دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678103720141122Editorialسرمقاله: سه راهبرد قرآنی برای جهان اسلام577690FAسید احمد زرهانیJournal Article20141211https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7690_2eb81d285ee4b6dc3211fcb5669f4fc7.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678103720141122Hodood (Panel laws) in Islamic sects’ jurisprudence, difficulty in prove, facilitation in relinquishment, intensity in performanceحدود در فقه مذاهب اسلامی؛ دشواری در اثبات، تیسیر در اسقاط، شدت در اجرا8227695FAمحمدیوسف ناصری فورگعبدالحمید خسرویمحسن نورپورJournal Article20140426<em>Hodood’s</em> punishments with certain legal (<em>Shar’ee</em>) retributions, fixed, fairly extreme and with evident quality are legislated for breaking basic and agreeable values of lawgiver. The situations of these kinds of punishments are important because various verses of Qur’an emphasize on their benefits and profits of its performance. Despite emphasizing on their situation base on sources and Islam’s Grandees’ life, not only discovering and proving crimes became limited and difficult but also always emphasized on hiding crime and their insupportable. Even in limited cases that crime became proved; many obstacles appear that performance of punishment became difficult, tools such as repentance are examples for miscarried of <em>Hodood</em>. With paying attention to the subject we could scientifically and logically analyze this superficial opposition, at the first step the lawgiver with legislating dense punishments for breaking some basic values tried to show <em>Hodood’s</em> greatness and prevent these kinds of crimes. In the next step with emphasizing on this greatness and with a reformatory and training view to punishment and by controlling miss-effects of performing continually <em>Hodood </em>in society, limit proving the <em>Hadd</em>i punishments. In other words these intensive punishments have symbolic functions for protecting values. Perhaps in limited cases, as the only possible solution that purposes of Haddi punishments would ascertain with them, <em>Hodood’s</em> punishments would become performable and criminals would become punished.مجازاتهای حدی، کیفرهای شرعی معیّن، ثابت، نسبتاً شدید و با کیفیتهای معلوم در قبال نقض ارزشهای اساسی و مطلوب شارع وضع شدهاند. عظمت و جایگاه این دسته کیفرها، به حدی است که در آیات متعدد <em>قرآن</em> و روایات، بر لزوم اهتمام به آنها و سودمندی و منافع حاصل از اجرای آنها، تأکید فراوان شده است. بهرغم تأکید فراوان بر جایگاه آنها، براساس منابع و سیره بزرگان اسلام، نه تنها کشف و اثبات جرایم مستوجب حد، به شدت محدود و دشوار شده، بلکه همواره بر بزهپوشی و عدم اثبات آنها تأکید گردیده است، حتی در موارد محدودی که جرم حدی اثبات میشود، موانعی وجود دارند که اجرای مجازات را با چالش مواجه میسازد؛ ابزارهایی مثل توبه و درء به شبهه، از موارد ساقط کننده حدود به شمار میآیند. با دقتنظر در موضوع میتوان این تعارض ظاهری را تحلیل علمی و منطقی نمود؛ به این صورت که شارع در گام نخست با وضع مجازاتهای سنگین در قبال نقض برخی از ارزشهای اساسی، سعی کرده با به نمایش گذاردن عظمت حدود و شکوه آنها، مانع ارتکاب این جرایم شود و در گام بعد، با تأکید بر همین عظمت و با نگاه اصلاحی و تربیتی به کیفر و کنترل آثار سوء احتمالی اجرای مکرر حدود در جامعه، در پی محدود نمودن اثبات جرایم حدی برآمده است. به عبارت دیگر، این شدت مجازاتها، کارکردی نمادین در جهت حفاظت از ارزشها دارد. البته در موارد محدود به عنوان تنها راه ممکن، که مقاصد و اهداف مجازاتهای حدی تنها با اجرای آنها محقق میشود، مجازات حدود قابلیت اجرا پیدا نموده و بر مرتکبان این جرایم اعمال میشود.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7695_bc3b38c9ffc9a6952f7214bad0568024.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678103720141122Qur’an’s approach about knowing enemy in Fariqain’s interpretationsنگرش قرآن کریم در زمینه دشمن شناسی در تفاسیر فریقین23427700FAعباس مصلایی پور یزدیجواد جمشیدی حسن آبادیJournal Article20140613The subject of knowing enemy in Holy Qur’an has especial situation and God in various verses introduce enemies of Truth by different words and shows their evil and delusive face to Truth’s followers that Muslims could know them better. In various articles the subject of knowing enemy were discussed but this article examines words about this subject that were mention in Qur’an until different aspects of this point become clear. Therefore in this way a complete recognition would appear about enemy and knowing enemies from Qur’an’s perspective which we could utilize it in personal and social life. Key words of the subject of enemy that used in this article are: trickery, guild, disbelief, hinder, trick, enemy, intimate, The Protector, dissension and disunity. From examining these words this result would became appear that we must for avoiding from enemy’s harm must notice to these points: 1- always paying attention to enemies’ plots, 2- do not talking about secrets except in front of insider persons, 3- having knowledge and discernment about enemies. Indeed must bear in mind that Islamic leader’s affirmation is an absolute condition for knowing enemy.بحث شناختِ دشمن در <em>قرآن</em> کریم از موقعیت ویژهای برخوردار است و خداوند در آیات متعددی دشمنان متنوع جبهه حق را در قالب واژگان مختلفی معرفی میکند و چهرههای پلید و گمراه کننده آنان را برای پیروان حق آشکار مینماید، تا مسلمانان آنان را بهتر بشناسند. در مقالات متعددی، موضوع دشمن شناسی مورد بررسی قرار گرفته است، اما در این مقاله، واژگان متعددی که در زمینه دشمن شناسی در <em>قرآن</em> کریم مطرح است، مورد بررسی قرار میگیرد، تا به ابعاد گوناگون این موضوع توجه شود و از این طریق شناخت کامل پیرامون دشمن و دشمن شناسی از منظر <em>قرآن</em> کریم به دست آید و بتوان آن را در زندگی فردی و اجتماعی به کار بست. از جمله واژگان کلیدی بحث دشمن شناسی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد، عبارتند از: کید، مکر، ضلال، کفر، صدّ، خدع، عدوّ، بطانه، ولیّ، نفاق و بصیرت. از بررسی واژگان این نتیجه حاصل میشود که باید به منظور جلوگیری از آسیب دشمنان به این نکات توجه شود: 1. توجه همیشگی به توطئههای دشمنان 2. بازگو نکردن راز جز در بین افراد خودی 3. داشتن بصیرت و آگاهی نسبت به دشمنان. البته باید در نظر داشت تصریح پیشوای اسلامی، شرط لازم شناخت مصداقهای دشمن است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7700_93076bdc78da27e033fc3d196b5feae0.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678103720141122Shi’a role in scientific life of Aleppo in fourth and fifth centuriesنقش شیعیان در حیات علمی حلب در قرون چهارم و پنجم قمری43557701FAعباس برومند اعلمتقی مهدویJournal Article20140315Aleppo in Islamic Era has bright culture and civilization. From Hamdanid and after that Mirdasid sovereignty in this zone social and cultural attendance of Shi’a became chromatic with protectoral policies of theses sovereignties and also with migrations of Shi’a scholars and poets from other Islamic countries to Aleppo. Moreover important scientific centers such as <em>Jame</em>’ of Aleppo, palaces, schools and famous libraries reposed to them, as reflex of the names and biography of many Shi’a scholars from Aleppo of this Era. Furthermore in <em>Rejali</em> books and local histories were a proof for this point. Contemporaneously literature and poetry in Aleppo also with remarkable poets such as <em>Abu Foras Hamdani</em>, <em>Nashi Saqir and AbolQa</em>sem <em>Zahi</em> were inimitable. In this time, as Shi’a scholars’ migration to other part of Aleppo, Aleppo’s Shi’a scholars also traveled to other important cities such as Qom, Basra and Baghdad that shows connections between Shi’a circles of Aleppo with other Shi’as of other cities. This research tries to present a picture from scientific and cultural Shi’a life in the said time in Aleppo.حلب طی دوران اسلامی از فرهنگ و تمدن درخشانی برخوردار بوده است. از دوره حاکمیت حمدانیان و سپس آلمرداس در این منطقه، حضور فرهنگی و اجتماعی شیعیان در پرتو سیاستهای حمایتی این حاکمیتها و نیز مهاجرت عالمان و شاعران شیعی از دیگر سرزمینهای اسلامی به حلب، پررنگتر شد و مراکز علمی مهمی چون جامع حلب، کاخها، مدارس و کتابخانههای مشهور در اختیار آنان قرار گرفت، چنان که بازتاب نام و شرح حال عالمان شیعی بسیاری از حلب این دوران در کتب رجالی و تواریخ محلی نشان از این امر دارد. همزمان عرصه شعر و ادب حلب نیز با حضور شاعران نامدار شیعی چون ابوفراس حمدانی، ناشی صغیر و ابوالقاسم زاهی، برای شیعیان بیرقیب بود. طی این دوران، همچون مهاجرت عالمان شیعی دیگر نقاط به حلب، عالمان شیعی حلب نیز به شهرهای مهم دیگری مانند قم، بغداد و بصره سفر مینمودند که نشان از ارتباط محافل شیعی حلب با شیعیان آن شهرها دارد. در این پژوهش سعی شده تا تصویری از حیات علمی و فرهنگی شیعیان حلب طی دوران مذکور ارائه گردد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7701_87a73e036a663b7981bfe218628d888c.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678103720141122Specify the endowed with Islamic sects’ jurisprudenceتعیین موقوف علیهم از منظر فقه مذاهب اسلامی56647702FAمسعود جهاندوست دالنجانمحمدجواد فلاح یخدانیJournal Article20140430The condition for validity of religious endowment (<em>Vaqf</em>) is that a founder of endowment (<em>Vaqef</em>) specifies the endowed (<em>Mouqoof Aley’h), </em>otherwise this endowment is invalid. For proofing this point had adduced to bellow reasons: consensus (<em>Ejma’</em>) of Shi’a jurisconsults, dissuasion from publicity and predication of <em>Vaqf</em> to certain person, absurdness of giving possession to an insecure person and non-existence of insecure person. Amid these reasons, except consensus, others are invalid, because the claim of dissuasion that <em>Vaqf</em> is invalid without endowed is not vested. Absurdness of giving possession to an insecure person also is not provable because <em>Vaqf </em>is a nominal issue and for its validity doesn’t need a certain place. For the last reason, also, with confirmation of conscience and the <em>Hokm </em>of jurisconsults become unacceptable. Between Soni sects, <em>Hanifah</em> and <em>Malekiyah</em> accept endowment (<em>Vaqf</em>) that doesn’t mention the name of endowed, because from their viewpoint the condition for endowed is being worthy for taking possession. While <em>Shafe’iyah </em>and <em>Hanabalah</em> believe that not specify the endowed is lead to invalidity of <em>Vaqf</em>.گفته شده شرط صحت وقف آن است که واقف، موقوف علیه یا موقوف علیهم را معین کند، در غیر این صورت وقف باطل خواهد بود. برای اثبات این رأی به دلایل ذیل استناد شده است: اجماع فقهای شیعه، انصراف عمومات و اطلاقات وقف به شخص معین، نامعقول بودن تملیک به فرد نامعین و عدم موجودیت شخص غیر معین. از بین ادله، جز اجماع، هیچیک دلیل معتبر نیستند؛ زیرا ادعای انصراف منوط به احراز عدم معهود بودن وقف بدون تعیین موقوف علیهم است و چنین امری محرز نیست. نامعقول بودن تملیک به فرد نامعین هم قابل اثبات نیست؛ زیرا وقف یک امر اعتباری است و برای صحت خویش نیاز به محل معین ندارد. دلیل آخر هم با تصدیق وجدان و عدم حکم فقها به بدون مالک بودن مال متردد بین دو نفر رد میشود. در میان مذاهب اهلسنت، حنفیه و مالکیه وقف بدون ذکر موقوف علیهم را جایز میدانند؛ زیرا از نظر آنها شرط موقوف علیهم تنها اهلیت تملک است، در حالی که شافعیه و حنابله شرط موقوف علیهم را امکان تملیک منجز و بنابراین عدم تعیین موقوف علیهم را موجب بطلان وقف دانستهاند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7702_de338f6466ecb1113f01a3cd7b73d36f.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678103720141122Family model in Qur’an’s stories (case studies in stories of Yousef (PUH), Moses (PUH), Maryam (PUH) and Prophet Mohammad (PUH))الگوی خانواده در قصههای قرآنی (مطالعه موردی قصههای یوسف(ع)، موسی(ع)، مریم(س) و پیامبر اکرم(ص))65837703FAصدیقه مهدوی کنیفهیمه میریJournal Article20140616With noticing in Qur’anic stories we could say: a part of life of religious grandees shaped with their relationship with their family. Therefore with paying attention to this point in Qur’an and necessity of correct relationship in family and society, this article would examine four stories of Yousef (PUH), Moses (PUH), Maryam (PUH) and Prophet Mohammad (PUH) to present complete models for having successful and faithful family. In this research, with concerning to mentioned stories, relationship of family members in two parts of inside and outside of house and family are discussed. With examining verses we get to this point that marriage and conditions of eminent spouse, before anything else, are the important role in shaping of family. Moreover in Qur’an before pointing out to relationships of spouses in family, examines their relation with various people in society. [The Holy book] in relationship between parents and children emphasize on points such as knowing the status, personify and notice to children’s future and benefice to parents. Moreover, Qur’an in case of relationships of family members in outside of house and family implies on necessity of modesty and purity for men and women, keeping families’ secrets, protecting Family’s dignity and women activities. So for having a healthy and secure society the safety of family is needed.با دقت در قصههای قرآنی میتوان گفت: بخشی از سرگذشت زندگی بزرگان دینی را چگونگی روابط آنها با خانواده تشکیل میدهد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در <em>قرآن</em> و ضروری دانستن تنظیم صحیح روابط خانوادگی در خانواده و اجتماع، در این مقاله به بررسی چهار قصه یوسف(ع)، موسی(ع)، مریم(س) و پیامبر اکرم(ص) پرداخته میشود، تا الگوهایی کامل برای داشتن خانوادهای موفق و ایمانی ارائه گردد. در پژوهش حاضر، با توجه به قصههای ذکر شده، روابط اعضای خانواده در دو بخش درون و برون از خانه و خانواده مورد پژوهش قرار گرفته است. از بررسی آیات پی میبریم اصل ازدواج و شرایط همسر شایسته، پیش از هر چیز دیگر، نقش مهمی در شکل دهی فرهنگ خانواده دارند؛ در <em>قرآن</em>، بیش از آنکه به ارتباط زوجین نسبت به همدیگر در درون خانواده اشاره شود، به ارتباط همسران با افراد گوناگون در اجتماع پرداخته میشود؛ در روابط بین والدین و فرزندان، مواردی چون شناخت جایگاه، شخصیت بخشیدن و توجه به آینده فرزند و احسان فرزند به والدین مورد تأکید قرار گرفته است؛ <em>قرآن</em>، در خصوص روابط افراد در برون از خانه و خانواده، به لزوم حیا و عفت برای زنان و مردان، حفظ اسرار خانواده، پاسداری از عزّت و آبروی خانواده خود و دیگران و فعالیت زنان در اجتماع اشاره دارد. بنابراین جامعهای سالم و با امنیت، نیازمند سالم بودن فضای خانواده و آرامش آن است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7703_3ca0d1dd01e1e3d93fa4723c1c593dfe.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678103720141122Witness in marriage from Islamic sects’ jurisprudenceوجود شاهد در نکاح از منظر فقه مذاهب اسلامی84917704FAمحمدعادل ضیائیبیگرد شریفیJournal Article20140601One of important subjects in validity of marriage is existence of witness in marriage ceremony. While jurisconsults of all sects believe that existence of witness is necessary for marriage and its successive orders in jurisprudence and legal traces of due from them such as dowry, alimony and … but for validity of marriage there are different ideas. <em>Imamiyah</em> Jurisconsults with refereeing to Holy Book say there is no subject about conditions of witness for marriage in Qur’an, and about some Hadith that speak about validity of marriage without witness, declare that marriage without witness is valid and they believe those Hadith which is about existence of witness have weak sources and at least theses Hadith declare existence of witness is <em>Mostahab</em>. On the contrary Soni jurisconsults (<em>Hanfiyah, Shafe’iyah and Hanabalah</em>) believe that marriage without witness wouldn’t conclude, because those Hadith that declare about necessity of witness in marriage, firstly are <em>Sahih</em> and famous and secondly they haven’t opposition with Qur’an’s verses because verses in this case are silent. Therefore we couldn’t rely on these verses because they don’t speak about this point. <em>Malekiyah </em>also took the middle way. They believe that the aim for existence of witness is because to alert the marriage and base on Prophet Mohammad’s (PUH) declaration secrecy marriage is invalid. So if witnesses hide the marriage contract then marriage is invalid and if there aren’t witnesses in marriage ceremony but after they came out alert they marriage that marriage is correct.از جمله مباحث مهم در بحث نکاح، لزوم وجود شهود در مجلس عقد برای صحت انعقاد آن است. در حالی که فقیهان همه مذاهب وجود شاهد را برای اثبات عقد نکاح و ترتب آثار فقهی و حقوقی ناشی از آن چون مهر، نفقه، نسب و امثال آنها لازم میدانند، در مورد لزوم وجود شاهد برای ثبوت و صحت عقد نکاح اختلاف کردهاند. فقیهان امامیه با استناد به اطلاقات و عمومات کتاب و اینکه بحثی از اشتراط شهود در عقد نکاح در <em>قرآن</em> نیامده و نیز دلالت برخی روایات که حکم به صحت نکاح بدون شهود داده است، معتقدند که نکاح بدون حضور شهود منعقد میشود و روایات دال بر لزوم حضور شهود را دارای ضعف سندی دانسته و یا اینکه بر لزوم حضور شهود برای اثبات نکاح حمل میکنند و بر این باورند که این روایات، حداکثر افاده استحباب میکنند. در مقابل، بیشتر فقهای اهلسنت (حنفیه، شافعیه و حنابله) براین باورند که عقد نکاح بدون حضور شهود در مجلس عقد، منعقد نمیشود؛ زیرا روایاتی که حکم به لزوم وجود شهود در مجلس عقد دادهاند، اولاً؛ صحیح و مشهورند، ثانیاً؛ تعارضی با آیات قرآنی ندارند؛ زیرا آیات مورد نظر، در باب شهادت عقد نکاح، ساکتاند. بنابراین نمیتوان به اطلاق این آیات استناد کرد؛ زیرا آیات در صدد بیان حکم شهادت نبودهاند. مالکیه هم راه میانهای در پیش گرفتهاند. آنها هدف از حضور شهود را اعلان نکاح میدانند و معتقدند که بنابر حدیث نبوی، نکاح «سِرّی» باطل است و بنابراین اگر شهود عقد نکاح توافق کنند که نکاح، پنهانی بماند، نکاح، باطل است و اگر در مجلس عقد نکاح شهود حاضر نباشند، اما بلافاصله پس از خروج از مجلس و یا حتی قبل از نزدیکی، خبر انعقاد را به اطلاع گروهی برسانند، عقد نکاح صحیح است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_7704_afa35f75847e8006e12d23c386de0195.pdf