TY - JOUR ID - 92785 TI - تصویرآفرینی‌های نهج البلاغه و تطبیق آن با تصاویر قرآنی و روایات نبوی(ص) (مورد پژوهی: تصاویر بصری) JO - مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) JA - MTMI LA - fa SN - 2252-0678 AU - پیرچراغ, محمدرضا AU - فقهی زاده, عبدالهادی AD - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین AD - استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 14 IS - 50 SP - 5 EP - 25 KW - تصویرآفرینی KW - آفرینش هنری KW - نهج البلاغه KW - تصاویر قرآنی KW - تصاویر روایات نبوی(ص) DO - N2 - کلام امام علی(ع) بی‌تکلّف، روان، سلیس و سرشار از آفرینشهای هنری است و تصویرآفرینی نیز می‌تواند یکی از پررنگ­‌ترین جلوه‌­های آفرینش هنری کلام امام به‌شمار رود. تصویرآفرینی روشی است که گوینده سخن، با استفاده از آن، سعی می­‌کند مفاهیم ذهنی مد نظر خود را مانند یک صورت در مقابل دیدگان شنونده مجسّم کند و از این طریق او را متوجه منظور خود نماید. هر اندازه تصاویر یک متن ادبی پویاتر باشند، آن متن باارزش‌­تر می­‌شود. اگر از این زاویه به نهج البلاغه بنگریم، آن را سرشار از تصاویر زنده و پویایی می­‌بینیم که فضایی محسوس و ملموس را به­‌وجود می­‌آورد و خوانندگان را به اعجاب وامی‌دارد. منشأ آفرینش تصاویر بصری در کلام امام علی(ع) را باید در قرآن کریم و احادیث نبوی(ص) جستجو کرد؛ چنان‌که بر این اساس می‌­توان دریافت که امام علی(ع) نه تنها در عمل، بلکه در اسلوب کلامی خود نیز به کلام وحی و حدیث پیامبر(ص) اقتدا کرده است. این پژوهش از این زاویه و با رویکرد تطبیقی میان کلام امام علی(ع)، قرآن کریم و احادیث نبوی(ص) به موضوع آفرینشهای تصویری در نهج البلاغه پرداخته است. UR - https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_92785.html L1 - https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_92785_3d1eeaad2fd4e4c5b911962be7957eb5.pdf ER -