@article { author = {Izadi, Mahdi and Ghasemi Hamed, Morteza}, title = {Comparative Examination through encountering of Joseph (PUH) with his father}, journal = {Motaleat-e-Taghribi Mazaheb-e-Eslami (Proximity Studies of Islamic Denominations) (Foroughe Vahdat)}, volume = {11}, number = {43}, pages = {80-92}, year = {2016}, publisher = {International University of Islamic Denominations}, issn = {2252-0678}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In Hadith and interpretational fields there are 10 Hadiths about encountering of Joseph (PUH) with his father which in them spoke about dishonor of Joseph through his father. Five Hadiths in Imamiyah’s sources and five Hadith in Soni’s sources have quoted this issue. Imamiyah Hadiths have identical difference with Soni sources, though one Soni Hadith is same with Shi’a Hadiths, but all of them narrated that Joseph (PUH) didn’t respect to his father. This text base on principals of criticizing Hadith would critic and examines documents and sources of these Hadiths and paid to their roots. With examining these Hadiths we realized that none of them are not reliable, because: 1. All of them have weak sources and are kind of weak narrations. 2. There are differences, paradoxes and ambiguities in text of these Hadiths. 3. In them, there are Shaz issues and are against the text of Qur’an. 4. There are conflicting Hadiths against them which is adapted with Qur’an. It seems that these Hadiths rooted in Talmud, because in there Joseph was accusing to take the position of presidency and ruling. Thus the reason for generalizing these Hadiths is this thinking in Talmud which some narrators with accepting that try to accuse Joseph (PUH). Of course there is no sign of this accuse in Qur’an and Torah. The oldest sources of this Hadith are interpretations attributed to Ali ebn Ibrahim, Jame’ al- Bayan Tabari and the interpretation of Ebn Abi Hatam which seems from them this Hadith was generalize.}, keywords = {Joseph (PUH),infallibleness of prophets,Israeeliyat,Qomi’s interpretation,Jame’ al-Bayan Tabari,Ebn Abi Hatam’s interpretation}, title_fa = {بررسی تطبیقی روایات مواجهه حضرت یوسف(ع) با پدر}, abstract_fa = {در جوامع روایی و تفسیری، 10 روایت درباره مواجهه حضرت یوسف(ع) با پدر وجود دارد که در آنها از بی‌احترامی حضرت یوسف(ع) به پدر، سخن به میان آمده است. پنج روایت در منابع امامیه و پنج روایت در منابع اهل‌‌سنت نقل شده‌اند. روایات امامیه با اهل‌‌سنت تفاوت ماهوی دارند، هرچند یکی از روایات اهل‌‌سنت مشابه روایات شیعه است، اما همگی حکایت از این دارند که حضرت یوسف(ع) به پدرش احترام نکرد. در این نوشتار، اسناد و متون این روایات براساس معیارهای نقد حدیث، مورد نقد و بررسی تفصیلی قرار می‌‌گیرند و به ریشه‌‌یابی آنها پرداخته می‌‌شود. از بررسی این روایات، پی می‌‌بریم که هیچ‌‌کدام قابل استناد نیستند؛ زیرا: 1. همگی دچار ضعف سند بوده و از اقسام روایات ضعیف به شمار می‌‌روند. 2. در متن این روایات اختلافها، تناقضها و ابهامهایی وجود دارد. 3. در آنها مطالب شاذ و متضاد با قرآن بیان شده است. 4. روایتی متعارض در مقابل آنها وجود دارد که با متن قرآن سازگار است. به نظر می‌رسد ریشه این روایات به تلمود می‌‌رسد؛ زیرا در آنجا یوسف(ع) متهم شده که حالت ریاست و فرمانروایی به خود می‌گرفته است. بنابراین علت رواج این روایات، این تفکر موجود در تلمود بوده است که برخی از روایان، با قبول این تفکر، در صدد اتهام زنی به یوسف(ع) برآمده‌‌اند. البته در قرآن و تورات، از این اتهام خبری نیست. قدیمی‌ترین منابع این روایت: تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم، جامع البیان طبری و تفسیر ابن‌ابی‌‌حاتم است که به نظر می‌رسد، از طریق آنها رواج پیدا کرده است.}, keywords_fa = {یوسف(ع),عصمت انبیا,اسرائیلیات,تفسیر قمی,جامع البیان طبری,تفسیر ابن‌ابی‌حاتم}, url = {https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_15744.html}, eprint = {https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_15744_d66f5db2c89f372b31100986902fc903.pdf} }