دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
14
51
2019
08
23
پیامد سرقت توسط نابالغ از نگاه مذاهب فقه اسلامی
5
15
FA
محمدعلی
محب الرحمان
استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
ali.moheb1980@gmail.com
حسین
صابری
استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
saberi@um.ac.ir
محمدمهدی
محب الرحمان
0000-0003-1499-2023
سطح چهار حوزه علمیه قم
mohamad61.30@gmail.com
این مقاله آثار جزایی ارتکاب سرقت توسط کودک را بررسی مینماید. نظرات فقهای امامیه و اهلسنت پیرامون اجرای حد سرقت بر نابالغ و نیز نحوه تأدیب و تعزیر او را تشریح کرده، هدف از اجرای مجازات و نتیجه بروز این مسئله را بیان میکند. طبق یافتههای تحقیق، اولاً: اگر نابالغ برای اولین بار مرتکب سرقت گردد، بنابر اجماع فقهای اسلامی، حد سرقت بر او جاری نمیشود؛ ثانیاً: در صورت تکرار سرقتِ حدی، با توجه به هدف تربیتیِ شارع از اینگونه تأدیبها، اختیار تام دادرسِ آشنا به مسائل کودکان، برای انتخاب روش تربیت کودک، لازم به نظر میرسد. بنابراین با توجه به مصلحت فردی کودک و اجتماعی جامعه و همچنین جلوگیری از تکرار دوباره سرقت، میتواند کودک را عفو نماید، یا روشهای دیگر، از جمله روشهای روایی را در پیش گیرد.
قطع ید,سرقت,حد,نابالغ,تربیت
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104954.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104954_2b2bef1c0a9136d2480838530210f713.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
14
51
2019
08
23
تحلیل فقهی و حقوقی حکم وعده بیع اعضای بدن انسان و بیان چالشهای تجویز آن در مذاهب اسلامی
16
30
FA
حامد
رستمی نجف آبادی
استادیار گروه فقه و حقوق امامیه دانشگاه مذاهب اسلامی
h.rostami1365@gmail.com
سعید
پاسبان
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه ارومیه
s1396p@gmail.com
مهدی
ناصر
کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
mn.ujsasac00777@gmail.com
وعده بیع اعضای بدن انسان، عملی حقوقی است که مطابق آن، انسان در دوران حیات خود، به انجام بیع بر اعضای بدن خود تعهد نموده و در قبال تعهد انجام شده، وجهی مطابق با شرایط مورد توافق دریافت میکند. این مقاله، به روش اسنادی به دنبال پاسخ به این سؤال است که حکم وعده بیع اعضای بدن انسان در آرای فقهای شیعه و اهلسنت چیست و موافقان جهت تجویز این عمل، باید چه راهحلهایی در برابر چالشهای پیش رو ارائه نمایند؟ مقاله حاضر برای پاسخ به این پرسش، به بررسی مفهوم، زمینه و مبانی مالکیت انسان بر اعضای بدن، حکم وعده بیع اعضای بدن، و آرای فقها جهت حل ایرادات مطرح شده توسط مخالفان، پرداخته است. با توجه به امکان پذیرش چنین معاملاتی، برخی فقها چالشهایی مبنی بر عدم امکان انجام اسباب واجب این نوع معاملات از جمله پیوند عضو، آزار و اذیت رساندن، مثله کردن و در نهایت حرمت چنین معاملاتی را مطرح کردهاند. در این مقاله، با پذیرش آرای فقهای اهلسنت و بیان راهحلهایی از فقهای اهلسنت، به رد چنین چالشهایی پرداخته شده است. به طور کلی وعده بیع بر اعضای بدن انسان، مطابق با نظر مشهور فقهای مذاهب اسلامی جایز بوده، اما به جهت مواردی همچون کرامت انسانی و امکان ضرر جانی، در صورت تخلف از مفاد قرارداد، امکان اجبار متعهد بر انجام تعهد نبوده و به ناچار باید بر فسخ قرارداد مبتنی بر تعهد حکم نمود.
وعده بیع اعضای بدن,مالکیت اعضا,پیوند اعضا
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104985.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104985_7f7982bd36711f8e10c6c880b6323a1f.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
14
51
2019
08
23
تعبد و تعقل در احکام شرعی از دیدگاه مذاهب اسلامی
31
43
FA
عبدالباسط
قانت
کارشناس ارشد فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی
abdulbasetpr123@gmail.com
مراد از تعبد آن است که احکام معنای غیرمعقول، و مراد از تعقل آن است که احکام معنای معقول داشته باشند. در خصوص تعبدی یا تعقلی بودن نصوص دو نظریه وجود دارد: نخست اینکه نصوص تعبدی هستند و تفسیر مضیق دارند. دوم اینکه نصوص تعقلی هستند و از تفسیر موسع برخوردارند. براساس قواعد اصولی، اصالت در غیرعبادات بر تعلیل است و در عبادات بر تعبد. عبادات از جمله مصادیق احکام تعبدی، و معاملات از جمله مصادیق احکام تعقلی است. در بخش حدود و تعبدی یا تعقلی بودن آن، براساس پژوهش انجام گرفته، از سوی فقها تصریحی صورت نگرفته است. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف مشخص نمودن مصادیق احکام تعبدی و تعقلی و مفاد این تقسیم بندی و بررسی تطبیقی آنها از دیدگاه مذاهب خمسه و نتیجه مترتب بر آن، سامان یافته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در احکام عبادات، جنبه تعبد غالب است و اصل بر تعبد است، اما در غیر آنها، اصل بر تعلیل یا همان تعقل است.
تعبد,تعقل,احکام,مذاهب اسلامی
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104988.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104988_05a1cfe1f66cf4fcf593e052eab4ff15.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
14
51
2019
08
23
مجازات سب النبی از دیدگاه مذاهب اسلامی و حقوق ایران و افغانستان
44
58
FA
عابدین
مؤمنی
دانشیار دانشگاه تهران
abedinmomeni@ut.ac.ir
عبدالسبحان
صدیقی
کارشناس ارشد فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی
subhansaddiqi1@gmail.com
در این نوشتار، رویکرد حقوق کیفری ایران و افغانستان و نیز نگاه مذاهب اسلامی را به سب النبی و مجازات آن مورد بررسی قرار دادهایم. سب النبی از جمله جرایمی است که در فقه و حقوق جزای اسلامی مطرح شده است. مذاهب اسلامی، حقوق ایران و افغانستان در باب تبیین ماهیت سب النبی اشتراک دارند: سب النبی به معنای دشنام و ناسزاگویی به پیامبر(ص) است. میان مذاهب اسلامی، حقوق ایران و افغانستان، اختلاف نظر وجود دارد. با اینکه در حقوق ایران، سب النبی به موجب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392ش، یک جرم حدی معرفی شده، اما در حقوق افغانستان، عنوان منحصر به فردی با نام «سب النبی» در کود جزای آن وجود ندارد و این رفتار، مشمول عنوان عام توهین به مقدسات اسلام است. همچنین در حقوق ایران، مجازات سب النبی، به عنوان یک حد، قتل و کشتن ساب (دشنام دهنده) است، اما در حقوق افغانستان، ضمن اینکه این عنوان را به صراحت تعیین و شناسایی نکرده، مجازات حبس متوسط (2 تا 5 سال) را برای آن تحت عنوان «توهین به مقدسات» در نظر گرفته است. از سوی دیگر کیفر سب النبی در بیشتر مذاهب اسلامی، قتل و کشتن ساب است، البته در این میان فقه حنفی در این باره تشکیک کرده است. با وجود این اختلافات، هم در حقوق ایران و هم در حقوق افغانستان، سب النبی میتواند به صورت گفتار یا نوشتار و در فضای واقعی یا مجازی انجام شود.
سب النبی,دشنام,قتل,تعزیر,مجازات,مذاهب اسلامی
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104996.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104996_450ef61f788342b0e8f9d99564dfa384.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
14
51
2019
08
23
مفهوم و مبانی صلح در نهج البلاغه
59
73
FA
مسعود
اخوان کاظمی
دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه رازی کرمانشاه
mak392@yahoo.com
فرزاد
رستمی
استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه رازی کرمانشاه
f.rostami1361@gmail.com
کامران
لطفی
دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه
klotfei@yahoo.com
دستیابی به صلح، همواره یکی از آرمانهای بشری در طول تاریخ بوده است. با این وجود، درک و برداشت افراد و جوامع مختلف از مفهوم صلح بسیار متفاوت است و با فرهنگها و مبانی معرفتی متنوعی، معانی و شاخصههای مختلفی را از صلح ارائه نمودهاند. در مغرب زمین، کانت بر مبنای آموزههای معرفتی و انسانشناسانه خود و مکتب اومانیسم، دریافتی حداقلی و پراگماتیکی از صلح، در چهارچوب اخلاق و دموکراسی مطرح میکند، در حالی که از منظر امام علی(ع) در <em>نهج البلاغه</em>، برداشتی عدالتمحورانه و توحیدی از صلح ارائه میشود که به مراتب متقنتر و کاملتر از برداشت کانتی از صلح میباشد. در این پژوهش، با رویکردی سازهانگارانه به مفهوم صلح، تلاش شده تا ضمن تعریف این مفهوم در هردو دیدگاه علوی و کانتی، به بررسی تطبیقی آنها نیز پرداخته شود. پژوهش حاضر به این یافته دست پیدا میکند که اگرچه مفهوم صلح در گفتمان علوی با گفتمان کانتی به لحاظ مبانی معرفتی و هستیشناسی متفاوت است، اما از لحاظ نگرش جهان وطنگرایانه با یکدیگر تشابهاتی دارند.
نهج البلاغه,صلح عادلانه,کانت,صلح پایدار,سازهانگاری
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104997.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104997_3bb8a88e40c66791372839a82302f94f.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
14
51
2019
08
23
مقایسه تطبیقی جایگاه حقوقی زن در اسلام و کنوانسیون بینالمللی رفع تبعیض علیه زنان و سند 2030
74
86
FA
طاهره
محسنی
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)
t.mohseni@isu.ac.ir
خدیجه
احمدی بیغش
0000-0002-7900-7103
طلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر
kh.ahmadi3103@yahoo.com
مکتب انسانساز اسلام که قوانین آن از وحی سرچشمه گرفته، با نگرشی فراگیر و با در نظر گرفتن همه حقوق و ویژگیهای زن، منزلت و کرامت والایی را برای او قائل شده است. بدون شک از نظر تکوینی، تفاوتهای حکیمانهای میان زن و مرد وجود دارد، اما در عین حال، بین حقوق و تکالیف زن و مرد نوعی تعادل که متناسب با شأن و فطرت هریک از آن دو است، برقرار میباشد. در دهههای اخیر، موضوع زن به عنوان یک مسئله جهانی در اعلامیههای بینالمللی همچون «کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان» و «سند 2030» مورد توجه قرار گرفته که ماهیت اصلی آنها، ایجاد نوعی تشابه کامل میان زن و مرد، بدون لحاظ هرگونه استثنا و براساس جنسیت است و در این مورد الزاماتی را فراروی دولتها و ملتها قرار میدهد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و به شیوه کتابخانهای و میدانی، در صدد بررسی تطبیقی مواد حاکم بر این معاهدات بینالمللی با دیدگاه دین اسلام و آیات قرآن در مورد حقوق زن است. مداقه در تفسیر آیات متعدد قرآن کریم نشان میدهد حقوقی چون حق تکوینی، تشریعی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... را برای زن به عنوان حقوق مسلّم لحاظ کرده است، در حالی که این معاهدات فقط یک بُعد از وجود زن، آن هم بُعد جنسیتی او را در نظر گرفته و قائل به تساوی جنسیتی شدهاند. این اسناد، اشتغال زنان را عامل مهم جلوگیری از وابستگی زنان به مردان و خانواده دانسته و تعهدات مادری و همسری را تحت تأثیر قرار داده و جایگاه زن را به یک شریک جنسی صرف تنزل داده و طلاق را از یک پدیده مذموم بودن درآورده و به عنوان یک راهکار انسانی نشان دادهاند. حال آنکه طبق آیات الهی، مفاد این اعلامیهها و اسناد بینالمللی با نیازهای طبیعی زن در تضاد آشکار بوده و نوعی بیاحترامی و ظلم مضاعف به زن و حتی به مرد است که موجب اضمحلال خانواده و جامعه خواهد شد.
حقوق,زن,اسلام,اسناد بینالمللی,تبعیض,سند 2030
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_105027.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_105027_4c92bb798968ff03ecb5a8b1c521d718.pdf
دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
14
51
2019
08
23
نقش بیگانگان برای جلوگیری از وحدت جهان اسلام و راهکارهای مصلحان دینی برای مقابله با آن
87
104
FA
یونس
اشرفی امین
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
y.ashrafi@pnu.ac.ir
بیگانگان برای زدودن وحدت جهان اسلام و بروز اختلاف میان مسلمانان، از روشهای متعددی بهرهبرداری نمودهاند. مقاله حاضر با هدف تبیین اقدامات بیگانگان در راستای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و تحریک احساسات ملیگرایانه و همچنین ارائه راهکارهایی برای مقابله با آن فعالیتها نگاشته شده است. ملیگرایی اصالت دادن به قومیت و ملیت است و زمینه تفرقه را در میان مسلمانان فراهم میسازد. روش مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و از یافتههای آن میتوان به مهمترین اقدامات بیگانگان برای زدودن وحدت جهان اسلام از جمله ترویج ملىگرایى در میان مسلمانان، مهجور کردن آموزههای دینی از طریق توسعه فعالیتهای استشراقی، ایجاد و ترویج فرقههای ساختگی، و تهاجم فرهنگی بیگانگان علیه جهان اسلام اشاره کرد. برخی از راهکارهای مقابله با این اقدامات تفرقهافکنانه عبارتند از: برجستهسازی نقش عالمان دینی، ایده تشکیل حکومت اسلامى برای اتحاد، تقویت روحیه وحدتگرایی مسلمانان، و تقویت خودشناسی و خودباوری مسلمانان.
وحدت مسلمانان,بیگانگان,ملیگرایی,تفرقه,مصلحان دینی
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_105028.html
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_105028_efaf52cdd0c69a7cc4893f3f897c2acb.pdf