دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220Feasibility Study on the Specification of the General Proofs Regarding the Acceptance of Qunut in Imami Jurisprudence with an Adaptive Approach to Sunni Jurisprudential Schools of Thoughtامکانسنجی تخصیص عمومات استحباب قنوت در فقه امامیه با رویکردی تطبیقی بر مذاهب فقهی اهلسنت518158353FAسعید سبوئی جهرمیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمدرسول آهنگراناستاد پردیس فارابی دانشگاه تهرانسید امیرحسین ارجمندطلبه حوزه علمیه قمJournal Article20211230Qunut<strong> </strong>is one of the components of prayer that has been constantly disputed in Imami<strong> </strong>and Sunni<strong> </strong>jurisprudence. Imami<strong> </strong>jurists until the early eleventh century A.H., relying on the generality of the narrations, unanimously accepted the recommendation of Qunut<strong> </strong>in all prayers, but since then, some jurists predicated on the narration of Abdullah ibn Sinan believed that Qunut<strong> </strong>is not recommended in prayer. In contrast, Sunni<strong> </strong>jurists only consider Qunut<strong> </strong>legitimate in certain cases. For the first time, the present article seeks to critique the views of different denominations in this field by abandoning religious prejudices and using credible sources. In this descriptive-analytical study, using library data, the documents of different sects were examined and it became clear that from the Imami point of view, Qunut<strong> </strong>is recommended in all prayers including the shaf’ prayer and that furthermore, the narration of ‘Abdullah ibn Sinan cannot specify the generality of the recommendation of Qunut. In Sunni<strong> </strong>jurisprudence, it has also been proven that Qunut<strong> </strong>is absolutely recommended without any conditions or exemptions in the Morning Prayer, the watr prayer, and when disasters occur, and there is no valid reason to limit these three Qunut<strong> </strong>to a few specific cases.یکی از اجزای نماز که در فقه امامیه و اهلسنت پیوسته مورد اختلاف بوده قنوت است. فقهای امامیه تا اوایل قرن یازدهم قمری، با تمسک به عمومات روایات، بر استحباب قنوت در همه نمازها اتفاقنظر داشتند، اما از آن زمان به بعد، برخی با تمسک به روایت عبدالله بن سنان قائل به عدم استحباب قنوت در نماز شفع شدند. در مقابل، فقهای اهلسنت تنها در موارد خاصی قنوت را مشروع میدانند. نوشتار حاضر در صدد این است که برای نخستینبار با کنارگذاشتن تعصبات مذهبی و با استفاده از منابع معتبر به نقد و بررسی آراء مذاهب مختلف در این زمینه بپردازد. در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفت، با استفاده از دادههای کتابخانهای، مستندات مذاهب مختلف بررسی گردید و روشن شد که از نگاه فقه امامیه قنوت در همه نمازها از جمله نماز شفع مستحب است و روایت عبدالله بن سنان نمیتواند عمومات استحباب قنوت را تخصیص بزند. در فقه اهلسنت نیز اثبات شد که قنوت در نماز صبح، نماز وتر و در هنگام نزول بلایا به طور مطلق استحباب دارد و محدودکردن این سه قنوت به برخی موارد دلیل معتبری ندارد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_158353_72ee967f4fe92e93db31ec742164cce0.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220A Comparative Study on the Operational Scales in Islamic Jurisprudenceبررسی تطبیقی مقیاسهای کاربردی در فقه اسلامی1938160244FAعلی شیعه علیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایرانمحسن معتمدیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایرانعلیرضا لطیفیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایرانJournal Article20211118The evaluation units and measuring scales are important in the Islamic Jurisprudence and usage of them are completely obvious in different chapters of jurisprudence such as Taharat (cleanliness) and Kurr water, Khums and Zakat, Diyyat, Jezya, Kharaj… besides different economic and commercial affairs. Arabs had no special system for measuring, but after uprising of Islam, Holy Prophet established a new system by commanding a new general rule and the very first law about this subject. He said: “Mizan is the scale of Medina and Mikyal is the gauge of Mecca.” This rule has not been changed with the expansion of Islam in the conquered territories and other evaluation units had been compared. What is a privilege in the Islamic weight units for trade and deal is its constancy notwithstanding the inconstancy of a single system in different systems of territories and tribes; such as Ratl in the Islamic jurisprudence has been unchanged in this 14 centuries. Dhira‘ and Sa‘ are the same. In this article we will discuss about the categorizing and explanation of standard of the scales and their usage in the Islamic jurisprudence.واحدهای سنجش و مقیاسهای اندازهگیری در شریعت اسلام و فرهنگ اسلامی جایگاه ویژهای دارد و استفاده از آن علاوه بر شئون مختلف اقتصادی و تجارت و معاملات و کسب و کار، در ابواب مختلف فقه از جمله در باب طهارت و کُرّ، خمس و زکات، دیات، جزیه، خراج و... کاملاً مشهود است. هرچند اعراب در مورد کیل و اندازهگیری نظام مخصوصی نداشتند، ولی با ظهور اسلام پیامبر اکرم(ص) با صدور فرمانی که بهمنزله یک قانون کلی و قاعده عام و در واقع نخستین قانون در اینباره بود، نظام جدیدی را تثبیت کرد. ایشان فرمودند: «المیزان – میزان مکه و المکیال مکیال مدینه». این قانون با همه گسترش اسلام در بلاد مفتوحه تغییر نیافته و واحدهای وزنی در سایر بلاد با آن مقایسه و مقارنه میشد. آنچه در اوزان اسلامی در معاملات و داد و ستد یک امتیاز بهشمار میرود آن است که علیرغم عدم ثبات نظام واحد در یک واحد وزن مثلاً درهم در نظامهای مختلف و بلاد و قبایل گوناگون اوزان در شریعت اسلامی ثابت و تغییری در آن رخ نداده است؛ چنانکه رطل نیز در شریعت اسلامی واحدی دارای مقدار ثابتی است که در طول چهارده قرن تغییر نکرده است، ذراع از مقیاسات و صاع از اندازهها نیز این چنین بودهاند. در این مقاله به دستهبندی و بیان ملاک و ضابطه برای مقیاسها و کاربرد آنها در فقه مذاهب اسلامی پرداخته شده است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_160244_6bb3a873b9409e4a3a1d4cc315875148.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220Examining the Right of Human Ownership of the Environment from the Perspective of the Holy Quranبررسی حق مالکیت انسان نسبت به محیط زیست از دیدگاه قرآن کریم3951157701FAمسعود شاورانیاستادیار گروه ادیان و مذاهب دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20200919The status of human ownership of the environment is one of the most important issues in the relationship between man and the environment. Common belief is man’s absolute and inherent ownership of nature and all its creatures that allows complete seizure and destruction of the environment and non-observance of nature rights by man. In this article, by using the library method, the holy verses of Quran related to the subject of ownership and the views of commentators and philologists about them has been described and analyzed. The Holy Qur’an emphasizes that God is the true, inherent and eternal owner of all the various creatures in the world. In the verses that phrases: “سَخَّرَ لَکُم”, “خَلَقَ لَکُم” and “جَعَلَ لَکُم” are mentioned, it does not mean proving the right of human ownership over other creatures of nature, but the purpose is to emphasize the correct use of worldly blessings by human beings, to remind them of divine grace and to be thankful for it. However, the Holy Qur’an affirms the right of temporary ownership of man during his lifetime, but this kind of human ownership of objects in the environment is not absolute, real, or original. It also has a framework and limits, outside of these limits are not accepted. Understanding the fact that man has no absolute ownership of God’s creations, leads to greater efforts to protect their rights and respect for their intrinsic value.چگونگی مالکیت انسان نسبت به محیط زیست یکی از مهمترین مسائل مربوط به رابطه انسان و محیط زیست است. تفکر رایج و امروزی حق مالکیت مطلق و ذاتی انسان نسبت به طبیعت و سایر موجودات آن، مجوزی برای تصاحب کامل و در نتیجه تخریب و نابودی محیط زیست و پایمالکردن حقوق آن توسط انسان، گردیده است. در این مقاله به روش کتابخانهای، آیات مرتبط با بحث مالکیت و دیدگاه مفسران و لغتدانان درباره آنها توصیف و تحلیل گردیده است. در قرآن کریم تأکید میشود که خداوند مالک حقیقی، ذاتی و ابدی همه آفریدههای گوناگون در جهان است. در آیاتی که عبارات «سَخَّرَ لَکُم»، «خَلَقَ لَکُم» و «جَعَلَ لَکُم» ذکر گردیده، مراد اثبات حق مالکیت انسان بر موجودات دیگر طبیعت نیست؛ بلکه مقصود بیان استفاده صحیح انسان از نعمات دنیوی، یادآوری الطاف الهی و شکرگزاری به خاطر آن است. هر چند قرآن کریم بر حق مالکیت موقت، تَبعی و دنیایی انسان در مدت زمان حیات خود صحه میگذارد؛ اما این نوع مالکیت انسان نسبت به اشیاء در محیط زیست مطلق، حقیقی و اصیل نیست و همچنین دارای چهارچوب و حدودی است که خارج از آن حدود و ثغور پذیرفته نیست. درک این حقیقت که انسان حق مالکیت مطلق بر آفریدههای خداوند ندارد، باعث میشود که در حفظ حقوق آنها و احترام به ارزش ذاتی آنها اهتمام بیشتری ورزد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_157701_0dbed58e11581c69bad70307b77459ad.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220Examining the Devotional or the Transactional Aspects of Marriage from the Perspective of the Jurisprudence of the Two Sectsبررسی ماهیت عبادی یا معاملی نکاح از منظر فقه فریقین5266158600FAزهره ربیعی مهمدکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایرانعابدین مؤمنیدانشیار دانشگاه تهرانمهدی ذوالفقاریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.Journal Article20220115Despite the extensive arguments among scholars regarding transactional or devotional aspects of marriage, the legal jurisprudential nature of marriage has not been thoroughly studied from different perspectives. According to the absolute majority of the jurists of the Hanbali, Hanafi, and Maliki, the nature of marriage is devotional, because the condition of choice and ablution is not permissible in marriage, the hereafter aspect is included in it, and concluding a marriage contract is accepted even if it is not legally registered. This is while the majority of Imami and Shafi‘i jurists have considered marriage to be of a transactional nature in which marriage is regard as a legal contract between the parties. Like any other contract, the consent of both parties is considered a condition of marriage, and a woman can refuse to obey until she receives the dowry. Following a library approach and based on analytical-descriptive method, the present study reviews the jurisprudential and legal effects of marriage and gives a general and detailed critique of its devotional aspect from the perspective of the sects. The study indicates that the transactional view of marriage is prioritized over devotional view in the absence of valid evidence to prove that marriage is devotional, although ijtihad arguments can be cited in this regard. Obviously, accepting this approach requires the commitment of the option of choice in marriage and the possibility of compensating for fatal damages in marital disputes.با وجود مباحثی که ذیل ماهیت فقهی حقوقی نکاح از سوی اندیشمندان ارائه شده است و بر اساس آن، برخی نکاح را ذیل معاملات قرار دادهاند، برخی دیگر ماهیت نکاح را عبادی دانستهاند، اما واکاوی زوایای مختلف و نقد و بررسی آن موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از نظر اکثریت مطلق فقهای مذاهب حنبلی، حنفی و مالکی، ماهیت نکاح عبادی است بدین جهت که شرط خیار و اقاله در آن جایز نبوده، جنبه اخروی در آن لحاظ شده و انعقاد عقد، بدون ذکر مهر یا فساد آن صحیح است. این درحالی است که اکثریت فقهای امامیه و شافعیه، نکاح را دارای ماهیتی ذیل معاملات قرار دادهاند که امکان انشاء قرارداد حقوقی بین طرفین در آن، وجود دارد، ایجاب و قبول طرفین از شروط نکاح تلقی میشود و امتناع زن از تمکین تا دریافت مهریه جایز است. این تحقیق، با شیوه کتابخانهای و به روش توصیفی-تحلیلی، ضمن مروری بر آثار فقهی و حقوقی عقد نکاح، به نقد کلی و تفصیلی جنبه عبادیبودن آن از منظر فریقین پرداخته و بر این باور است که میتوان رویکرد «معاملهای بودن نکاح» را بدین علت رجحان داد که دلیلی تعبدی بر اثبات عبادیبودن نکاح وجود ندارد، گرچه میتوان به ادله اجتهادی در این خصوص اشاره کرد. بدیهی است پذیرش این رویکرد، مستلزم تعهدآوربودن شرط خیار در نکاح و امکان جبران ضرر و خسارتهای مهلک در اختلافات زوجین است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_158600_5dfa971f3388e8e8205af67398065733.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220The Influence of Abu Ali Al-Jubba’i on the Emergence of the Mu‘tazila School of Basra from the Recession in the Third Centuryتأثیر ابوعلی جبایی در خروج مکتب معتزله بصره از رکود در قرن سوم هجری6777158819FAشهلا بختیاریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا0000-0002-2259-2241میترا سعادتدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه لرستانJournal Article20210403One of the theological currents of the Islamic world was the I‘tizal current, which began its activities in the Basra region in the first century and over time achieved many advances in the expression of theological ideas. But in the third century, the activities of the I‘tizal current in the Basra school stopped under the influence of several factors. The main question of this research is how did the Mu‘tazila school of Basra get out of the recession? The present study was conducted using a descriptive- analytical method and the result show that Abu Ali Al-Jubba’i, one of the leaders of the Mu‘tazila school in Basra, using measures such as transferring the school from Basra to Askar Mukarram, holding debate meetings, training students and compilation of books and expressing new ideas and confrontation with the opponents of I‘tizal has been effective in bringing the Mu‘tazila school of Basra out of the recession.یکی از جریانهای کلامی جهان اسلام جریان اعتزال بود که از قرن اول هجری فعالیت خود را در منطقه بصره آغاز کرد و به مرور زمان به پیشرفتهای بسیاری در طرح اندیشههای کلامی دستیافت، اما با ورود به قرن سوم هجری فعالیتهای جریان اعتزال در مکتب بصره تحت تأثیر عوامل متعددی از رونق افتاد. حال مسئله مطرحشده این است که مکتب معتزله بصره چگونه از این رکود خارج شد؟ پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته و یافتههای تحقیق نشان میدهد که ابوعلی جبایی یکی از سران مکتب معتزله بصره با بهکارگیری تدابیری چون انتقال مکتب از منطقه بصره به عسکر مکرم، برپایی مجالس مناظره، تربیت شاگردان، تألیف کتب و طرح اندیشههای جدید و رویارویی با مخالفان اعتزال در خروج مکتب معتزله بصره از رکود مؤثر بوده است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_158819_7337f80cff46e898b7553b1df6fc390e.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220The Patient’s Right to the Confidentiality of Medical Information and Its Scope from the Perspective of Imamis and Sunnisحق بیمار بر محرمانگی اطلاعات پزشکی و گستره آن از منظر امامیه و اهلسنت7896157703FAمحمدجواد حیدری خراسانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قممهدی اخلاصیدانش پژوه درس خارج حوزه علمیه قم و دانشآموخته مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قمعلیرضا مجدآرادانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قمJournal Article20210306One of the basic principles in treatment is to receive accurate and complete information from the patient, and this process occurs only in the shadow of the patient’s trust in the treatment staff. Hence, the secrecy and protection of patients’ secrets has a special place in the health system, as the texts left in this field are evidence of its long history. In the meantime, one of the transformative factors in the field of institutionalizing the need to keep patients’ secrets; The “right-leaning” approach is to the confidentiality of medical records; Because, from one side, in the shadow of this “right”, a kind of executive guarantee can be depicted, and from another side, determining the scope of this right is a fundamental step in promoting the health of the individual and society, because sometimes the necessity of some interests as the result is a conflict between the right to information confidentiality and the right to disclose patient information. Accordingly, the purpose of this article is to prove “the patient’s right to confidentiality and explain its scope”. The question, then, is what components of religious teachings can be used to bind as a “right” to preserve or disclose patient information. The results of the present article, which is organized by relying on library data collection and descriptive-analytical method; Shows that the confidentiality of medical records is a fixed right for the patient, but in situations where confidentiality endangers the health of the patient, others or the community, the physician is not required to be confidential, but in some cases is obliged to inform.یکی از اصول بنیادین در درمان، دریافت اطلاعات صحیح و کامل از بیمار است و این فرایند نیز تنها در سایه اعتماد بیمار به کادر درمان رخ میدهد. از این رو، رازپوشی و حفظ اسرار بیماران در نظام سلامت از جایگاه ویژهای برخوردار است، همانگونه که متون بهجایمانده در این زمینه گواه قدمت دیرینه آن است. در این میان، یکی از عوامل تحولساز در زمینه نهادینهکردن لزوم حفظ اسرار بیماران، نگرش «حقمدارانه» به امر محرمانگی مدارک پزشکی است؛ زیرا از سویی در سایه این «حق» میتوان نوعی ضمانت اجرایی را به تصویر کشید و از سوی دیگر تعیین گستره این حق گامی اساسی در ارتقاء امنیت سلامت فرد و جامعه است، زیرا گاهی اقتضای برخی از مصالح، نوعی الزام به افشاگری است که نتیجه آن تزاحم میان حق بر محرمانگی اطلاعات با حق بر افشای اطلاعات بیمار است. بر این اساس هدف این نوشتار، اثبات «حق بیمار بر رازداری و تبیین گستره آن» است. بنابراین، سؤال مطرح آن است که در تعالیم دینی، از چه مؤلفههایی میتوان برای الزامآوری به عنوان یک «حق» در راستای حفظ یا افشای اطلاعات بیمار بهره برد. نتایج نوشتار حاضر که با تکیه بر گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته است، نشان میدهد که محرمانه قلمداد شدن مدارک پزشکی به عنوان یک حق برای بیمار ثابت است، اما در شرایطی که رازداری سلامت بیمار، اطرافیان و یا جامعه را با مخاطره مواجه سازد، پزشک ملزم به رازداری نبوده، بلکه در برخی موارد موظف به اطلاعرسانی است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_157703_40d255bfdb151219a84321ea0b2ed8d3.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220Basics and Jurisprudential Evidences of Contract Modification from the Viewpoint of Islamic Denominationsمبانی و ادله فقهی تعدیل قرارداد از دیدگاه مذاهب اسلامی97116159048FAمیثم محمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی0000-0002-5097-2786مرتضی چیت سازیاناستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه شهید مطهریJournal Article20211002Contract modification has a special place in Iranian law and lawyers and jurists have discussed it in their discussions. Adjustment in its various types, such as contractual adjustment, legal adjustment and judicial adjustment, are the way forward for many contracts and agreements. The adjustment of the contract is made in order to make the contract fair and provide social benefits and support the injured person. In the field of jurisprudence and legal foundations of contract modification, the most important ones are: the rule of non-harm, the rule of difficulty and hardship, the theory of theft of an accident and the theory of an implied condition. And they have reason. Basically, the discussion of adjusting the contract is meaningful when the balance between the obligations of the opposite party is disturbed. It is natural that it is very unlikely to imagine such a situation in a contract where there is no gap between the conclusion and the completion of its effect, or a short time gap, while continuous contracts are always pregnant with facing events that can disturb the balance of the obligations of the parties. Research in the field of contract modification can create a suitable platform for lawyers to theorize and create a suitable rule or rules for contract modification. Also, it helps the judge to adjust the contracts with the help of the above-mentioned rule and theory, considering the silence and legal and contractual void, as well as examining the types of contractual adjusting conditions and the degree of influence and correctness of each of them in Iranian law. It is important for the people to set up long-term contracts correctly and accurately, as well as being comparative, examining the foundations of jurisprudence from the point of view of Islamic Denominations and the evidences that exist in the field of adjusting contracts are new and innovative aspects of research.تعدیل قرارداد در حقوق ایران از جایگاه ویژهای برخوردار است و حقوقدانان و فقها در مباحث خود به آن پرداختهاند. تعدیل در اقسام مختلفش مثل تعدیل قراردادی، تعدیل قانونی و تعدیل قضائی راهگشای بسیاری از عقود و قراردادهاست. تعدیل قرارداد جهت عادلانهساختن قرارداد و تأمین مصالح اجتماعی و حمایت از فرد زیاندیده وضع میشود. در زمینه مبانی فقهی و حقوقی تعدیل قرارداد به مواردی اشاره شده که مهمترین آنها عبارتاند از: قاعده لاضرر، قاعده عسر و حرج، نظریه غبن حادث و نظریه شرط ضمنی از جمله این موارد است که هرکدام مبانی و مستنداتی از قبیل قرآن، سنت، اجماع و عقل دارند. اصولاً بحث از تعدیل قرارداد زمانی معنا دارد که تعادل و توازن میان تعهدات مقابل مخدوش شده باشد. طبیعی است که تصور چنین وضعیتی در قرارداد که میان انعقاد و تکمیل اثر آن فاصلهای نباشد، یا فاصله زمانی اندکی باشد، بسیار بعید است، در حالی که قراردادهای مستمر، همیشه آبستن رویارویی با حوادثی هستند که میتوانند تعادل تعهدات طرفین را مختل سازند. پژوهش در زمینه تعدیل قرارداد میتواند بستری مناسب برای حقوقدانان ایجاد نماید که قاعده یا قواعدی مناسب برای تعدیل قرارداد را نظریهپردازی و ایجاد نماید. همچنین به دادرس کمک میکند که با توجه به سکوت و خلأ قانونی و قراردادی، به کمک قاعده و نظریه موصوف نسبت به تعدیل قراردادها اقدام کنند و نیز بررسی انواع شروط تعدیلکننده قراردادی و میزان تأثیرگذاری و صحتوسقم هر کدام از آنها در حقوق ایران میتواند نقش بهسزایی برای مردم جهت تنظیم صحیح و دقیق قراردادهای طولانیمدت داشته باشد و نیز تطبیقی و مقارانهایبودن، بررسی مبانی فقهی از دیدگاه مذاهب اسلامی و ادلهای که در زمینه تعدیل قراردادها وجود دارد، از جنبههای جدید و نوآوری تحقیق است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_159048_2d8ef70a96ddfc9407879e03596143e5.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220The Principles and Elements of Interaction of Denominations with Each Other (Case Study of Jurisprudential and Ethical Elements)مبانی و مؤلفههای تعامل مذاهب با همدیگر (مطالعه موردی مؤلفههای فقهی و اخلاقی)117129159256FAمصطفی ذوالفقارطلباستادیار دانشگاه تهرانمحمد جمالیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20210617The religious society is faced at least with two religious groups in dealing with disagreement issues: the moderate group which sees itself bound to deal positively with different Ijtihads and the extremist group which won’t tolerate Ijtihads from any other denomination which leads to divergence in society. The current research studies the ethical principles and components important in dealing with differences in Ijtihad, through a Jurisprudential and descriptive-analytical method. By the findings of the research an ethical person is bound to these principles in dealing with differences in Ijtihad in order to perform ethical principles and component. Principle of trusteeship in transferring viewpoints and reasoning correctly and avoiding cutting comments and principal of neutrality and professionalism and avoiding insulting in describing and analyzing the data. In this matter two rules are applicable. Consideration of difference’ (Mura‘at al-Khilaf) meaning giving credibility to different viewpoints in a jurisprudential issue and “the rule of leader resolves the disagreement” which is a jurisprudential–political rule relating to resolving the disagreements in Ijtihad by the Leader. Furthermore, with the convergent pattern centered performance of rational and religious leaders including Imam Sufyan Al-Thawri, Imam Al-Shafi‘i and Sheikh Mahmoud Shaltut we can attain the manner which can we deal with disagreements in Ijtihads.اختلافات اجتهادی مبتنی بر تأویل و تعلیل از خصائص فقه پویاست. جامعه دینی در قبال مسائل اختلافی ناشی از اجتهاد، دستکم با رفتار دو طیف دینی مواجه است: طیف معتدل که بر اساس آموزههای اخلاقی و دینی خود را موظف به تعامل مثبت با اجتهادات مختلف فقهی میدانند و طیف افراطی که اجتهادات غیر مذهب خود را برنمیتابند و رفتار آنان منجر به واگرایی مذهبی در بین افراد جامعه میگردد. مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به نقش مبانی و مؤلفههای فقهی اخلاقی در تعامل با اختلافات اجتهادی میپردازد. بر اساس یافتههای پژوهش یک شخص اخلاقمحور در راستای کارکرد مبانی و مؤلفههای اخلاقی در تعامل با اختلافات اجتهادی به اصول زیر پایبند است: اصل امانتداری در نقل صحیح و کامل دیدگاهها و دلایل مذاهب فقهی و پرهیز از تقطیع گزارهها و اصل بیطرفی و تخصصمداری در مقام توصیف و تحلیل دادهها. در عرصه مبانی و مؤلفههای فقهی، دو قاعده زیر در تعامل با اختلافات اجتهادی کاربرد دارند: قاعده «مراعات الخلاف» به معنای اعتباردهی به دیدگاههای مختلف در یک مسئله فقهی و نیز قاعده «حکم الامام یرفع الخلاف» بهعنوان یک قاعده فقهی - سیاسی ناظر بر رفع اختلافات اجتهادی از طرف حاکم. از سوی دیگر با رویکرد الگومحوری عملکرد همگرایانه اصحاب عقل و نقل و پیشوایان دینی ازجمله سفیان ثوری، شافعی و محمود شلتوت میتوان به چگونگی تعامل با اختلافات اجتهادی دست یافت.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_159256_5869d682ce7b6e17d3660b2120b4515f.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220Morality and Its Condition in the Realization of Justice from the Viewpoint of Imamiyya and Shafi‘isمروت و شرطیت آن در تحقق عدالت از دیدگاه امامیه و شافعیه130141158354FAسید محمد حسینیدانشیار دانشگاه تهرانفرامرز فخرمعانیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران0000-0003-1624-7510Journal Article20220206Morality as a state of mind is an up-to-date and practical issue and has a great impact on the occurrence of actions of individuals in society. The main question of the research is what is morality and is it within the concept of justice or is it another condition? By referring to the library and using the descriptive-analytical method, the findings indicate that the general morality is doubtful, it is a high level of justice that is a condition in cases such as a judicial officer and a religious witness. Morality can be equated with professional and organizational ethics and a kind of harmony between one’s social personality and the two elements of time and place.مروت به عنوان حالتی نفسانی، مسئلهای به روز و کاربردی است و تأثیر بسیاری در بروز کنشهای اشخاص در اجتماع دارد. پرسش اصلی پژوهش این است که مروت چیست و داخل در مفهوم عدالت است یا شرط دیگری بهشمار میآید؟ با مراجعه کتابخانهای و بهرهگیری از روش توصیفی - تحلیلی، یافتهها بیانگر آن است که مروت کلی مشکک بهشمار میآید، مرتبه بالای عدالت میباشد که در مواردی همچون متصدی منصب قضاء و شاهد شرعی شرط است. میتوان مروت را با اخلاق حرفهای و سازمانی همسان و گونهای هماهنگی میان شخصیت اجتماعی فرد و دو عنصر زمان و مکان دانست.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_158354_ceed28d63b7a6ce84b47d2a55082fcf6.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220A Comparative Study of the Interpretive Foundations of Tahir Ibn Ashur and Muhammad Hussein Fadlullahمطالعه تطبیقی مبانی تفسیری ابنعاشور و محمدحسین فضل الله142154160245FAسهراب مروتیاستاد پیوسته گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام و استاد وابسته پژوهشکده مطالعات میان رشتهای قرآن دانشگاه شهید بهشتیشریف سالمی زادهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلامJournal Article20211003Knowing the principles of interpretation of the various commentators is very crucial to understanding their interpretations. In the introduction of their commentaries, most of the commentators have mentioned their interpretation principles; Al-Tahir Ibn Ashur is one of the greatest commentators of the school of caliphs; Hussein Fadlullah is also one of the commentators and researchers of the Shiite school. Although these two commentators have written valuable commentaries, their commentaries have not yet reached their proper position and remain unknown in many respects; Due to the importance of these two interpretations and also because of the role that these two interpretations can play in proximity of the views of the two Shiite and Sunni schools, this article tries to introduce these commentators by referring to these interpretations in a comparative analytical way to extract the interpretive principals of these commentators and has stated the aspects of their coincidence and difference; except in the case of abrogation, in many cases they had very close and consistent interpretive principles.شناخت مبانی تفسیری مفسران مختلف در فهم تفاسیرشان نقش بهسزایی دارد؛ عمده مفسران مبانی تفسیری خویش را در مقدمات تفاسیرشان ذکر کردهاند؛ الطاهر ابنعاشور از مفسران بزرگ مکتب خلفاست؛ همچنین حسین فضل الله از مفسران و پژوهشگران مکتب تشیع است، این دو مفسر هر چند تفاسیر ارزشمندی نگاشتهاند اما با گذشت سالهای زیادی از نوشتن این تفاسیر، هنوز این تفاسیر به جایگاه شایسته خویش نرسیدهاند و همچنان از بسیاری جنبهها ناشناخته ماندهاند. به جهت اهمیتی که این دو تفسیر دارند و همچنین به خاطر نقشی که این دو تفسیر میتوانند در نزدیکی دیدگاههای دو مکتب تشیع و تسنن ایفا کنند، این قلم جهت معرفی این مفسران با مراجعه به این تفاسیر با شیوه تحلیلی تطبیقی مبانی تفسیری این مفسران را استخراج و وجوه اتفاق و اختلاف آنها را بیان نموده است که جز در مورد نسخ، در بسیاری از موارد مبانی تفسیری بسیار نزدیک و مطابق داشتهاند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_160245_ad4547cc1566546e29ba8e54b8b20798.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220The Role of Sadiqayn (AS) in Forming the Muslims’ Unity in the Issue of Quranic Readingنقش صادقین(ع) در شکلگیری وحدت مسلمانان در مسئله قرائت قرآن155169159047FAمجتبی محمدی انویقاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلامJournal Article20210904Imams (AS) have always preached the unity of Muslims in various fields, including the field of Quranic reading. In this regard, the role of Imam Baqir and Imam Sadiq (AS) is important due to the coincidence of their lifetime with the prevalence of variant readings in the Islamic world and the lifetime of famous readers, including the seven readers. In the face of different groups in the field of Quranic readings, Sadiqayn (AS) adopted two main approaches to maintain the unity and solidarity of Muslims in the issue of reading the Qur’an: 1- Defending the authenticity of the revelation and reading of the Qur’an; 2- Validating the famous readings. In fact, by accepting the predominant reading stream in the Islamic world, they called on their followers to align themselves with the whole of Islamic society, which was governed by prominent reading and took special care to preserve the reading tradition of the Holy Prophet (PBUH). They tried to remove any differences and contradictions in the field of the Qur’anic readings between different Islamic groups. Sadiqayn (AS) warned the people against joining the uncommon reading stream and dealt severely with another stream that was formed by the exaggerators and deliberately sought to spread the idea of Quran’s distortion and controversial issues in the Islamic society; However, the destructive effects of the mentioned stream may still be present in some of the quotations which have been addressed in this study with an analytical and critical approach.ائمه(ع) همواره منادی وحدت و همبستگی مسلمانان در زمینههای مختلف از جمله قرائت قرآن بودند. در این میان، نقش امامان باقر(ع) و صادق(ع) به علت همزمانی با شیوع پدیده اختلاف قرائات در عالم اسلامی و همعصری با قرّاء مشهور از جمله قاریان هفتگانه حائز اهمیت است. صادقین(ع) در مواجهه با جریانهای مختلفی که در عصر آنان در زمینه قرائات شکل گرفته بود، دو رویکرد اصلی را در جهت حفظ وحدت و همبستگی مسلمانان در مسئله قرائت قرآن اتخاذ کردند: 1. دفاع از اصالت نزول و قرائت واحد قرآن؛ 2. به رسمیت شناختن قرائات مشهور. ایشان با پذیرفتن جریان غالب قرائی در عالم اسلام، پیروان خود را به همسو شدن با کلیت جامعه اسلامی که به سردمداری قاریان برجسته اداره میشد و اهتمام ویژهای به حفظ سنت قرائت رسول اکرم(ص) داشت، فراخوانده و سعی کردند هرگونه مرزبندی در قرائت قرآن را در بین گروههای مختلف اسلامی از میان بردارند. صادقین(ع)، مردم را از پیوستن به جریان شاذ قرائی بر حذر داشتند و با جریان دیگری که به پیشگامی غلات شکل گرفته و عامدانه در صدد رواج اندیشه تحریف و مسائل اختلافی در جامعه اسلامی بودند، بهشدت برخورد کردند؛ با این حال، آثار تخریبی جریان غلات همچنان در برخی از نقلهای مربوط به قرائات وجود دارد که در این پژوهش با رویکرد تحلیلی و انتقادی به آنها پرداخته شده است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_159047_ba4a35bf22e1e945c809f86d69da9ee7.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678175620220220Historical Analysis of the Contemporary Salafi Jihadist and Takfiri Movement (Emphasizing the Thoughts and Opinions of Abu A‘la Al-Mawdudi)واکاوی تاریخی جنبش سلفی جهادی و تکفیری معاصر (با تأکید بر افکار و آراء ابوالاعلی مودودی)170186158602FAمیرهادی حسینیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی0000-0002-1859-9301حسین مفتخریاستاد گروه تاریخ دانشگاه خوارزمیماجد صدقیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه خوارزمی0000-0001-6810-6440Journal Article20220116This article deals with the phenomenon of contemporary Salafi movements such as al-Qaeda, the Taliban and ISIS. The emergence of this movement and its feedback in the world led to serious questions in the field of ideology or ideologies of these groups. Is behavior and thought related to Islam, books and traditions? This article seeks to explore the causes of this phenomenon by entering the field of history. According to the authors, Salafi ideas, although indebted to the early days of Islam and the views of the companions of hadith, are systematically overshadowed by the ideas of Ibn-e Taymiyyah. The nineteenth-century Salafi movements were an attempt to update these ideas, which was completed only by Muhammed bin Abdulwahhab. But it was Abu Ala Mawdudi who redefined these ideas systematically and scientifically and in accordance with the current realities of society; And the interesting point is that Mawdudi is one of the thinkers who is strongly opposed to religiosity and can be called one of the heralds of the approximation of Islamic Denominations in the contemporary era.این مقاله به پدیده جنبشهای سلفی معاصر همانند القاعده، طالبان و داعش میپردازد. پیدایش این جنبش و بازخوردهای آن در جهان منجر به ایجاد سؤالهای جدی در حوزه ایدئولوژی یا ایدئولوژیهای این گروهها گردید. آیا رفتار و اندیشه ارتباطی با اسلام، کتاب و سنت دارد. این مقاله در صدد آن است که با ورود به حوزه تاریخ نسبت به اکتشاف عوامل ایجادکننده این پدیده بپردازد. از نگاه نویسندگان، اندیشههای سلفی گرچه وامدار دوران صدر اسلام و دیدگاههای اصحاب حدیث است، ولی به طور نظاممند زیر سایه اندیشههای ابنتیمیه است. جنبشهای سلفی قرن نوزدهم تلاشی بود برای بهروزنمودن این اندیشهها که فقط توسط محمد بن عبدالوهاب به سرانجام رسید. ولی ابوالاعلی مودودی بود که این اندیشهها را نظاممند و علمی و منطبق با واقعیتهای روز جامعه بازتعریف کرد و نقطه جالب این است که مودودی جزو اندیشمندانی است که با مذهبگرایی بهشدت مخالف است و میتوان او را یکی از منادیان تقریب مذاهب اسلامی در دوران معاصر نامید.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_158602_c4d996741bcbfb03c08577f6b5e46186.pdf