دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-067893520140522Editorialسرمقاله: خطر عبور از قرآن357319FAسید احمد زرهانیJournal Article20140605https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7319_c188966c992816048c3444c0f6c8ddfb.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-067893520140522The criminal’s repentance in Moqaren jurisprudence and criminal lawتوبه مجرم در فقه مقارن و حقوق جزا6247320FAمحمدعلی طاهریجهاندار امینیJournal Article20131204Repentance institution is a feature in Islamic law and from Qur’an and <em>Sonnah</em>’s viewpoint it is a chance for convict to regret from his/her behaviors and retrieve. Repentance means that return with regression to God and avoid from sins and not to return to that and blessing from God and try to make up his/her past. Despite divine effects of this legal institution it has mundane effects too. Because Islamic lawyers have different ideas in mundane effects so examining its functions for punishments is necessary. For this point in Islamic law there are several views: Zaheriyeh believes that convict’s repentance hasn’t had any role in mundane punishments because accepting the collapse of punishment via repentance would close divine boundaries and repentance is only a collapse for after life punishments. Moreover Hanifeh, Malekiyeh and Shafe’ee (in Adhar’s words) believe that repentance is the only punishment for crime of Mohareb with this condition that s/he repentant before dominate of governmental power but this repentance doesn’t have any effect on other crimes that s/he may committed. Emamiyeh in their common view and also Hanabaleh and Shafei’e in one of their viewpoints believe that the repentance of convict would collapse the punishments. It seems that this view is the innovation of Islamic law punishment in 1392 that is mostly favorable with philosophy of reforming-training punishments.نهاد توبه که از ویژگیهای حقوق اسلامی است، از دیدگاه <em>قرآن</em> و سنت فرصتی داده شده به مجرم است تا از رفتار خود پشیمان گشته و راه اصلاح در پیش گیرد. توبه به معنای بازگشت همراه با پشیمانی به سوی خدا و دوری از گناه و عزم بر عدم بازگشت به آن و نیز طلب مغفرت از خداوند و سعی و تلاش بر جبران گذشته است. این نهاد حقوقی در کنار آثار اخروی، آثار دنیوی نیز دارد. چون آثار آن در مجازاتهای دنیوی محل اختلاف حقوقدانان اسلامی است، بررسی کارکرد آن در مجازاتها ضروری مینماید. در این باب در حقوق اسلامی چند دیدگاه وجود دارد؛ ظاهریه معتقدند توبه مجرم در سقوط مجازاتهای دنیوی نقشی ندارد به این دلیل که پذیرش سقوط مجازات به وسیله توبه، به تعطیل شدن حدود الهی منجر میشود و توبه را تنها، مسقط مجازاتهای اخروی میدانند. حنفیه، مالکیه و شافعیه (در قول اظهر) بر این باورند که توبه تنها مجازات جرم محاربه را مشروط بر اینکه محارب پیش از سلطه قوای حکومتی توبه کرده باشد، ساقط مینماید و تأثیری در سایر مجازاتها ندارد؛ زیرا تنها نسبت به جرم محاربه نص صریح وارد شده است. امامیه در قول مشهور و همچنین حنابله و شافعیه در یکی از اقوال حسب مورد به استناد احادیث و قیاس سایر مجازاتها بر محاربه، معتقدند که توبه مجرم به طور کلی مسقط مجازات است. به نظر میرسد این دیدگاه که از نوآوریهای قانون مجازات اسلامی مصوب 1392ش است، بیشتر همسو با فلسفه اصلاحی ـ تربیتی مجازاتها میباشد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7320_3019523dad476ebebbc8cfd97d4c1e77.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-067893520140522Manifestation and virtues of Ahlol Beit (PUH) and Rashedin’s Caliphate in Sanaee‘s poetryتجلی فضایل و مناقب خلفای راشدین و اهلبیت پیامبر(ص) در اشعار سنایی25357321FAدوستعلی سنچولیJournal Article20140114The philosopher, <em>Sanaee</em> <em>Qaznavi</em>, was one of obligated and <em>Soni</em> poets who expressed his feeling and love through Prophet Mohammad (PUH) and His Holy Family in his works. He also in the book of <em>Hadigha al-Haqiqah</em> and in his collected poems besides praising a number of <em>Sahabeh</em> and<em> Rashedin’s</em> Caliphate mentioned to Prophet Mohammad’s Holy Family (PUT) several times and posterities of Imam Ali (PUH) with respect and nobility. In this article with studying <em>Sanaee’s </em>works and historical sources declares <em>Sanaee’s</em> viewpoints with analytical-descriptive method about <em>Ahlol Beit’s</em> (PUH) and <em>Rashedin’s</em> Caliphate’s virtues. <em>Sanaee</em> with expressing his affection and love to <em>Ahlol Beit </em>(PUT) and <em>Rashedin’s</em> Caliphate in a time that religious fanatics annoys Islamic <em>Ummah</em>, tries to proselyting the thoughts of proximity among Islamic sects to decrease effects of division and fanaticism.حکیم سنایی غزنوی، یکی از شاعران متعهد و سنی مذهبی است که در آثار خویش عشق و ارادتش را به خاندان پیامبر(ص) و امامان شیعه بیپرده ابراز داشته است. او هم در کتاب <em>حدیقة الحقیقه</em> و هم در دیوان اشعارش، در کنار مدح برخی از صحابه و خلفای راشدین، بارها از فرزندان پیامبر(ص) و اولاد علی(ع)، در نهایت احترام، اصالت و تقدس یاد کرده است. در این مقاله با مطالعه آثار حکیم سنایی و منابع تاریخی، با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بیان دیدگاههای سنایی درباره گوشهای از فضایل اهلبیت(ع) و خلفای راشدین پرداخته شده است. سنایی با ابراز عشق و ارادت به اهلبیت(ع) و خلفای راشدین در عصری که تعصبات مذهبی امت اسلامی را آزار میداد، به گونهای تلاش نموده تا با تبلیغ اندیشه تقریب بین مذاهب اسلامی از آفتها و آسیبهای تفرقه و تعصب مذهبی بکاهد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7321_c6daeb994b998173ae54bbaa11f9f3bd.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-067893520140522Contemplation on political and religious encounter of Nizari Ismailia with Khwarazmianتأملی بر مواجهه سیاسی و مذهبی اسماعیلیان نزاری با خوارزمشاهیان36467322FAمهدی خلیلیمهدیه تورانی علیزادهسید مهدی احمدیفرJournal Article20140118This article has examined the political and religious way of <em>A’laeddin</em> Mohammad the third, the leader of <em>Alamoot’s </em>Ismailia and <em>Jalal Alddin Khwarazm Shah</em> in years of 618 -628. Before this Era Mongol’s attacks lead to collapse of Khwarazmian state and in the said Era <em>Jalal Alddin</em> attempted to stand against Mongol’s attacks. Moreover, <em>Alamoot’s</em> Ismailia before this sent a massage to Mongols. Furthermore, Nizari in this time had more suitable situation than Khwarazmian and with changing their religion become closer to <em>Abbasi</em> Caliphate and in countering with Mongols chose dialogue and tolerance policy and decided not to have military encountering. On other hand the insatiability of Khwarazmian helped to Ismailia to utilize from this situation, sometimes with sending messengers and making diplomatic relationship and sometimes with sending Assassins and making a terror atmosphere follow their basic methods in their political relations with Khwarazmian.در این مقاله نحوه مواجهه سیاسی و مذهبی علاءالدین محمد سوم، پیشوای اسماعیلی الموت و جلالالدین خوارزمشاه در فاصله سالهای 618ق تا 628ق بررسی شده است. قبل از این دوران یورشهای مغولان باعث از هم پاشیده شدن حکومت خوارزمشاهیان گردید و در دوران مورد بحث، جلالالدین میکوشید که در مقابل مغولان ایستادگی نماید. از سویی اسماعیلیان الموت نیز قبل از این، رسولی را نزد مغولان فرستاده و اظهار ایلی نموده بودند. نزاریان در این دوره شرایط مناسبتری را نسبت به خوارزمشاهیان داشتند و با تغییر مذهب خود و نزدیکی به خلفای عباسی و در مواجهه با مغولان، سیاست گفتگو و مدارا را انتخاب کردند و در صدد بودند که با آنان برخورد نظامی نداشته باشند. از سویی تزلزل دولت خوارزمشاهی باعث شد که اسماعیلیان از این موقعیت استفاده نموده، گاهی با ارسال سفیر و ایجاد روابط دیپلماتیک و گاهی با ارسال فداییان خود و ایجاد فضای رعب و وحشت، راهبردهای اساسی خود را در مناسبات سیاسی خود با خوارزمشاهیان دنبال نمایند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7322_ad47c28d8c78e5dc648db1275c917f8b.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-067893520140522Reports of Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination against Women (CEDAW) in members of Islamic countries; translation and analysis in briefگزارشهای کمیته منع تبعیض علیه زنان در خصوص مشارکت سیاسی زنان در کشورهای اسلامی عضو؛ ترجمه و تحلیل مختصر آن47617323FAبیژن عباسیسید مجتبی حسینی الموسویJournal Article20140130Women in a stretch of history in various societies haven’t any rights for political participation. Unfortunately this inadmissible discrimination, which rooted in western political philosophers, continued until middle of nineteenth century in the democratic counties which claiming for human rights. The documents of human rights with understanding on unorganized situation try to revive women rights directly and indirectly that the most important expediency of that was codification of Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination against Women (CEDAW). Furthermore, Islam religion from the beginning recognizes this right for women but according to ever-increasing world’s evolutions the way of their participation becomes changed. Therefore it is necessary to mature the way of Islamic countries’ function with considering on today’s international principals that presented reports to Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination against Women that is a good source in this case.زنان در برههای از تاریخ از حق مشارکت سیاسی در جوامع گوناگون محروم بودهاند. متأسفانه این تبعیض ناروا که ریشه در تفکر فیلسوفان سیاسی مغرب زمین داشت، تا اواسط قرن نوزدهم در کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر ادامه یافت. اسناد حقوق بشر با درک نابسامانی اوضاع، تلاش نمود حق سیاسی زنان را به طور مستقیم و غیر مستقیم احیا کند که مهمترین اقدام آن، تدوین کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان است. دین مبین اسلام از ابتدا این حق را برای زنان به رسمیت شناخته بود، اما با توجه به تحولات روزافزون دنیا، نحوه مشارکت سیاسی آنان تغییر کرد. بنابراین، ضروری است که نحوه عملکرد کشورهای اسلامی با توجه به معیارهای بینالمللی امروزی سنجیده شود که گزارشهای ارائه شده به کمیته منع تبعیض علیه زنان منبع خوبی در این زمینه است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7323_9e43a9fea72154a8cadd866ed5b53113.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-067893520140522Woman’s Emamah in Sallah from fifth Islamic sect’s viewpointامامت زن در نماز جماعت از دیدگاه مذاهب خمسه62787324FAسهیلا رستمی0000-0003-3599-2444روژین خالدیمهناز ابراهیمیJournal Article20140316About Emamah of woman in congregational praying totally from jurists four view were present. The famous and common view is woman couldn’t become Emam in men congregational praying but this is possible in women congregational prying. On the contrary of this view there are other ideas that one believes on absolute invalidity of this idea and other one believes on validity of it, and the third view accepts woman’s <em>Emamah</em> in some conditions. Those who believe on invalidity of <em>Emamah</em> of woman congregational praying for proofing their ideas use Qur’an, <em>Sonnah, Ejma’ </em>and logical reasons. In other side, those who believe on validity of <em>Emamah</em> of woman in congregational praying utilize from <em>Naqli</em> reasons such as Hadith of “<em>Omme Varaqah</em>” and logical reasons. This article with presenting this specific subject examines jurisprudence perspectives and finally concludes that the view that accepted woman’s Emamah in congregational praying for women and not for men is more common and other explanations are not logical and considers by emotion.درباره امامت زن در نماز جماعت در مجموع چهار نظر از سوی فقها مطرح شده است. نظر رایج و پرطرفدارتر این است که امامت زن در نماز جماعت مردان، علیالاطلاق ناجایز و در جمع زنان جایز است. در مقابل این نظر، اقوالی دیگر قرار دارد که یکی قائل به بطلان مطلق و دیگری قائل به جواز مطلق است و قول سوم تحت شرایطی امامت زن را درست میداند. قائلان به بطلان مطلق و قائلان به عدم جواز امامت زن ـ فقط ـ برای مردان، برای اثبات صحت نظر خود به دلایل نقلیای از کتاب، سنت و اجماع و دلایل عقلی استناد نمودهاند. در مقابل طرفداران جواز مطلق و قائلان به جواز امامت زن به صورت مقید نیز به دلایل نقلیای از جمله حدیث «ام ورقة» و دلایل عقلی استناد نمودهاند. مقاله حاضر با طرح این مسئله مشخص، به بررسی آرای فقهی ناظر به آن میپردازد و در نهایت به این نتیجه رسیده است که قول قائلان به عدم جواز امامت زن برای مردان و جواز آن برای زنان راجح و سایر اقوال مرجوح است و آنچه امروزه تحت تأثیر القائات و احساسات خالی از استدلال مطرح میشود، مردود و از نوع بدعتها و استحسانهای ناموجه است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7324_bc72183947339ccdfee24dec09d1bf13.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-067893520140522Tassavof’s status in process of Osman’s getting powerجایگاه تصوف در روند قدرتگیری عثمانی79917325FAشعیب نادرزادهJournal Article20140208History shows that the factor of religion has a strong role in conquest of Anatolia. Indeed this must mention that the leadership of Islamic world wasn’t the Turk’s aim rather their purpose in this era was serving to Islam. This caused Turks to in encountering with Christians become pioneers for Muslims. Muslims Turks which conquest Anatolia settle in different sections and establish a new independent government. They combined with Anatolia domestic people and with Islam’s expansion in Anatolia became a great nation. This Turks were not influenced by Christianity of Greek and Roman civilization and they even found Christian culture and civilization of defeated Anatolia lower than Islamic culture and civilization. This situation was because of that Turks were deeply influenced by Islamic culture and civilization and because of this they couldn’t live without effects of Islamic culture. The point that must bear in mind is collective migration of new Muslims Turks from central Asia which this was as a consequence of intensity of population and searching for grasslands. The Turks connection with Islam and Muslims forced the Turks great <em>Khan, Satoogh BoghraKhan</em>, to leave Shamanism that dozen years was Turks’ ancestors’ belief and replaced Islam and Islam became the official religion of their government. Of course for accepting Islam by Turks political and national interests was involved as well. After battle of <em>Manzikert </em>ideal Turkish with faith of <em>Jahad</em> for Allah moved forward to west and opened borders of non-Islamic countries. Muslim Turks plus do <em>Jahad</em> in this countries built mosques, schools, baths, Bazars, caravanserai and etc. This was because of their religious affection and attachment. From these samples we could conclude that the attempt of Muslim Turks was for serving to Islam. Therefore Turks in addition to going to <em>Jahad</em> with their actions expand Islam religion. In here we must mention an important point which is the existence of <em>Tassavof’s</em> groups that get power in Osman territory and has had important role in expanding Osman power and Osman utilize from this situation and expand their great state and hegemony on other states.تاریخ نشان میدهد که در فتح آناطولی عامل دین نقش مؤثری داشته است. البته باید ذکر کرد که هدف ترکان دستیابی به رهبری جهان اسلام نبود، بلکه هدف آنها در این برهه زمانی خدمت به اسلام بود که موجب شد تا ترکان در مقابله با دنیای مسیحیت، در واقع پیشگام مسلمانان شوند. ترکان مسلمان که آناطولی را فتح کردند و در قسمتهای مختلف آن استقرار یافته و موفق به تأسیس یک دولت مستقل شدند، با ساکنان بومی آناطولی درآمیخته و با گسترش اسلام در آناطولی به صورت یک ملت بزرگ درآمدند، همین ترکان تحت تأثیر مدنیت یونانی و رومی و مسیحیت قرار نگرفتند و حتی فرهنگ و تمدن مسیحیان مغلوب آناطولی را نازلتر از فرهنگ و تمدن اسلامی یافتند. این امر از آن جهت بود که ترکان عمیقاً متأثر از تمدن و فرهنگ اسلامی بوده و از این جهت نمیتوانستند فارغ از تأثیر ژرف فرهنگ اسلامی زندگی کنند. نکتهای که قابل ذکر است مهاجرت دسته جمعی ترکان تازه مسلمان از آسیای مرکزی آن هم به خاطر کثرت جمعیت و جستجو برای چراگاه بود. تماس ترکان با اسلام و مسلمانان موجب شد خان بزرگ ترک ساتوق بغراخان، شمنزیم را که صدها و بلکه هزاران سال آیین اجدادی ترکان بود، ترک و ضمن قبول اسلام آن را در دولت خود رسمی نیز سازد. البته در پذیرش اسلام از سوی ترکان، منافع سیاسی و ملی نیز دخیل بوده است. از جنگ ملازگرد به بعد، ترکان ایدهآل با آرمان جهاد در راه خدا به سوی غرب پیشروی کردند و مرزها و ممالک غیر اسلامی را گشودند. ترکان مسلمان علاوه بر امر مقدس جهاد در ممالکی که فتح کردند، اقدام به ساختن مسجد، مدرسه، حمام، بازار و کاروانسرا و غیره میکردند. این امر حاکی از علایق و دلبستگیهای دینی آنها بود. از نمونه مواردی که ذکر کردیم چنین دانسته میشود که ترکان مسلمان با هدف خدمت به اسلام دست به تلاش و تکاپو میزدند. بدین ترتیب ترکان علاوه بر جهاد در راه دین، با اقدامات خود به اشاعه و ترویج اسلام نیز پرداختند. در اینجا یک نکته مهم که باید بدان اشاره کرد، وجود گروههای طریقتی و متصوفه بود که در ادامه در قلمرو عثمانی قوت گرفت و نقش مهمی در اشاعه قدرت عثمانیها داشته است و عثمانیها به حق نهایت استفاده را از آنها کردند و بر سایر امیرنشینها سلطه و حکومت عظیم خود را بنیان نهادند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7325_e32d6d0c5a0e9ddc5b0286a7d86a2fe2.pdf