی نمود؛ به این صورت که شارع در گام نخست با وضع مجازاتهای سنگین در قبال نقض برخی از ارزشهای اساسی، سعی کرده با به نمایش گذاردن عظمت حدود و شکوه آنها، مانع ارتکاب این جرایم شود و در گام بعد، با تأکید بر همین عظمت و با نگاه اصلاحی و تربیتی به کیفر و کنترل آثار سوء احتمالی اجرای مکرر حدود در جامعه، در پی محدود نمودن اثبات جرایم حدی برآمده است. به عبارت دیگر، این شدت مجازاتها، کارکردی نمادین در جهت حفاظت از ارزشها دارد. البته در موارد محدود به عنوان تنها راه ممکن، که مقاصد و اهداف مجازاتهای حدی تنها با اجرای آنها محقق میشود، مجازات حدود قابلیت اجرا پیدا نموده و بر مرتکبان این جرایم اعمال میشود.
مجازاتهای حدی,عظمت حدود,اجرای حدود,اهداف حدود,ارزشهای شارع,فلسفه مجازات
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7695.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7695_bc3b38c9ffc9a6952f7214bad0568024.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
10
37
2014
11
22
نگرش قرآن کریم در زمینه دشمن شناسی در تفاسیر فریقین
23
42
FA
عباس
مصلایی پور یزدی
amusallai@gmail.com
جواد
جمشیدی حسن آبادی
بحث شناختِ دشمن در <em>قرآن</em> کریم از موقعیت ویژهای برخوردار است و خداوند در آیات متعددی دشمنان متنوع جبهه حق را در قالب واژگان مختلفی معرفی میکند و چهرههای پلید و گمراه کننده آنان را برای پیروان حق آشکار مینماید، تا مسلمانان آنان را بهتر بشناسند. در مقالات متعددی، موضوع دشمن شناسی مورد بررسی قرار گرفته است، اما در این مقاله، واژگان متعددی که در زمینه دشمن شناسی در <em>قرآن</em> کریم مطرح است، مورد بررسی قرار میگیرد، تا به ابعاد گوناگون این موضوع توجه شود و از این طریق شناخت کامل پیرامون دشمن و دشمن شناسی از منظر <em>قرآن</em> کریم به دست آید و بتوان آن را در زندگی فردی و اجتماعی به کار بست. از جمله واژگان کلیدی بحث دشمن شناسی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد، عبارتند از: کید، مکر، ضلال، کفر، صدّ، خدع، عدوّ، بطانه، ولیّ، نفاق و بصیرت. از بررسی واژگان این نتیجه حاصل میشود که باید به منظور جلوگیری از آسیب دشمنان به این نکات توجه شود: 1. توجه همیشگی به توطئههای دشمنان 2. بازگو نکردن راز جز در بین افراد خودی 3. داشتن بصیرت و آگاهی نسبت به دشمنان. البته باید در نظر داشت تصریح پیشوای اسلامی، شرط لازم شناخت مصداقهای دشمن است.
دشمن,دشمن شناسی,عدوّ,کفر,شرک,نفاق
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7700.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7700_93076bdc78da27e033fc3d196b5feae0.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
10
37
2014
11
22
نقش شیعیان در حیات علمی حلب در قرون چهارم و پنجم قمری
43
55
FA
عباس
برومند اعلم
aboroomanda@yahoo.com
تقی
مهدوی
حلب طی دوران اسلامی از فرهنگ و تمدن درخشانی برخوردار بوده است. از دوره حاکمیت حمدانیان و سپس آلمرداس در این منطقه، حضور فرهنگی و اجتماعی شیعیان در پرتو سیاستهای حمایتی این حاکمیتها و نیز مهاجرت عالمان و شاعران شیعی از دیگر سرزمینهای اسلامی به حلب، پررنگتر شد و مراکز علمی مهمی چون جامع حلب، کاخها، مدارس و کتابخانههای مشهور در اختیار آنان قرار گرفت، چنان که بازتاب نام و شرح حال عالمان شیعی بسیاری از حلب این دوران در کتب رجالی و تواریخ محلی نشان از این امر دارد. همزمان عرصه شعر و ادب حلب نیز با حضور شاعران نامدار شیعی چون ابوفراس حمدانی، ناشی صغیر و ابوالقاسم زاهی، برای شیعیان بیرقیب بود. طی این دوران، همچون مهاجرت عالمان شیعی دیگر نقاط به حلب، عالمان شیعی حلب نیز به شهرهای مهم دیگری مانند قم، بغداد و بصره سفر مینمودند که نشان از ارتباط محافل شیعی حلب با شیعیان آن شهرها دارد. در این پژوهش سعی شده تا تصویری از حیات علمی و فرهنگی شیعیان حلب طی دوران مذکور ارائه گردد.
حلب,شیعیان,حیات علمی و ادبی,حمدانیان,آلمرداس
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7701.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7701_87a73e036a663b7981bfe218628d888c.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
10
37
2014
11
22
تعیین موقوف علیهم از منظر فقه مذاهب اسلامی
56
64
FA
مسعود
جهاندوست دالنجان
محمدجواد
فلاح یخدانی
گفته شده شرط صحت وقف آن است که واقف، موقوف علیه یا موقوف علیهم را معین کند، در غیر این صورت وقف باطل خواهد بود. برای اثبات این رأی به دلایل ذیل استناد شده است: اجماع فقهای شیعه، انصراف عمومات و اطلاقات وقف به شخص معین، نامعقول بودن تملیک به فرد نامعین و عدم موجودیت شخص غیر معین. از بین ادله، جز اجماع، هیچیک دلیل معتبر نیستند؛ زیرا ادعای انصراف منوط به احراز عدم معهود بودن وقف بدون تعیین موقوف علیهم است و چنین امری محرز نیست. نامعقول بودن تملیک به فرد نامعین هم قابل اثبات نیست؛ زیرا وقف یک امر اعتباری است و برای صحت خویش نیاز به محل معین ندارد. دلیل آخر هم با تصدیق وجدان و عدم حکم فقها به بدون مالک بودن مال متردد بین دو نفر رد میشود. در میان مذاهب اهلسنت، حنفیه و مالکیه وقف بدون ذکر موقوف علیهم را جایز میدانند؛ زیرا از نظر آنها شرط موقوف علیهم تنها اهلیت تملک است، در حالی که شافعیه و حنابله شرط موقوف علیهم را امکان تملیک منجز و بنابراین عدم تعیین موقوف علیهم را موجب بطلان وقف دانستهاند.
شرط تعیین,موقوف علیهم,وقف,اجماع,وقف بدون ذکر موقوف علیهم,فقه مذاهب اسلامی
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7702.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7702_de338f6466ecb1113f01a3cd7b73d36f.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
10
37
2014
11
22
الگوی خانواده در قصههای قرآنی (مطالعه موردی قصههای یوسف(ع)، موسی(ع)، مریم(س) و پیامبر اکرم(ص))
65
83
FA
صدیقه
مهدوی کنی
فهیمه
میری
با دقت در قصههای قرآنی میتوان گفت: بخشی از سرگذشت زندگی بزرگان دینی را چگونگی روابط آنها با خانواده تشکیل میدهد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در <em>قرآن</em> و ضروری دانستن تنظیم صحیح روابط خانوادگی در خانواده و اجتماع، در این مقاله به بررسی چهار قصه یوسف(ع)، موسی(ع)، مریم(س) و پیامبر اکرم(ص) پرداخته میشود، تا الگوهایی کامل برای داشتن خانوادهای موفق و ایمانی ارائه گردد. در پژوهش حاضر، با توجه به قصههای ذکر شده، روابط اعضای خانواده در دو بخش درون و برون از خانه و خانواده مورد پژوهش قرار گرفته است. از بررسی آیات پی میبریم اصل ازدواج و شرایط همسر شایسته، پیش از هر چیز دیگر، نقش مهمی در شکل دهی فرهنگ خانواده دارند؛ در <em>قرآن</em>، بیش از آنکه به ارتباط زوجین نسبت به همدیگر در درون خانواده اشاره شود، به ارتباط همسران با افراد گوناگون در اجتماع پرداخته میشود؛ در روابط بین والدین و فرزندان، مواردی چون شناخت جایگاه، شخصیت بخشیدن و توجه به آینده فرزند و احسان فرزند به والدین مورد تأکید قرار گرفته است؛ <em>قرآن</em>، در خصوص روابط افراد در برون از خانه و خانواده، به لزوم حیا و عفت برای زنان و مردان، حفظ اسرار خانواده، پاسداری از عزّت و آبروی خانواده خود و دیگران و فعالیت زنان در اجتماع اشاره دارد. بنابراین جامعهای سالم و با امنیت، نیازمند سالم بودن فضای خانواده و آرامش آن است.
حضرت یوسف(ع),حضرت موسی(ع),حضرت مریم(س),پیامبر اکرم(ص),خانواده
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7703.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7703_3ca0d1dd01e1e3d93fa4723c1c593dfe.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
10
37
2014
11
22
وجود شاهد در نکاح از منظر فقه مذاهب اسلامی
84
91
FA
محمدعادل
ضیائی
ziaey@ut.ac.ir
بیگرد
شریفی
از جمله مباحث مهم در بحث نکاح، لزوم وجود شهود در مجلس عقد برای صحت انعقاد آن است. در حالی که فقیهان همه مذاهب وجود شاهد را برای اثبات عقد نکاح و ترتب آثار فقهی و حقوقی ناشی از آن چون مهر، نفقه، نسب و امثال آنها لازم میدانند، در مورد لزوم وجود شاهد برای ثبوت و صحت عقد نکاح اختلاف کردهاند. فقیهان امامیه با استناد به اطلاقات و عمومات کتاب و اینکه بحثی از اشتراط شهود در عقد نکاح در <em>قرآن</em> نیامده و نیز دلالت برخی روایات که حکم به صحت نکاح بدون شهود داده است، معتقدند که نکاح بدون حضور شهود منعقد میشود و روایات دال بر لزوم حضور شهود را دارای ضعف سندی دانسته و یا اینکه بر لزوم حضور شهود برای اثبات نکاح حمل میکنند و بر این باورند که این روایات، حداکثر افاده استحباب میکنند. در مقابل، بیشتر فقهای اهلسنت (حنفیه، شافعیه و حنابله) براین باورند که عقد نکاح بدون حضور شهود در مجلس عقد، منعقد نمیشود؛ زیرا روایاتی که حکم به لزوم وجود شهود در مجلس عقد دادهاند، اولاً؛ صحیح و مشهورند، ثانیاً؛ تعارضی با آیات قرآنی ندارند؛ زیرا آیات مورد نظر، در باب شهادت عقد نکاح، ساکتاند. بنابراین نمیتوان به اطلاق این آیات استناد کرد؛ زیرا آیات در صدد بیان حکم شهادت نبودهاند. مالکیه هم راه میانهای در پیش گرفتهاند. آنها هدف از حضور شهود را اعلان نکاح میدانند و معتقدند که بنابر حدیث نبوی، نکاح «سِرّی» باطل است و بنابراین اگر شهود عقد نکاح توافق کنند که نکاح، پنهانی بماند، نکاح، باطل است و اگر در مجلس عقد نکاح شهود حاضر نباشند، اما بلافاصله پس از خروج از مجلس و یا حتی قبل از نزدیکی، خبر انعقاد را به اطلاع گروهی برسانند، عقد نکاح صحیح است.
شهادت,عقد نکاح,لزوم,اثبات,ثبوت,صحت
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7704.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7704_afa35f75847e8006e12d23c386de0195.pdf