دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124620170120Editorialسرمقاله: فلسطین قلب جهان اسلام5651230FAسید احمد زرهانیJournal Article20170219دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124620170120The principles of Islamic Convergence in Nahj al-Balāghahمبانی همگرایی اسلامی در نهج البلاغه72248612FAبخشعلی قنبریدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20160917The Unity among Muslims is one of the issues noted repeatedly in the Holy Qur'an and other Islamic texts such as Nahj al-Balāghah. It has such as existential, theological, cosmological, anthropological, epistemological and deontological principles. These theoretically justify a thought or an action. However, is no need for expression of all the principles, rather it can be achieved through re-studying their call and practice. In this essay, the relevance and relationship of these principles are surveyed. Principles would clarify the necessity of Muslims' call to the unity; for instance, based on the principle of theology, believing in monotheism requires its flowing within all the aspects of life like social aspect which convergence is one of well-known manifestations.اتحاد مسلمانان از موضوعات مورد توجه <em>قرآن</em> کریم و سایر متون اسلامی از جمله <em>نهج البلاغه</em> است. این دعوت مبناهایی از قبیل وجود، خدا، جهان، انسان و وظیفهشناختی دارد. مبانی توجیه کنندگان نظری یک اندیشه یا یک اقداماند. البته ضرورتی ندارد که همه مبانی به بیان درآیند، بلکه از نحوه دعوت و عمل میتوان به بازخوانی آنها توفیق یافت. در این مقاله ربط و نسبت این مبانی بررسی شدهاند. این مبانی دعوت مسلمانان به اتحاد را امری موجه و ضروری میکنند؛ برای مثال در مبنای خداشناختی، لازمه اعتقاد به توحید سریان آن در همه سپهرهای زندگی از جمله سپهر اجتماعی است که همگرایی یکی از نمودهای بارز آن است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124620170120A'raf from both Shiite and Sunni exegetes’ perspectiveاعراف از منظر مفسران فریقین233848613FAعباس مصلایی پور یزدیدانشیار دانشگاه امام صادق(ع)حمید رضائیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامیفرشته مرزبانکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20160220The issue of "A'raf" and “A’rafian” - the residents at "A'raf" - is one of the hereafter-related issues which are mentioned only two times in the Holy Qur'an - directly in the verses 46-49th of Surah A'raf, and indirectly in the verse 13th of Surah Hadid. As the given explanations in the both verses, are quite unclear, therefore to understand its meaning, seems to be hard. For a long time both Shiite and Sunni exegetes have investigated the meaning of "A'raf" and "A'rafian". This research tries to discover the meaning of A'raf in both-Shiite and Sunni’s exegesis sources. The paper reveals that "A'rafian" in the Shiite exegetes are meant to be Ahl Al-bayt (sa), whereas in Sunni exegetes, are those whose deeds are equal whether to be evil or good. A'raf is a place between the heaven and the hell. It is the name of a separator veil on the Day of Judgment, which prevents the two sides from merging with each other while, allowing any conversation and visit being made between the residents of the Paradise and the Hell. Therefore, it is not refer to any specific place. A'raf has two levels: congressional and nomadic. Congress men are those divine men who have the authority over both sides and know people of Paradise and Hell through their signs. And there are two types for the nomadic people of the A'raf: some who will finally belong to the heaven while hoping Intercession and forgiveness of Allah, but yet has to entered in. for Allah has called them as people of Paradise. These are deprived and their good and evil deeds weigh almost equally. The other group is the one who are to be thrown into Hell. Congressmen at A’raf interact and talks with both of these two groups.مسئله «اعراف و اعرافیان» از جمله مسائل مربوط به عالم آخرت است که فقط یک یا دو بار در <em>قرآن</em> کریم ـ آیات 46 تا 49 سوره اعراف به طور مستقیم و آیه 13 سوره حدید، به طور غیرمستقیم ـ با خصوصیاتی مبهم به کار رفته است که این نیز شناخت آن را مشکلتر میکند. از دیرباز مفسران فریقین ـ شیعه و اهلسنت ـ به بررسی چیستی «اعراف» و کیستی «اعرافیان» پرداختهاند. در این تحقیق سعی شده است، تا جایگاه و تفسیر اعراف در میراث تفسیری فریقین نمایان گردد. با بررسی تفاسیر مشخص میشود که اعرافیان در تفاسیر شیعه، اهلبیت پیامبر(ص) و در تفاسیر اهلسنت، افرادی هستند که خوب و بد اعمالشان مساوی است. اعراف مرتبهای میان بهشت و جهنم و نام حجابی در قیامت است که مانع رسیدن و ورود هردو قسمت به یکدیگر میشود، و مانع مکالمه و مشاهده اهل بهشت و اهل دوزخ نمیباشد و به مکان خاصی اطلاق نمیشود. اعراف دارای دو مرتبه کنگره نشینان و دامنه نشینان میباشد. کنگره نشینان، مردانی الهی هستند که بر هردو سوی اعراف احاطه دارند و همه اهل بهشت و اهل دوزخ را با نشانههایشان میشناسند. دامنه نشینان اعراف دو گروه میباشند: یک دسته از آنها بهشتیانی هستند که هنوز وارد بهشت نشدهاند، ولی با امید به شفاعت و عفو الهی، وارد بهشت میشوند؛ زیرا خداوند از آنها با عنوان اهل بهشت یاد میکند، این گروه مستضعفان و کسانی هستند که حسنات و سیّئاتشان برابر است. دسته دیگر دوزخیانی هستند که به دوزخ خواهند رفت. کنگره نشینان اعراف با هریک از این دو گروه تعامل و گفتگو دارند.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124620170120The principals of the political thought of Imam Abu Hanifa regarding his defense on Alavids’ uprisingsمبانی اندیشه سیاسی امام ابوحنیفه در دفاع از قیامهای علویان (زید بن علی و ابراهیم بن عبدالله)395548614FAمسعود بهرامیاندانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه پیام نورعلی تفتیاندانشجوی کارشناسی ادیان و مذاهب دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20170226Difficult political and social circumstancesand social difficulties of Alavids during Umavids and Abbasids periods led to the support well-known figures regarding their uprisings. One of those is Imam Abu Hanifa. His life was overflooded with numerous political events including the transfer of power from Umavids to Abasids as well as Alavid’s uprisings. Abu Hanifa never concurred to accept any state-position due to his critical perspectives and the state’s corruption. This paper, through a descriptive-analytical approach, discovers the impact of Abu Hanifa tendency to Morjeya-Jabareya sect and to Prophet’s descendants on his interaction with Alavids’ uprising. It considers the principles of Abu Hanifa’s political veiw and his interaction with Alavid’s uprisings. The findings of this study illustrate a fact that Abu Hanifa’s support to Alavid’s is not merely due to his stance in favor of Shias. For, he supported of non-Shiite uprisings as well. Rather it was due to his sympathy to holy prophets’ descendants, and to Morjeya-Jabareya sect which is a branch of Morjeya sect apposing against the state system, and being growing in a Shiite atmosphere of Kufa.شرایط دشوار سیاسی و اجتماعی علویان در طول دوره امویان و عباسیان، حمایت افراد سرشناس را نسبت به قیامهای آنان دربر داشت. یکی از آن افراد، امام ابوحنیفه است. حیات سیاسی او، آکنده از وقایع سیاسی، از جمله انتقال قدرت از امویان به عباسیان و قیامهای علویان بود. ابوحنیفه، به دلیل اندیشههای اعتراضی و فساد حکومتهای زمانه، هیچگاه مناصب حکومتی را قبول نکرد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با طرح این سؤال که تعلق ابوحنیفه به فرقه مرجئه جبریه و حرمت اهلبیت(ع) در تعامل وی با قیامهای علویان چه تأثیری داشته است، مبانی اندیشه سیاسی و تعامل وی با قیامهای علویان را مورد بررسی قرار میدهد و حاصل تحقیق حاکی از این است که حمایت او از قیامهای علویان، نه به سبب داشتن مواضع شیعی؛ زیرا ابوحنیفه از قیامهای غیرشیعی نیز حمایت کرده است، بلکه به واسطه علاقه به خاندان نبوت، پرورش در محیط شیعی کوفه و تعلق به فرقه مرجئه جبریه میباشد که یکی از شاخههای فرقه مرجئه و معاند نظام حکومتی آن زمان بوده است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124620170120Religious hate crimesجرایم ناشی از نفرت مذهبی566748615FAبهنام دارابیدانشجوی دکتری فقه و حقوق جزا دانشگاه خوارزمیJournal Article20160923“Hate crime (bias-motivated crime)” is a social concept used in early 1990th and has many instances in various countries. This concept involves the crimes based on the hatred of a group of people, due to an ideological or natural disagreement, committed against the victim by the offender. The social destructive effects of such crimes have led to the actions to eradicate it, especially in European and American countries. However, this term is an alien term in Iranian legal literature. This paper, while presenting a report on this group of crimes outside and inside Iran, divides the factors into three categories of government, religious and ideological institutions, and society, to explain the impact of each on the commission of such crimes and considering the multicultural environment of Iran and placing at the perilous West Asia region. It suggests strategies that can prevent religious and ethnic differences from being transformed into hatred and violence.«جرم ناشی از نفرت» مفهومی اجتماعی است که در اوایل دهه 90 میلادی به کار برده شد و مصادیق فراوان در کشورهای مختلف یافته است. این مفهوم آن دسته از جرایمی را شامل میشود که براساس نفرت موجود نسبت به دستهای از افراد جامعه، بنابر اختلافی ایدئولوژیک یا طبیعی، با قربانی از سوی مجرم رخ میدهد. آثار مخرب اجتماعی اینگونه جرایم موجب شده است اقداماتی برای از بین بردن و مقابله با آن، به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکا، صورت گیرد. با این حال، این اصطلاح در ادبیات حقوقی ایران واژهای بیگانه است. این مقاله پس از ارائه گزارشی از این دسته جرایم در خارج و داخل ایران، با تقسیم عوامل به سه دسته دولت، نهادهای دینی و ایدئولوژیک، و جامعه، به تبیین تأثیر هریک در ارتکاب چنین جرایمی میپردازد و با توجه به فضای چند فرهنگی ایران و قرار گرفتن در منطقه پرآشوب غرب آسیا، راهکارهایی را پیشنهاد مینماید که میتواند مانع از تبدیل اختلاف مذهبی و قومی به نفرت و خشونت گردد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124620170120Analysis of the position of Hakim Ibn Hakam from Shiite and Sunni perspectiveتحلیل جایگاه حدیثی حکیم بن حکم از منظر شیعه و اهلسنت687648616FAهاشم اندیشهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین قممحمدتقی دیاری بیدگلیاستاد دانشگاه قمJournal Article20170216This paper glance on personality of Hakim ibn Hakam ibn Ibad ibn Hanif, who is one of the great companions of infallible Imams (phuh) and their narrators. It is to revive his name and renew his remembrance in the tarajom and Rijal sources and so on. Various judgments are seen about him. In this research we mainly seek Rijali study and accurate biography of Hakim ibn Hakam. This work, first presents view and judgment of both Shia and Sunni scholars accordingly at the end proves the authenticity and trustworthy of Hakim ibn Hakam. Therefore rejects the view considers him liar or forger.این مقاله نگاهی هرچند کوتاه به شخصیت حکیم بن حکم بن عباد بن حنیف یکی از بزرگان اصحاب ائمه(ع) و نیز راویان احادیث آنان دارد و در پی احیای نام و تجدید یاد او است که در کتب تراجم، رجال و ...، قضاوتهای گوناگونی درباره او به چشم میخورد. آنچه بیش از همه در این پژوهش به آن توجه شده، ارائه بحثی رجالی و زندگینامهای درست از حکیم بن حکم است. در این نوشتار، بیشتر به آراء و داوریهای دانشوران فریقین پرداخته شده است، اما در انتها وثاقت ایشان از منظر فریقین مورد بررسی قرار میگیرد و کاذب و جاعل بودن او رد میشود و موثق بودن او و مورد اعتماد بودن روایات او، اثبات میگردد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124620170120Analysis and Examination on the Viewpoints of Exegetists regarding “Abrogation” (Naskh) in the Verses of the Holy Quranتحلیل و بررسی دیدگاه مفسران درباره آیات نسخ778848617FAعبدالهادی فقهی زادهاستاد دانشگاه تهراناصغر طهماسبی بلداجیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکJournal Article20160424The Exegetists have different viewpoints about the interpretation of the verses Surah al-Baqarah 106 and Surah al-Nahl 101. Some of the interpreters and Islamic scholars believe that these are the examples of “Abrogation” (Naskh) in the verses of the holy Quran. On the other hand, some others have not accepted this belief and believe that these verses do not refer to “Abrogation” (Naskh) of the verses of the holy Quran, but they refer to “Abrogation” (Naskh) of the previous holy books of other religions. The research, after evaluating the interpreters view regarding the aforementioned verses, relying on some proofs accepts the second viewpoint. It concludes that these verses do not refer to “Abrogation” (Naskh) of the verses of the holy Quran, but they have been sent down as an answer to doubts of the disbelievers of Mecca and the Jews of Medina. From one side, they consider the Abrogation of the miracles, religions and books of previous prophets certain. On the other hand they confirm that the religion of the holy prophet of Islam is universal and eternal.مفسران در تفسیر آیات 106 بقره و 101 نحل مشهور به آیات نسخ، آراء مختلفی ارائه دادهاند. برخی از مفسران و اندیشمندان اسلامی، این آیات را ناظر بر نسخ حکم آیات در <em>قرآن</em> میدانند و بر این باورند که این آیات به صراحت به مقوله نسخ حکم آیات اشاره کردهاند. در مقابل دستهای دیگر از مفسران، این باور را نپذیرفته و اعتقاد دارند که این آیات به نسخ حکم آیات <em>قرآن</em> اشاره ندارند، بلکه مراد آنها، نسخ کتب و شریعتهای پیشین میباشد. جستار پیش رو دیدگاه مفسران در این باره را مورد بررسی قرار داده و با استناد به ادلهای دیدگاه دوم را پذیرفته است؛ زیرا این آیات ناظر بر نسخ حکم آیات <em>قرآن</em> نیستند، بلکه در پاسخ به شبهه افکنی مشرکان مکه و یهودیان مدینه، از یک سو نسخ معجزات، شریعتها و کتابهای انبیای پیشین را حتمی میدانند و از سوی دیگر، شریعت پیامبر(ص) را شریعتی جهانی و جاودانه معرفی میکنند.