2024-03-29T10:42:52Z
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1202
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2252-0678
1392
9
34
سرمقاله: خطر تنازع
سید احمد
زرهانی
2014
02
20
3
4
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7331_c41342fb2e056f51590b07f5a1409b90.pdf
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2252-0678
1392
9
34
شناخت رویکرد تقریبی طبرسی در مجمع البیان با تخریج احادیث تفسیری سوره یوسف
کریم
دولتی
مجتبی
محمدی انویق
مجمع البیان لعلوم القرآن، تألیف فضل بن حسن طبرسی (د 548ق)، یکی از برجستهترین تفاسیر شیعی است که از اوایل سال 530 تا اواخر سال 536ق و طی مدت هفت سال، نوشته شده است. اغلب روایات این تفسیر، بدون سند کامل و بدون اشاره به مرجع اصلی آنها نقل شده است. این حالت، در ظاهر ممکن است در احادیث کتاب، خدشه وارد کند و بخش مهمی از اعتبار احادیث را که به سند وابسته است، از بین ببرد. در این مقاله، تمام روایات تفسیری سوره یوسف در این تفسیر، تخریج و اسانید آنها در کتب حدیثی فریقین بازیابی شده است، تا نشان داده شود روایات مجمع البیان از پشتوانهای استوار برخوردار بوده و از منابع معتبر فریقین نقل شده است و حذف اسناد روایات کتاب که بنا به گفته طبرسی، به خاطر رعایت اختصار یا شهرت حدیث نزد محدثان انجام پذیرفته، خللی در اعتبار کتاب ایجاد نکرده است. البته سند تعداد محدودی از روایات، در منابع مورد بررسی یافت نگردید.
مجمع البیان لعلوم القرآن
فضل بن حسن طبرسی
سندیابی روایات
تخریج
سوره یوسف
2014
02
20
5
19
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7332_260ace78db98331701bbf794b97bc0c7.pdf
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2252-0678
1392
9
34
تغلیظ مضاعف دیه از دیدگاه مذاهب اسلامی
عبدالرضا
جوان جعفری بجنوردی
عبدالحمید
خسروی
عبدالرحیم
تاجیک
در فقه اسلامی با استناد به آیات قرآن و روایات، برخی زمانها و مکانها دارای حرمت ویژهای هستند که ارتکاب جنایت در آنها، نشانه حرمت شکنی دانسته شده است. از این رو در مجازات مرتکبان جنایت قتل، شدّت بیشتری اعمال و در صورتی که به پرداخت دیه به اولیای دم حکم شود، میزان ثلث دیه کامل به عنوان تشدید یا تغلیظ، به دیه پرداختی اضافه میشود. بحث جمع دو سبب تغلیظ و حکم آن در میزان تغلیظ، از مواردی است که فقها و حقوقدانان کمتر به آن توجه کردهاند. براساس قواعدی مثل «اصل عدم تداخل اسباب»، گروهی معتقد به جواز تغلیظ مضاعف و براساس اصولی مثل «اصل برائت»، گروهی معتقد به عدم جواز تغلیظ مضاعف هستند. با توجه به قواعد و مبانی فقهی، اکتفا به میزان ثلث دیه کامل به عنوان تغلیظ، در صورت جمع اسباب، ارجح به نظر میرسد.
قتل
تغلیظ دیه
اصل عدم تداخل اسباب
اصل برائت
تغلیظ مضاعف
2014
02
20
20
29
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7333_dd27d0664474c973196118517145ad83.pdf
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2252-0678
1392
9
34
نگاه تقریبی عینالقضات همدانی به مکاتب مختلف
نجف
یزدانی
نظریه درستی اصول مذاهب و جریانهای فکری رایج و نحوه مواجهه صحیح با این عقاید، یکی از مسائلی است که عینالقضات در آثار خود به توضیح و تبیین آن میپردازد. وی با ارائه دلایل و مثالهای گوناگون، معتقد به صحت و درستی اصل و اساس عقایدی است که بر پایه آنها مذاهب و مکاتب مختلفی ایجاد شده است و به سالکان حقیقت توصیه میکند در برخورد با عقاید و نظرات گوناگون، سعه صدر بیشتری داشته و به جستجوی حقیقت آنها برآیند، تا اختلاف آراء و نزاعهای سطحی، برطرف و درکی درست از حقیقت مذاهب حاصل گردد. اگرچه عینالقضات تا جای ممکن میکوشد دلایل و مثالهای متعددی بر مدعای خود بیان کند، اما بر مبنای روش عرفانی، درک حقیقت این مسئله را ـ آنگونه که خود یافته است ـ منوط به کشف و شهود میداند. نظریه عینالقضات از دو جهت اهمیت دارد: اول، از لحاظ اخلاق پژوهش، شیوه درست برخورد با آراء و عقاید مختلف را بیان میکند، دوم، به لحاظ اجتماعی و کاربردی، میتواند نقش بسزایی در همزیستی مسالمتآمیز مذاهب و نحلههای فکری مختلف ایفا کند.
عینالقضات
اختلاف
حقیقت
معرفت
مذاهب
اصول
2014
02
20
30
46
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7334_dd728a7d7418f641b0efeba377e91d32.pdf
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2252-0678
1392
9
34
بررسی اسناد قرائات هفتگانه در روایات فریقین
مجید
بشیری
بررسی اسناد قرائات هفتگانه به ما نشان میدهد که این قرائات از نظر اعتبار، در یک سطح قرار ندارند. اسناد برخی قرائات تنها در یک طبقه یا بیشتر دارای کثرت راویان است و در طبقهای دیگر دارای راوی واحدی است، به طوری که سند برخی از این قرائات، تنها به یک یا دو استاد قرائت و برخی به یک یا دو صحابی منتهی میشود. همچنین در میان برخی از این قرائات، قراء ضعیف یا مجهول نیز دیده میشود که موجب عدم اعتبار یک قرائت گردیده است. بنابراین همه این قرائات متواتر و معتبر نیستند و تنها سند قرائت عاصم از تواتر نسبت به دیگر قرائات برخوردار است و دیگر قرائات یا غیر متواتر هستند یا اسنادی غیر معتبر دارند.
قرائات هفتگانه
قراء سبعه
اسناد قرائات
راویان قرائت
حفص
عاصم
2014
02
20
47
61
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7335_bbcaac8d102d00dbb36c88ca9f2e1d23.pdf
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2252-0678
1392
9
34
بررسی حکم شرعی استعمال مواد مسکر و روانگردان از دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی
حبیبالله
عظیمی
مسعود
اصغری
مصرف خمر و سایر مسکرات، آثار و تبلیغات ناخوشایند و نامطلوبی از لحاظ روحی و روانی دارد. از نظر پزشکی و اجتماعی نیز، زیانهای بیشماری را دربر دارد که دنیای غرب نیز کم و بیش بدان اعتراف کرده است. امروزه ثابت شده است که اسلام در برخورد با مسئله مسکرات، راه راست و درستی را برگزیده و بدین جهت است که دنیای امروز، بر حقانیّت قانون جزایی اسلام، نسبت به مصرف مسکرات، صحّه میگذارد. علمِ کنونی نیز ثابت کرده است که مواد الکلی به راستی، امالخبائث و ریشه همه تبهکاریها و مفسدههایی است که مایه از میان رفتن عقل، فکر، سلامت و ثروت و گسیختگی نظام خانواده میشود. در جوامع امروزی، علاوه بر خمر، مسکرات و مواد جدیدی مانند مواد روانگردان و مخدر نیز تولید میشوند که چه بسا در صدر اسلام خبری از آنها نبوده است و در ضمن ضرر این مواد هم به مراتب، بیشتر از ضرر خمر میباشد. بنابراین امروزه ضروری است که فقهای معاصر مذاهب اسلامی در خصوص مصادیق جدید مسکرات، تحقیق نموده و طبق مصلحت جامعه، فتاوایی متناسب با آثار تخریبی این مواد زیانبار، صادر نمایند، تا به لحاظ فقهی و حقوقی، گامی در جهت مبارزه با این پدیده شوم برداشته شود.
مسکر
روانگردان
مخدر
فقه مذاهب اسلامی
2014
02
20
62
77
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7336_24da623e38eaaaa976583ea5ca99d63e.pdf
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
2252-0678
2252-0678
1392
9
34
نمونههایی از بازتاب حب آل علی(ع) در معماری آناطولی
محرم
قلیزاده
آثار معماری به عنوان یکی از منابع مهم تاریخ نگاری، جایگاه ویژهای در شناخت مسائل تاریخی هر سرزمین، دارد و تحقیق در خصوص تبادلات فرهنگی، مهاجرت اقوام، ظهور افکار و عقاید متعدد، و وضعیت اقتصادی، اغلب به کمک آثار مذکور انجام میشود. از جمله، تزئینات به کار رفته در تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی آناطولی از علاقه و محبت مردمان آن سرزمین نسبت به علی(ع) و اهلبیت پیامبر حکایت دارد. جریان حب آل علی، از دوره سلجوقیان روم، به تدریج شرایط لازم را برای ادامه حیات در تاریخ فرهنگی آناطولی به دست آورد و در معماری آن منطقه نشانههایی بر جای گذاشت. شاهد این مدعا، استفاده هنری از نام امام علی(ع) در تزئین معماری مساجد و اماکن دیگر میباشد. حجم آثار و نشانههای شیعی یا منسوب به تشیع که در اَبنیه تاریخی آناطولی بر جای مانده، گویای این واقعیت میباشد که در گذشته نوعی همگرایی عقیدتی و فرهنگی میان پیروان فرق مختلف اسلامی در آن منطقه، حاکم بوده است. شناخت مظاهر و نمادهای مذکور در ابنیه و معماری آناطولی، موضوع مقاله حاضر است. این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام و در گردآوری دادهها، از شیوههای کتابخانهای و اینترنتی استفاده شده است.
فرهنگ شیعی
حب آل علی(ع)
معماری تاریخی
آناطولی
همگرایی فرهنگی
2014
02
20
78
89
https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7337_c6ffff8e2a42227e256b3187f9085f51.pdf