دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678145120190823Consequences of Theft by Underage According To Islamic Schoolsپیامد سرقت توسط نابالغ از نگاه مذاهب فقه اسلامی515104954FAمحمدعلی محب الرحماناستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانحسین صابریاستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدمحمدمهدی محب الرحمانسطح چهار حوزه علمیه قم0000-0003-1499-2023Journal Article20180626This article studies the Criminal effects of committing theft by Juvenile and discusses the opinions of Islamic jurists including Imamis and Sunnis about execution of <em>Hadd</em> Islamic punishment of theft on underage people, the way of their punishment, the purpose of their punishment and its outcomes. The research findings are: 1) according to all jurists, if the underage person committed theft for the first time he will not be punished by <em>Hadd</em>. 2) If the crime repeats according to educational goals of Islam’s Criminal policy, the judge who is familiar with children’s issues and pedagogy should have full authority to choose the best way for punishing the child. Thus, the judge according to the expediency of the child and benefits of society and also due to prevent the repetition of theft can forgive underage person or use other methods including traditional methods.این مقاله آثار جزایی ارتکاب سرقت توسط کودک را بررسی مینماید. نظرات فقهای امامیه و اهلسنت پیرامون اجرای حد سرقت بر نابالغ و نیز نحوه تأدیب و تعزیر او را تشریح کرده، هدف از اجرای مجازات و نتیجه بروز این مسئله را بیان میکند. طبق یافتههای تحقیق، اولاً: اگر نابالغ برای اولین بار مرتکب سرقت گردد، بنابر اجماع فقهای اسلامی، حد سرقت بر او جاری نمیشود؛ ثانیاً: در صورت تکرار سرقتِ حدی، با توجه به هدف تربیتیِ شارع از اینگونه تأدیبها، اختیار تام دادرسِ آشنا به مسائل کودکان، برای انتخاب روش تربیت کودک، لازم به نظر میرسد. بنابراین با توجه به مصلحت فردی کودک و اجتماعی جامعه و همچنین جلوگیری از تکرار دوباره سرقت، میتواند کودک را عفو نماید، یا روشهای دیگر، از جمله روشهای روایی را در پیش گیرد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104954_2b2bef1c0a9136d2480838530210f713.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678145120190823The Jurisprudential and Legal Analysis of the Law of the Promise to Sell the Human Body Organs and Expressing the Challenges of Prescribing It in Islamic Denominationsتحلیل فقهی و حقوقی حکم وعده بیع اعضای بدن انسان و بیان چالشهای تجویز آن در مذاهب اسلامی1630104985FAحامد رستمی نجف آبادیاستادیار گروه فقه و حقوق امامیه دانشگاه مذاهب اسلامیسعید پاسباندانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه ارومیهمهدی ناصرکارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article20180825The promise to sell the human body organs is a legal practice in which, a person, during his lifetime, promises to sell his body organs and receives a payment in accordance with the terms and conditions agreed upon. This paper, through attributive method, seeks to answer this question that “what is the decree of promising to sell the human body organs in the viewpoints of Shiite and Sunnite jurisprudents, and which solutions the advocates of prescribing this action should provide to the challenges ahead?” To answer this question, this paper examines the concept, context, and foundations of human ownership of organs and the promise to sell the human body organs, and then examines the opinions of jurisprudents to solve the objections raised by the opposition. Regarding the possibility of such transactions, some jurists have challenged the possibility of carrying out such obligatory acts such as organ transplantation, harassment, mutilation, and ultimately rejected such deals. In this paper, the opinions of Sunni jurisprudents have been accepted and solutions from the Sunni jurisprudents have been expressed to reject these challenges. As a general rule, promise to sell human body organs is permissible according to majority of jurisprudents of the Islamic denominations, but due to cases such as human dignity and the possibility of harmful injury, it is not possible to forcibly commit to fulfill the obligation in the event of violation of the provisions of the contract and it must inevitably be ordered to disengage Contract based on commitment.وعده بیع اعضای بدن انسان، عملی حقوقی است که مطابق آن، انسان در دوران حیات خود، به انجام بیع بر اعضای بدن خود تعهد نموده و در قبال تعهد انجام شده، وجهی مطابق با شرایط مورد توافق دریافت میکند. این مقاله، به روش اسنادی به دنبال پاسخ به این سؤال است که حکم وعده بیع اعضای بدن انسان در آرای فقهای شیعه و اهلسنت چیست و موافقان جهت تجویز این عمل، باید چه راهحلهایی در برابر چالشهای پیش رو ارائه نمایند؟ مقاله حاضر برای پاسخ به این پرسش، به بررسی مفهوم، زمینه و مبانی مالکیت انسان بر اعضای بدن، حکم وعده بیع اعضای بدن، و آرای فقها جهت حل ایرادات مطرح شده توسط مخالفان، پرداخته است. با توجه به امکان پذیرش چنین معاملاتی، برخی فقها چالشهایی مبنی بر عدم امکان انجام اسباب واجب این نوع معاملات از جمله پیوند عضو، آزار و اذیت رساندن، مثله کردن و در نهایت حرمت چنین معاملاتی را مطرح کردهاند. در این مقاله، با پذیرش آرای فقهای اهلسنت و بیان راهحلهایی از فقهای اهلسنت، به رد چنین چالشهایی پرداخته شده است. به طور کلی وعده بیع بر اعضای بدن انسان، مطابق با نظر مشهور فقهای مذاهب اسلامی جایز بوده، اما به جهت مواردی همچون کرامت انسانی و امکان ضرر جانی، در صورت تخلف از مفاد قرارداد، امکان اجبار متعهد بر انجام تعهد نبوده و به ناچار باید بر فسخ قرارداد مبتنی بر تعهد حکم نمود.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104985_7f7982bd36711f8e10c6c880b6323a1f.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678145120190823Prophecy and reasoning in religious terms from the view of Islamic Sectsتعبد و تعقل در احکام شرعی از دیدگاه مذاهب اسلامی3143104988FAعبدالباسط قانتکارشناس ارشد فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20180213The term <em>Ta'abbud</em> means the precepts are unreasonable and the term <em>Ta'aqqul</em> means that the percepts are reasonable. There are two theories concerning the texts to be based on <em>Ta'abbud</em> (Worship) or <em>Ta'aqqul</em> (Reasoning): first) the texts are based on <em>Ta'abbud</em>, therefore, they have a narrow interpretation. Second) they are based on <em>Ta'aqqul</em>, therefore they have a broad interpretation; according to the principles of jurisprudence, in issues about worship, the rules are based on <em>Ta'abbud</em> and in issues other than worship the rules are based on <em>Ta'aqqul</em>. One of the examples of the rules based on <em>Ta'abbud</em> is the worship of God, and of the examples of the rules based on <em>Ta'aqqul</em> are transactions. It should be noted that the jurisprudents have not made any explicit reference to <em>Hudud</em> regarding this issue. This research has been conducted based on the library research and a descriptive-analytical method aimed at identifying the implications of tangible and conceptual judgments and the implications of this division and their comparative analysis from the viewpoint of the Five Islamic Denominations. The findings of the research show that in issues about worship, the rules are based on <em>worship</em> and in issues other than worship the rules are based on <em>reasoning</em>.مراد از تعبد آن است که احکام معنای غیرمعقول، و مراد از تعقل آن است که احکام معنای معقول داشته باشند. در خصوص تعبدی یا تعقلی بودن نصوص دو نظریه وجود دارد: نخست اینکه نصوص تعبدی هستند و تفسیر مضیق دارند. دوم اینکه نصوص تعقلی هستند و از تفسیر موسع برخوردارند. براساس قواعد اصولی، اصالت در غیرعبادات بر تعلیل است و در عبادات بر تعبد. عبادات از جمله مصادیق احکام تعبدی، و معاملات از جمله مصادیق احکام تعقلی است. در بخش حدود و تعبدی یا تعقلی بودن آن، براساس پژوهش انجام گرفته، از سوی فقها تصریحی صورت نگرفته است. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف مشخص نمودن مصادیق احکام تعبدی و تعقلی و مفاد این تقسیم بندی و بررسی تطبیقی آنها از دیدگاه مذاهب خمسه و نتیجه مترتب بر آن، سامان یافته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در احکام عبادات، جنبه تعبد غالب است و اصل بر تعبد است، اما در غیر آنها، اصل بر تعلیل یا همان تعقل است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104988_05a1cfe1f66cf4fcf593e052eab4ff15.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678145120190823Punishment of Blasphemy against the Holy Prophet of Islam from the viewpoints of Islamic Denominations and Iran, Afghanistan Legal Systemsمجازات سب النبی از دیدگاه مذاهب اسلامی و حقوق ایران و افغانستان4458104996FAعابدین مؤمنیدانشیار دانشگاه تهرانعبدالسبحان صدیقیکارشناس ارشد فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20190507The article studies blasphemy against the holy prophet of Islam comparatively in Iranian, Afghan penal law systems and in the rules of Islamic sects. The subject that in the above mentioned penal law systems and Islamic sects' rules is common, is the definition rendered regarding blasphemy against the holy prophet as using improper language including insult to the holy prophet of Islam (peace be upon him). Unlike Iranian legal system which introduces the crime of blasphemy against prophet as a crime with the Punishment of Hudud (punishable by lashing) under the Islamic penal code of 1392, the Afghan legal system comprises no crime titled under "Blasphemy against Prophet" in its penal Code. The title under this code is the general one i.e. "Blasphemy of the Sacred in Islam". The punishment prescribed in the Iranian Penal Law for committing blasphemy is execution of the blasphemer which is compatible to the rules prescribed in different Islamic sects but the Hanafi Jurisprudence. Committing blasphemy has not been mentioned in Afghan Penal Law directly, but the punishment prescribed for "Blasphemy of the Sacred in Islam" is 2 to 5 years of imprisonment. The other commonality of Iranian and Afghan penal law is the way which blasphemy can be committed. In both legal systems the blasphemy is committable orally, in writing, in the real or cyberspace.در این نوشتار، رویکرد حقوق کیفری ایران و افغانستان و نیز نگاه مذاهب اسلامی را به سب النبی و مجازات آن مورد بررسی قرار دادهایم. سب النبی از جمله جرایمی است که در فقه و حقوق جزای اسلامی مطرح شده است. مذاهب اسلامی، حقوق ایران و افغانستان در باب تبیین ماهیت سب النبی اشتراک دارند: سب النبی به معنای دشنام و ناسزاگویی به پیامبر(ص) است. میان مذاهب اسلامی، حقوق ایران و افغانستان، اختلاف نظر وجود دارد. با اینکه در حقوق ایران، سب النبی به موجب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392ش، یک جرم حدی معرفی شده، اما در حقوق افغانستان، عنوان منحصر به فردی با نام «سب النبی» در کود جزای آن وجود ندارد و این رفتار، مشمول عنوان عام توهین به مقدسات اسلام است. همچنین در حقوق ایران، مجازات سب النبی، به عنوان یک حد، قتل و کشتن ساب (دشنام دهنده) است، اما در حقوق افغانستان، ضمن اینکه این عنوان را به صراحت تعیین و شناسایی نکرده، مجازات حبس متوسط (2 تا 5 سال) را برای آن تحت عنوان «توهین به مقدسات» در نظر گرفته است. از سوی دیگر کیفر سب النبی در بیشتر مذاهب اسلامی، قتل و کشتن ساب است، البته در این میان فقه حنفی در این باره تشکیک کرده است. با وجود این اختلافات، هم در حقوق ایران و هم در حقوق افغانستان، سب النبی میتواند به صورت گفتار یا نوشتار و در فضای واقعی یا مجازی انجام شود.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104996_450ef61f788342b0e8f9d99564dfa384.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678145120190823The Concept and Principles of Peace in Nahj al-Balaghahمفهوم و مبانی صلح در نهج البلاغه5973104997FAمسعود اخوان کاظمیدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه رازی کرمانشاهفرزاد رستمیاستادیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه رازی کرمانشاهکامران لطفیدانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20180216Throughout the history of mankind, peace has always been one of the aspirations of the Men. However, individuals and communities' perceptions of the notion and indicators of peace are very different based on their cultures and diverse epistemic foundations. In the West, Kant Based on his own anthropological and epistemological concepts and the humanism school, has a minimalistic and pragmatic comprehension of peace within the framework of ethics and democracy; While from the viewpoint of Imam Ali in Nahj al-Balaghah, a justice-centered and monotheist conception of peace is presented that delivers much more consistent and more complete conception of peace in comparison to Kant's conception of peace. In this study, through using a constructivist approach to the concept of peace, an attempt is made to define this concept in both the Alavi and the Kantian perspectives, to analyze their views in a comparative method. The present study finds that although the concept of peace within the Kantian discourse is different from that of Imam Ali in terms of epistemic and ontological basis, but they overlap with each other in terms of their cosmopolitan attitude.دستیابی به صلح، همواره یکی از آرمانهای بشری در طول تاریخ بوده است. با این وجود، درک و برداشت افراد و جوامع مختلف از مفهوم صلح بسیار متفاوت است و با فرهنگها و مبانی معرفتی متنوعی، معانی و شاخصههای مختلفی را از صلح ارائه نمودهاند. در مغرب زمین، کانت بر مبنای آموزههای معرفتی و انسانشناسانه خود و مکتب اومانیسم، دریافتی حداقلی و پراگماتیکی از صلح، در چهارچوب اخلاق و دموکراسی مطرح میکند، در حالی که از منظر امام علی(ع) در <em>نهج البلاغه</em>، برداشتی عدالتمحورانه و توحیدی از صلح ارائه میشود که به مراتب متقنتر و کاملتر از برداشت کانتی از صلح میباشد. در این پژوهش، با رویکردی سازهانگارانه به مفهوم صلح، تلاش شده تا ضمن تعریف این مفهوم در هردو دیدگاه علوی و کانتی، به بررسی تطبیقی آنها نیز پرداخته شود. پژوهش حاضر به این یافته دست پیدا میکند که اگرچه مفهوم صلح در گفتمان علوی با گفتمان کانتی به لحاظ مبانی معرفتی و هستیشناسی متفاوت است، اما از لحاظ نگرش جهان وطنگرایانه با یکدیگر تشابهاتی دارند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_104997_3bb8a88e40c66791372839a82302f94f.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678145120190823Comparative Comparison of Women's Legal Status in Islam and the International Convention on the Elimination of Discrimination against Women and the Document 2030مقایسه تطبیقی جایگاه حقوقی زن در اسلام و کنوانسیون بینالمللی رفع تبعیض علیه زنان و سند 20307486105027FAطاهره محسنیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)خدیجه احمدی بیغشطلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر0000-0002-7900-7103Journal Article20180415The school of Islam, whose laws are inspired by revelation, with a comprehensive approach, and taking into account all the rights and characteristics of women, have considered a high status and honor for women. Undoubtedly, there are differences between men and women, but at the same time, there is a balance between the rights and interests of women and men, which are in line with the dignity of each of them. In recent decades, the issue of women has been taken into account as a global issue in international affairs such as the "Convention on the Elimination of Discrimination Against Women" and "Document 2030", which, in their essence, create a kind of total homogeneity between men and women - without any exceptions - and it is based on gender, and in this case, it is imposing obligations on governments and nations. This paper examines and analyzes the text in the library and field studies, seeks to adapt the material to the international treaties, with the view of Islam and Quranic verses about women's rights. In the course of numerous investigations, legal rights such as: the right to development, the economic rights, the political rights, the social rights, etc., are considered to be indispensable for women, while these treaties include only one dimension of the existence of a woman, as well as his gender dimension. These documents consider women's employment a major factor in preventing women's dependence on men and family, and has affected maternity and paternal obligations and reduced the female's place to a sexual partner, and that the term divorce has been shown as a humanitarian approach instead of a disproportionate phenomenon. However, according to the divine verses, the provisions of these declarations and documents of the International Women's Rights Office are in clear contradiction and a kind of disrespect and cruelty to women, and even to men, which will destroy the family and the community.مکتب انسانساز اسلام که قوانین آن از وحی سرچشمه گرفته، با نگرشی فراگیر و با در نظر گرفتن همه حقوق و ویژگیهای زن، منزلت و کرامت والایی را برای او قائل شده است. بدون شک از نظر تکوینی، تفاوتهای حکیمانهای میان زن و مرد وجود دارد، اما در عین حال، بین حقوق و تکالیف زن و مرد نوعی تعادل که متناسب با شأن و فطرت هریک از آن دو است، برقرار میباشد. در دهههای اخیر، موضوع زن به عنوان یک مسئله جهانی در اعلامیههای بینالمللی همچون «کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان» و «سند 2030» مورد توجه قرار گرفته که ماهیت اصلی آنها، ایجاد نوعی تشابه کامل میان زن و مرد، بدون لحاظ هرگونه استثنا و براساس جنسیت است و در این مورد الزاماتی را فراروی دولتها و ملتها قرار میدهد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و به شیوه کتابخانهای و میدانی، در صدد بررسی تطبیقی مواد حاکم بر این معاهدات بینالمللی با دیدگاه دین اسلام و آیات قرآن در مورد حقوق زن است. مداقه در تفسیر آیات متعدد قرآن کریم نشان میدهد حقوقی چون حق تکوینی، تشریعی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... را برای زن به عنوان حقوق مسلّم لحاظ کرده است، در حالی که این معاهدات فقط یک بُعد از وجود زن، آن هم بُعد جنسیتی او را در نظر گرفته و قائل به تساوی جنسیتی شدهاند. این اسناد، اشتغال زنان را عامل مهم جلوگیری از وابستگی زنان به مردان و خانواده دانسته و تعهدات مادری و همسری را تحت تأثیر قرار داده و جایگاه زن را به یک شریک جنسی صرف تنزل داده و طلاق را از یک پدیده مذموم بودن درآورده و به عنوان یک راهکار انسانی نشان دادهاند. حال آنکه طبق آیات الهی، مفاد این اعلامیهها و اسناد بینالمللی با نیازهای طبیعی زن در تضاد آشکار بوده و نوعی بیاحترامی و ظلم مضاعف به زن و حتی به مرد است که موجب اضمحلال خانواده و جامعه خواهد شد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_105027_4c92bb798968ff03ecb5a8b1c521d718.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678145120190823The Role of Foreigners to Prevent the Unity of the Islamic World and Solutions of Religious Reformers to Confront Themنقش بیگانگان برای جلوگیری از وحدت جهان اسلام و راهکارهای مصلحان دینی برای مقابله با آن87104105028FAیونس اشرفی امینعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20180102Aliens have used several methods to scatter the unity of the Ummah and Making disagreements among Muslims. The present article aims to explain the activities of foreigners in forming divisions among Muslims and instigating nationalist sentiments as well as providing solutions to deal with them. Nationalism is the primacy of ethnicity and nationality, and it provides grounds of division among Muslims The article's method is analytical-descriptive and the most important proceedings of foreigners to scatter the Islamic Ummah, including the promotion of nationalism among Muslims, the extinction of religious teachings through development of secular activities, creation and promotion of fabricated sects and Cultural invasion of aliens against Islamic Ummah are among the findings of the article. Some solutions of these divisive actions are: highlighting the role of religious scholars, the idea of establishing an Islamic government for unity, strengthening the spirit of Muslim unity and strengthening the self-knowledge and self-confidence of Muslims.بیگانگان برای زدودن وحدت جهان اسلام و بروز اختلاف میان مسلمانان، از روشهای متعددی بهرهبرداری نمودهاند. مقاله حاضر با هدف تبیین اقدامات بیگانگان در راستای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و تحریک احساسات ملیگرایانه و همچنین ارائه راهکارهایی برای مقابله با آن فعالیتها نگاشته شده است. ملیگرایی اصالت دادن به قومیت و ملیت است و زمینه تفرقه را در میان مسلمانان فراهم میسازد. روش مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و از یافتههای آن میتوان به مهمترین اقدامات بیگانگان برای زدودن وحدت جهان اسلام از جمله ترویج ملىگرایى در میان مسلمانان، مهجور کردن آموزههای دینی از طریق توسعه فعالیتهای استشراقی، ایجاد و ترویج فرقههای ساختگی، و تهاجم فرهنگی بیگانگان علیه جهان اسلام اشاره کرد. برخی از راهکارهای مقابله با این اقدامات تفرقهافکنانه عبارتند از: برجستهسازی نقش عالمان دینی، ایده تشکیل حکومت اسلامى برای اتحاد، تقویت روحیه وحدتگرایی مسلمانان، و تقویت خودشناسی و خودباوری مسلمانان.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_105028_efaf52cdd0c69a7cc4893f3f897c2acb.pdf