دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678134920180911Unity, Compulsion or Obligation, and Its Practical Solutionsوحدت، اضطرار یا تکلیف و راهکارهای عملی آن51581549FAرضا رنجبراستادیار دانشکده الهیات و حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزJournal Article20170417The diversity of ideas among individuals is considered as an admirable act if it causes scientific and practical developments but it is inadmissible when it creates hostility and malice. During the Islamic history, because of various historical events we have witnessed the latter. Removing the differences that causes enmity and following unifying principles like the principle of monotheism, the principle of following the holy prophet of Islam and the principle of observing moral and ethical codes are primary obligations and orders of Islam. One of the novel aspects of the present study is presenting practical solutions in order to achieve this aim, including avoidance of controversial Mustahab (recommended) actions, official prohibition of insulting Shi‘a and Sunni and the companions of the holy prophet by religious authorities, and etc. It has also been proved in this research that the occurrence of disagreement between Shi‘a and Sunni is related to historical factors and as much as we go back in the history towards the time of early Islam and the Prophet’s lifetime (pbuh) the degree and amount of differences and disagreements will be less, and as much as we become further from the period of early Islam, the degree and amount of differences and disagreements will be more.اختلاف نظر بین انسانها تا جایی که موجب تکامل و پیشرفت علمی و عملی شود، ممدوح و ستوده، و در صورتی که موجب کینه آفرینی و دشمنی میان آنها گردد، مذموم و ناپسند است. در طول تاریخ اسلام، اختلافات از نوع دوم در اثر عوامل مختلف تاریخی و غیره به وجود آمده است. کنار گذاشتن اختلافات از این نوع و به کار گیری اصول وحدت آفرین مانند اصل توحید، اصل پیروی از پیامبر(ص) و اصل رعایت موازین اخلاقی، جزء تکالیف و احکام اولیه (نه ثانوی اضطراری) میباشد. ارائه راهکارهای عملی برای رسیدن به این هدف، از قبیل اجتناب از اعمال مستحبی اختلاف برانگیز، تحریم رسمی اهانت و فحاشی به شیعه و سنی و صحابه در فتاوای مراجع و شیوخ دینی و غیره از جنبههای جدید تحقیق حاضر میباشد. همچنین در این تحقیق اثبات گردید که بروز اختلافات بین شیعه و سنی، عوامل تاریخی داشته که هر چقدر به صدر اسلام و زمان حیات پیامبر(ص) نزدیک میشویم، میزان اختلافات کمتر، و برعکس هر چقدر از زمان شارع دورتر میشویم، میزان اختلافات زیادتر میشود.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_81549_c62302476c4759cd3c813f884599a9da.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678134920180911Exceptions to the Rule of “Subjection of Contract to the Intention” in Islamic Jurisprudenceاستثنائات قاعده تبعیت عقد از قصد در فقه مذاهب اسلامی162981550FAعلی اکبر فرح زادیاستادیار دانشگاه علوم قضاییحدیث سلیمانیکارشناس ارشد فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20170312One of the famous jurisprudential rules is “subjection of contract to the intention” which is refered to as “Al-‘Uqud Tabi‘at Lil-Qusud” in Imami jurisprudence. Sunni jurisprudents refer to this rule in a more general sense, as “Al-’Omur Bi Maqasiduha”. Although this rule exists in all contracts, there are cases that the rule does not apply. According to interior intention and exterior intention and the fact that the approaches of different denominations are different when these two intentions are conflicting, we can find many cases that must be regarded as exceptions to the abovementioned rule. In Imami jurisprudence, Reluctant Contract after Consent, Temporary Marriage Contract, Selling Something by Usurper and Transaction without Verbal Expression of Contract (Mu‘atat), and in Sunni Jurisprudence, Contract of Blatherer (‘Aqd-e Hazel), Reluctant Contract, Selling without Price and Renting without payment are the most important exceptions to this rule. There is no consensus about the exceptions, however, these cases cannot create a problem in the validity of the rule, because usually, the rules of jurisprudence are with exceptions.یکی از قواعد معروف فقهی، قاعده «تبعیت عقد از قصد» است که در فقه امامیه از آن با عبارت «العقود تابعة للقصود» تعبیر میشود. فقهای اهلسنت از این قاعده با تعبیری کلیتر و تحت عنوان «الأمور بمقاصدها» یاد میکنند. اگرچه این قاعده در همه عقود و ایقاعات جریان دارد، ولی مواردی هم وجود دارد که قاعده مذکور در آن جاری نمیشود. با توجه به اراده باطنی و ظاهری و اینکه رویکرد مذاهب در هنگام تعارض این دو اراده با یکدیگر متفاوت میباشد، میتوان موارد زیادی را یافت که استثنا بر قاعده مذکور تلقی شود، ولی عقد مکره بعد از لحوق رضا، متعه، فروش غاصب برای خود و معاطات در فقه امامیه، و عقد هازل، عقد مکره، بیع بدون ثمن و اجاره بدون اجرت در فقه اهلسنت، از مهمترین استثنائات این قاعده است. اگرچه استثنا بودن این موارد هم اجماعی نیست. به هر حال این موارد نمیتواند اشکالی در اعتبار قاعده ایجاد کند؛ زیرا نوعاً شمول قواعد فقهی با استثنائاتی همراه است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_81550_9cbb6585c9070a940d3d3e4df4e2b4ff.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678134920180911Upholding Honor and Its Position in the Objectives of Shari‘ah from the Viewpoint of Jurisprudents of Islamic Denominationsحفظ آبرو و جایگاه آن در مقاصد شریعت از دیدگاه فقهای مذاهب304581556FAمهدی شوشتریاستادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20170701Objectives of divine law are amongst important issues the foundations of which are mentioned in holy Quran and other sources of jurisprudence, a theory which has found its place in jurisprudential judgment and brought about dynamism and stability into it. Upholding honor of people is counted among objectives of divine law and many have also counted it among necessities and right doing. Adopting an analytical-descriptive method, the current research has dug into the views of jurists and concluded that although some jurists have not explicitly included “upholding peoples’ honor” in the objectives of divine law, they have regarded it as an eminent bone of contention and important in financial and legal issues, religious practices and those related to guardianship. Comparing it with other issues, objectives of divine law have given upholding honor the fourth rank in importance just after saving religion, saving life and saving rationality and before saving property. In other words, the sequence of importance given to these issues in divine law is saving religion, saving life, saving rationality, saving honor and then saving property.مقاصد شریعت از موضوعات مهمی است که مبانی آن، در قرآن و دیگر منابع فقه مطرح شده است؛ نظریهای که نفوذ در اجتهاد، یکی از عوامل پویایی و اثبات کارآمدی آن به شمار میرود. حفظ آبرو از مقاصد شریعت شمرده شده است، برخی آن را از ضروریات و برخی از تحسینیات دانستهاند. این پژوهش با شیوه توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از نظرات فقها، به این نتیجه رسیده که برخی فقها هرچند به صراحت حفظ آبرو را از مقاصد شریعت ندانستهاند، کمابیش به این مهم پرداخته و جایگاه والایی برای آن در نظر گرفتهاند، در امور مالی، قضایی، حکومتی و عبادی برای استنباط آن را به کار بردهاند و در مقام تعارض مقاصد شریعت، حفظ آبرو را پس از حفظ نفس و عقل و قبل از حفظ مال به شمار آوردهاند. بنابراین مقاصد شریعت به ترتیب اهمیت عبارتند از: حفظ دین، حفظ نفس، حفظ عقل، حفظ آبرو و حفظ مال.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_81556_338d13ddad6830c30f9fac0b13641e56.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678134920180911Comparative Study of Marriage Proposal in the Jurisprudence of the Five Islamic Denominationsبررسی تطبیقی خواستگاری در فقه مذاهب خمسه اسلامی465781559FAعلی اکبر ربیعیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران0000-0002-6868-1485Journal Article20170812A marriage proposal is considered as the introduction of the marriage and includes the stages of acquaintance and agreements before marriage. As the marriage (marriage) is recommended by religious law and in some cases that there is a fear of sin, marriage is Wajib (obligatory), there is also religious orders about the introduction of marriage, i. e. marriage proposal. In some cases, marriage proposal is Haram (unlawful). In some cases, it is only permissible indirectly and allusively and in some cases, it is permissible both directly and indirectly. The jurisprudents of the five Islamic denominations have commented on the rules of marriage proposal, and in some cases the jurisprudential comments are consistent. In this article, in addition to examination of the views of Sunni and Shiite religious scholars, the narrative proofs and jurisprudential documents are also reflected. In the comparative review of the opinions, we conclude that from the viewpoint of the five Islamic denominations, marriage proposal to a woman who is in ‘iddah ruj‘iyah (waiting period after voidable divorce) is unlawful. In ‘iddah after the death of the husband and ‘iddah ba’in (waiting period after irrevocable divorce), it is only permissible indirectly and allusively. In case of ‘iddah ba’in (waiting period after irrevocable divorce), another opinion has been raised by Shafi‘i and Hanafi jurisprudents based upon which it is not permissible even indirectly and allusively. Marriage proposal to a woman who accepted the proposal of another person, is unlawful according to the four Sunni denominations. However, there are two views in Imamiyah jurisprudence. Some of the Imami jurisprudents consider it unlawful, but according to the famous view of Imamiyah, marriage proposal by the second person is makruh (detestable). A woman’s proposal to a man is another form of marriage proposal which is not forbidden by the law.خواستگاری که شامل مراحل آشنایی و توافقات زوجین قبل از صیغه نکاح است، مقدمه ازدواج محسوب میشود. همانگونه که بر ذیالمقدمه (یعنی ازدواج)، حکم شرعی استحباب بار میشود و در بعضی موارد که خوف گناه باشد، حکم وجوب میآید، نسبت به مقدمه (یعنی خواستگاری) هم حکم شرعی وجود دارد. در برخی از موارد خواستگاری حرام است. در مواقعی تنها به نحو تعریض و کنایه جایز است و در بعضی موارد، هم به نحو تعریض و هم به نحو تصریح خواستگاری جایز است. فقهای مذاهب خمسه نسبت به احکام خواستگاری اظهار نظر کردهاند و در مواردی نظرات فقهی با یکدیگر مطابقت دارد. در این مقاله ضمن بررسی نظرات فقهای مذاهب اهلسنت و امامیه، ادله روایی و مستندات فقهی نیز انعکاس مییابد. در بررسی تطبیقی نظرات به این نتیجه میرسیم که خواستگاری از زن صاحب عده رجعیه، به اتفاق مذاهب خمسه حرام است. در عده وفات و عده طلاق بائن، تنها به نحو تعریض و کنایه خواستگاری جایز است. نسبت به عده بائن، قول دیگری از حنفیه و شافعیه نقل شده است که قائل به عدم جواز تعریض هستند. خواستگاری از زنی که به شخص دیگری پاسخ مثبت داده، طبق نظر مذاهب چهارگانه اهلسنت حرام است. در امامیه دو قول وجود دارد: عدهای از فقهای امامیه قائل به حرمت شدهاند، اما مطابق قول مشهور امامیه، خواستگاری شخص دوم کراهت دارد. خواستگاری زن از مرد، حالت دیگری است که در شرع منعی برای آن وجود ندارد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_81559_c0b706761ffe1534e4431f0c86a4b7a3.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678134920180911Recognition of Perfect Human Being According to Ibn-e Arabi and Attarشناخت انسان کامل از دیدگاه ابنعربی و عطار587281561FAطاهره میثمی پوردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدمحمد فاضلیاستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدJournal Article20171009Examining ideas of some other sufists, this research seeks to compare attitudes of Ibn-e Arabi and Attar regarding the concept of Perfect Human Being and cast light on the differences and similarities between the two thinker’s ideas and even their way of expression and assess the degree to which Attar is affected by Ibn-e Arabi. In Ibn-e Arabi and Attar’s Sufism, the perfect human being maintains the highest degree of intellect which is called “Al-Haqiqah Al-Muhammadiyyah” (The Muhammadan Reality) by Ibn-e Arabi, but he clarifies the fact that by Muhammad, he does not mean the real personality of the prophet Muhammad (SAW), but the being who is parallel with the first intellect. Attar, on the other hand, emphasizes the necessity of the perfect human being’s existence covertly or overtly but we finally grasp that the both Sufis tend toward the prophet as the most perfect human being that Ibn-e Arabi considers him as the milestone of the unseen men. Affected by Ibn-e Arabi, Attar considers prophet Muhammad as the main axis of being and after him, Imam Ali (AS) is the axis of Al-e Yasin. However, in most of the terms of reaching to this status, the two believe the same, except hulul (reincarnation) phase about which Attar believes that He can become part of us, but cannot become us.این پژوهش تلاش میکند ضمن بررسی آراء دیگر عرفا به مقایسه دیدگاههای عطار و ابنعربی در خصوص انسان کامل و همچنین اکمل آنها بپردازد و به شباهتها و تفاوتها در آراء و حتی شیوه بیان آنها اشاره نماید و میزان تأثیرپذیری عطار از ابنعربی را مورد بررسی قرار دهد. در عرفان ابنعربی و عطار، انسان کامل دارای عالیترین مرتبه عقل است که ابنعربی از آن به حقیقت محمدیه یاد میکند، ولی به وضوح اظهار میدارد که منظور از حقیقت محمدیه، شخص پیامبر(ص) نیست، بلکه آن موجودی است که برابر عقل اول است. عطار هم ضرورت انسان کامل را گاه با رمز و گاه آشکارا بیان میدارد، ولی در نهایت درمییابیم که توجه هردو به کاملترین آنها یعنی خاتم النبیین معطوف میشود و ابنعربی او را نقطه عطف رجال غیب میداند و عطار متأثر از ابنعربی، از پیامبر(ص) به عنوان قطب اصلی جهان یاد میکند و بعد از او امام علی(ع) را قطب آل یاسین میداند. با این وجود، در اغلب شیوههای رسیدن به این مرتبه، نیز هردو دارای عقاید مشترک هستند، به جز مرتبه حلول که عطار معتقد است: او زما گردد ولی ما نشود.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_81561_3bf3a84f44da87b80d410881b9ac832c.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678134920180911The Effect of the Husband’s Insolvency on the Wife’s Right to Refrain from Submission and Obedience from the Perspective of Islamic Jurisprudence and Law of Iran and Afghanistanاثر اعسار زوج بر حق امتناع زوجه از تمکین در فقه اسلامی، حقوق ایران و افغانستان739081601FAاحمد مرتاضیاستادیار دانشگاه تبریزسمیه زبردستکارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تبریزJournal Article20171227Women’s rights are among issues of concern to Islamic Shari‘ah. From among these rights is “the right of the wife to refrain from submission and obedience, before receiving the Mahrieh (marriage portion)” which, despite its importance, has merely been mentioned generally in the Law of Iran. The Civil Code of the Islamic Republic of Iran, by merely assigning two articles, i. e. articles 1085 and 1086 to the right of women to refrain from submission, created ambiguities in this regard and it became a reason for the scope of the duties of women and specifically revocation or remaining of their right to refrain from submission in the situation of the husband’s insolvency. The other important point is that from the perspective of Shafi‘i, Maliki and Hanbali jurisprudents, in the situation of the husband’s insolvency on the payment of the marriage portion, the wife has the right to annul the marriage, however, the majority of Hanafi and Imami jurisprudents believe that in this situation, the wife only has the right to refrain from submission not to annul the marriage. It is possible to say that when, according to the perspective of Shafi‘i, Maliki and Hanbali jurisprudents, in the situation of the husband’s insolvency, the wife has the right to annul the marriage, she also has the right to refrain from submission. In the present article, we discuss the conditions for the right of wife to refrain from submission and obedience, the limits of this right, the effect of the husband’s insolvency on the abovementioned right, the possibility of splitting the marriage portion to several installments and its effect on remaining or revocation of the right to refrain from submission from the perspective of Jurisprudence of the five Islamic denominations and the Law of Iran and Afghanistan.حقوق زنان از جمله مسائلی است که دین مبین اسلام نسبت به آن اهتمام خاصی ورزیده است. از جمله این حقوق، «حق امتناع زوجه از تمکین جهت دریافت مهریه» است که متأسفانه بهرغم برخورداری از موضوعی عمیق و جایگاهی ویژه، به صورت کلی در قانون ایران از آن یاد شده است. قانون مدنی ایران با اختصاص تنها دو ماده 1085 و 1086 به حق حبس زوجه، ابهاماتی را در این راستا ایجاد کرده و در تعیین قلمرو وظایف زوجه و به ویژه در بقا یا سقوط حق وی در صورت اعسار زوج، سبب تردید شده است. نکته قابل توضیح دیگر اینکه به نظر فقهای مالکی، شافعی و حنبلی، زوجه در صورت عدم توانایی مالی زوج برای پرداخت مهر، حق فسخ نکاح را خواهد داشت، اما اکثر فقهای حنفی همچون علمای شیعه معتقدند که در فرض یاد شده، زوجه فقط حق حبس دارد، نه حق فسخ نکاح. شاید بتوان گفت: وقتی مطابق نظر فقهای مالکی، شافعی و حنبلی، در صورت اعسار زوج، زن حق فسخ نکاح را داشته باشد، به طریق اولی حق حبس را هم خواهد داشت. در نوشته حاضر، شرایط ایجاد حق حبس، دامنه آن، تأثیر اعسار زوج بر حق امتناع زوجه از تمکین، تقسیط مهر و تأثیر آن بر بقا یا عدم بقای حق حبس از دیدگاه فقه مذاهب خمسه و حقوق موضوعه ایران و افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_81601_7c8bd6b1f09e149922174dd0f3ad07a0.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678134920180911The Role of Tribal Sheikhs in Political, Economic, and Social Changes in the Ignorance Eraنقش شیوخ قبایل در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عصر جاهلی9110481602FAاصغر قائداندانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهرانسید جمال موسویدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهرانمریم مقدم قوجقکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20170709The tribal chiefs were responsible for all aspects of tribal life in various political, economic, social, and religious fields. Because of this tribal system, sheikh or the chief of the tribe should have some moral features and qualities such as generosity, humility, patience and eloquence of expression and of good character and genealogical characteristics like originality and also management features, such as courage and bravery, seniority, tactfulness, and political rationality to achieve this status. In this article, using the main resources we tried to analyze, the scope of executive power, features and methods of management of a chief of a tribe in order to respond to the question that to what extent the sheikhs and tribal leaders had role in the political, social and economic changes of the ignorance era.مهمترین مؤلفه و رکن سیاسی و اجتماعی جامعه عصر جاهلی، نظام قبیله و عصبیت مبتنی بر آن است، قبیله که در جایگاه دولت یا قدرت سیاسی قرار میگیرد، به وسیله شیوخ مدیریت شده، افراد قبیله نیز تحت اطاعت محض شیوخ قرار داشتند. رؤسای قبایل مسئولیت تمامی شئون زندگی افراد قبیله را در زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی بر عهده داشتند. به سبب همین نظام قبیلهای، شیخ یا رئیس قبیله باید از برخی ویژگیها و صفات اخلاقی مانند بخشندگی و سخاوت، تواضع و بردباری، فصاحت بیان، و خلق نیکو، و صفات نسبی مانند اصالت در نسب، و همچنین ویژگیهای مدیریتی مانند شجاعت و دلاوری، سن بیشتر، درایت رأی و عقلانیت سیاسی برای احراز این مقام برخوردار باشد. این مقاله با بهرهگیری از منابع اصلی، در پی واکاوی حدود و محدوده اختیارات اجرایی، ویژگیها و نحوه اعمال مدیریت او است، تا بدین نکته پاسخ دهد که تا چه میزان شیوخ و رؤسای قبایل در تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر جاهلی نقش دارند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_81602_831355eb193c1ddc175d2731f5d39309.pdf