اهمیت درک مهارت میان فرهنگی در تعاملات میان مذاهب

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران

چکیده

تبیین و آسیب‌شناسی هم‌نشینی و تعامل اعضای مذاهب گوناگون و وابسته به یک دین، محل توجه فرهنگ پژوهان و دغدغه­‌مندان مسئله همکاری و همزیستی جوامع و خرده تمدنها است. بررسی «مهارت میان فرهنگی» از شاخصه‌­های کیفی برای سنجش این نوع کنشگریها است. نحوه ترویج و پیاده­‌سازی اجرایی آن، راهی برای بالا بردن این نوع همزیستی است. اثر حاضر بنای آن دارد، تا به واکاوی مقوله شناختی این مهم پرداخته و کاربردپذیری آن را در تعاملات میان مذاهب، بررسی کند. در این نوشتار، از آن رو که مفاهیم پایه این پژوهش هنوز به طور جدی مورد بررسی پژوهشگران فارسی زبان قرار نگرفته، با روشی تبیینی و توصیفی براساس داده‌­ها و ایده‌­پردازیهای محققان فرهنگ دیگر جوامع، به تشریح و کاربست پذیری آن اقدام شده است. این مطالعه، توجه و تأمل در اصول شناختی مهارتهای میان فرهنگی و بارورسازی آن در گستره جوامع و مناطق چند مذهبی را خاطر نشان می­‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Importance of Understanding Intercultural Competence in Interactions of Denominations

نویسنده [English]

  • Saeed Salari
Ph.d Student of Tehran University
چکیده [English]

Interactions between the members of different denominations affiliated to a religion is one of the important points that its explaining have been regarded by the culture researchers, the ones looking forward the collaboration of societies. Analyzing the subject of “Intercultural Competence” can be regarded as a qualitative index to evaluate these kinds of agency. Beyond this, analysis, propagation and implementation of “Intercultural Competence” is also a stepping stone in raising this type of symbiosis. This essay is trying to find the links between understanding of this subject and its effect on the religious relations in cross cultural societies. Due to the fact that the basic concepts of this research have not been investigated by the Persian researchers seriously, the article has chosen the way of explanations and descriptions based on the data and ideas of other communities’ researchers. The result of this study is to highlight the cognitive principles of intercultural competences and their cultivation in the range of multicultural communities and regions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intercultural Competence
  • Intercultural Sensitivity
  • Believers’ Interaction
  • Proximity of Religions

عاملی، سعیدرضا، و حمیده مولایی، «دوجهانی شدنها و حساسیتهای بین فرهنگی: مطالعه موردی روابط بین فرهنگی اهل­‌تسنن و تشیع در استان گلستان»، مجله تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 6، تابستان 1388ش.

Bin, Zou, Explorations of Language Teaching and Learning with Computational Assistance, IGI Global, 2012.

Chen, G. M, & W. J. Starosta, "A review of the concept of intercultural sensitivity", Human Communication, 1, 1-16. 1997.

Chen, G. M. "The Impact of intercultural sensitivity on ethnocentrism and intercultural communication apprehension", Intercultural Communication Studies, 19 (1), 1-9. 2010.

Huber, Joseph, Developing intercultural competence through education, Pestalozzi series No.3, Paris, Council of Europe Publishing, 2014.

Ildikó, Lázár, Developing and Assessing Intercultural Communicative Competence, Strasbourg, Council of Europe Publishing, 2007.

Jacko, Julie A, Human-Computer Interaction. Interacting in Various Application Domains, 13th International Conference, HCI International 2009, San Diego, CA, USA, July 19-24, 2009, Proceedings, Part 4, Springer Science & Business Media, 2009.

Manuel, London & Valerie I. Sessa, Selecting International Executives, Center for Creative Leadership, 1999.

Milnes, Eilidh & Swallow, Deborah, The diversity dashboard: A manager’s guide to navigating in cross-cultural turbulence, Infinite Ideas, 2013.

Pearson-Evans, Aileen & Leahy, Angela, Intercultural Spaces: Language, Culture, Identity, Peter Lang, 2007.

Sercu, Lies & Bandura, Ewa, Foreign Language Teachers and Intercultural Competence: An International Investigation, London, Cromwell Press, 2005.

Siran, Mukerji, Cases on Transnational Learning and Technologically Enabled Environments, IGI Global, 2010.

Stefanidou, Eleni, Teaching Intercultural Competence in Secondary Schools, Munich, GRIN Verlag, 2008.

Susan, R. Komives, Nance Lucas & Timothy R. McMahonm, Exploring Leadership: For College Students Who Want to Make a Difference, John Wiley & Sons, 2013.

Torikai, Kumiko, Voices of the Invisible Presence: Diplomatic Interpreters in Post-World War II Japan, John Benjamins Publishing, 2009.

Warren, Mark, New Zealand TWI: Appreciation, Operating and Follow up Programs, 2012.