دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678155320200822The Effects of Tamkin (Wife Obedience) Being Hukm/ Taklif (Decree/ Duty) or Haq (Right) in Jurisprudence of Islamic Denominationsآثار مترتب بر حکم یا حق بودن تمکین در فقه مذاهب اسلامی521130153FAعابدین مؤمنیدانشیار دانشگاه تهرانسهیلا رستمیاستادیار دانشگاه کردستان0000-0003-3599-2444ابوبکر احمدیدانشجوی دکتری فقه شافعی دانشگاه تهرانشیلان سجادیکارشناس ارشد فقه شافعی دانشگاه کردستانJournal Article20181017The present study, which is a descriptive-analytic research and has been conducted through content analysis method, examines the concept of Tamkin (Wife Obedience) and its related effects in marital life based on jurisprudence of Islamic schools of thought and law. Tamkin (Wife Obedience) in jurisprudence has a special usage which means the husband’s right to enjoyment with his wife. From the jurists’ point of view, Tamkin (Wife Obedience) has a specific meaning, namely, the fulfillment of the man’s sexual desire, and a general meaning, namely accepting the management of the husband and honoring his will to run the family. The results of the study indicate that one of the most important issues about Tamkin (Wife Obedience) is to prove that if it is Haq (Right) or Hukm/ Taklif (Decree/ Duty), because if it is Haq (Right), the right holder can abolish his right and not exercise it, and if it is a Hukm/ Taklif (Decree/ Duty), it is indestructible. According to the common theory in Islamic jurisprudence, the obedience is obligatory on the wife, and it is a right for the Husband and if the wife refuses, she is considered to be Nashizah (Disobedient Woman), and falling of the right for receiving Nafaqa (Alimony) Ta‘zir (Punishment) and the fall of the right to take an oath are the guarantees for it. According to the verses of the Quran, traditions, Consensus (Ijma‘) of jurists, rational reasons, and legal articles, the final result is that Tamkin (Wife Obedience) is Hukm/ Taklif (Decree/ Duty).پژوهش حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا است، به بررسی مفهوم تمکین زوجه و آثار مترتب بر آن در زندگی زناشویی براساس فقه مذاهب اسلامی و حقوق میپردازد. تمکین در اصطلاح فقها دارای کاربردی خاص و به معنای حقِ استمتاع برای زوج بر زوجه است. از دیدگاه حقوقدانان، تمکین دارای یک معنای خاص؛ یعنی اجابتِ خواسته و نیاز جنسی مرد، و یک معنای عام؛ یعنی قبول ریاست شوهر و محترم شمردن اراده وی در اداره خانواده است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که از مهمترین مباحث تمکین، اثبات حق یا حکم (تکلیف) بودنِ آن میباشد؛ زیرا اگر حق باشد، صاحب حق میتواند حق خود را ساقط و آن را اعمال نکند، و اگر حکم (تکلیف) باشد، غیر قابل اسقاط است. براساس نظریه رایج در فقه اسلامی، تمکین تکلیف زوجه و حق واجب زوج بر زوجه است و در صورت امتناع، زوجه ناشزه محسوب میگردد و اسقاط حقِ نفقه، تعزیر و سقوط حق قَسم از ضمانت اجراهای آن است. نتیجه نهایی با استناد به آیات قرآن، روایات، اجماع فقها، دلایل عقلی و مواد قانونی، حکم (تکلیف) بودنِ تمکین زوجه است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_130153_0d601ec1055952cf28e6030a0f35a198.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678155320200822Pathology of Proximity beyond the Islamic Worldآسیب شناسی تقریب در خارج از جهان اسلام2236130173FAنجف یزدانیاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه میبدسجاد خاراکارشناس ارشد شیعه شناسی گرایش کلام دانشگاه میبدJournal Article20190709The main issue of this inquiry is to study the causes and origins of formation of anti-proximity ideas beyond the Islamic world as current harms of approximation. Developing and supporting radical groups, promotion and provoking of religious disagreements especially with strategic goals and the psychological warfare by creating a wave of Shiite phobia are the general axes beyond the Islamic world that have directly influenced the divergence of Islamic nations. Furthermore, the establishment and supporting of satellite channels and media as well as supporting the English Shiism Mainstream are also among the outer anti-proximity causes and origins. This inquiry studies these elements by descriptive-analytical method, because finding the roots of formation of anti-proximity movements and analyzing them has a strategic feature in different directions and provides the background for removing the obstacles of proximity.مسئله اصلی این تحقیق بررسی علل و زمینههای شکلگیری اندیشههای ضدتقریب در خارج از جهان اسلام به عنوان آسیبهای کنونی تقریب است. ایجاد و حمایت از گروههای افراطی، ترویج و دامن زدن به اختلافات مذهبی بهخصوص با اهداف استراتژیکی و جنگ روانی در سایه ایجاد موج شیعههراسی، از محورهای کلی در خارج از جهان اسلام هستند که به طور مستقیم بر واگرایی ملتهای اسلامی تأثیر گذاشتهاند. همچنین تأسیس و حمایت از شبکهها و رسانههای ماهوارهای و حمایت از جریان تشیع انگلیسی را میتوان در زمره علل و زمینههای خارجی ضدتقریب به شمار آورد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این موارد پرداخته است؛ زیرا ریشهیابی و تحلیل زمینههای شکلگیری جریانهای ضدتقریب از جهات گوناگون، راهبردی بوده و زمینه را برای از بین بردن موانع ضدتقریبی فراهم میکند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_130173_c78a04fd62a6ad69005aa35cbb029d6e.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678155320200822Feasibility Study of Proof of Crime with Oath Taking from the Perspective of the Jurisprudence of Shia and Hanafi with a Comparative Approach to the Law of Iran and Afghanistanامکانسنجی اثبات جرم با سوگند از منظر فقه امامی و حنفی با رویکردی تطبیقی به حقوق ایران و افغانستان3758130319FAاحمد مرتاضیاستادیار دانشگاه تبریززینب اسمعیلی محمودآبادیکارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تبریزJournal Article20190616The reason is something that both sides adduce to prove their statement or defend their statement. In general, items proving penal case considering degree, validity, and rank are: the judge’s knowledge, confession, witness, oath taking and Qasamah (oaths of 50 people). Accordingly, oath is considered a valid proof in cases where there are no stronger proofs available. From the perspective of Positivist Realm, there is no oath taking in Hadd and Ta‘zir cases according to Shia clerics who take into account Prophet Mohammad’s (PBUH) tradition: (البیّنة علی المدعی والیمین علی من انکر) “Bringing evidence is the accuser’s task and taking an oath is the defendant’s”, and (لایمین فی حدّ) “Taking oath in crimes resulting in Hadd is unacceptable”. Considering that Shia provides the basis for the Iranian Laws, according to the Iranian Penal Law number 208, Hadd and Ta‘zir cannot be proved or disproved by taking an oath; however, things like Qisas (retaliation), Diyah (definite compensation money), Arsh (indefinite compensation money), damage caused by the crime could be proved by oath taking. In Hanafi clerics’ view, Dar’ rule and the previously mentioned Haddiths, prevents the acceptance of oath in Hadd but oath taking in absence of witnesses for the accuser, in cases like murder and theft and so on is applicable because it pertains to Haq al-Nas (the people’s rights). In Qisas (retaliation) of the body parts, since Hanafi clerics equate body parts with properties like monetary belonging, oath taking is applicable. All that has been said about Hanafi views is practiced in the law of Afghanistan as according to second penal law of Afghanistan, except Ta‘zir, everything is in keeping with Hanafi jurisprudence. Ta‘zir, likewise, on the ground that is seen as a definite right, can be disproved with an oath taking. Above all, Qasamah, as a group of oaths from the side of the accuser and his/ her relatives in cases where there is a lack of evidence, is put forth to prove murder or charges or disprove claims made by the accuser, and are accepted as valid proof in Iranian and Afghan laws with the distinction that in Hanafi jurisprudence, is used solely in acquittal, and not in accusation cases.دلیل عبارت از امری است که اصحاب دعوا برای اثبات دعوا یا دفاع از دعوا به آن استناد مینمایند. در یک نگاه کلی، ادله اثبات دعاوی کیفری با در نظر گرفتن درجه اعتبار و رتبه، به ترتیب عبارتند از: علم قاضی، اقرار، شهادت، سوگند و قسامه. بر این اساس، «سوگند»، در مواردی دلیل محسوب میشود که دلیل قویتری برای اثبات مدعا در دسترس نباشد. به لحاظ قلمرو اثباتی، از نظر فقهای امامیه در حدود و تعزیرات با توجه به روایات نبوی «البینة علی المدعی و الیمین علی من انکر» و «لایمین فی حد»، مطلقاً قسم نیست، اما در قصاص و دیه راه دارد. با توجه به اینکه فقه امامیه، مبنای قوانین موضوعه ایران قلمداد میگردد، مطابق ماده ۲۰۸ قانون مجازات اسلامی ایران نیز حدود و تعزیرات با سوگند، نفی یا اثبات نمیشود، لیکن قصاص، دیه، ارش، ضرر و زیان ناشی از جرایم، با سوگند اثبات میشود. در رأی فقهای حنفیه، قاعده درء از یک سو و روایت «لایمین فی حد» از سوی دیگر، مانع پذیرش سوگند در حدود میشود، اما ادای قَسم در فرض نبود بینه برای مدعی، در مورد قصاص نفس و سرقت (به لحاظ ضمان مالی) و نظایر آن، به دلیل دارا بودن جنبه حقالناسی، مجاز است. در قصاص عضو نیز با توجه به اینکه فقیهان حنفی، اعضای بدن را به دلیل عهدهداری محافظت بدن از آسیبها، همسان مال میدانند، مانند امور مالی، مجرای قَسم اعلام میکنند. آنچه از آراء فقهای حنفی گفته شد، در خصوص حقوق موضوعه افغانستان نیز ساری و جاری است؛ زیرا مطابق ماده 2 قانون مجازات کشور مذکور، در غیر از تعزیرات، مطابق فقه حنفیه عمل میشود. تعزیرات نیز چون از نگاه فقهای حنفی، حقالناس محض به حساب میآید، قابلیت رد با ادای سوگند را دارد. افزون بر این همه، قسامه به عنوان مجموعه سوگندهایی که از طرف مدعی و بستگان او در موارد لوث برای اثبات ادعای قتل و جرح و یا از طرف مدعی علیه در صورت نکول مدعی، برای انکار آن ادا میشود، در فقه امامیه و حنفیه و حقوق موضوعه ایران و افغانستان به عنوان دلیل خاص امور جنایی، پذیرفته شده است، با این تفاوت که فقهای حنفی، اثر آن را به رفع اتهام (و نه اثبات جنایت) منحصر ساختهاند.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_130319_34bad3ac04b087817e716d08a31db554.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678155320200822Analyzing Restitution of Enforcing Civil Orders in the Jurisprudence of Islamic Schools of Thought and Iranian Lawبررسی اعاده اجرای احکام مدنی در فقه مذاهب اسلامی و حقوق ایران5978130707FAحسین نجفیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران0000000328892568رمضان دهقاناستادیار گروه حقوق خصوصی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایرانحسین قربانیاناستادیار گروه حقوق خصوصی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانJournal Article20200624When a sentence is violated, or a mistake is made in its enforcement, or when the execution of a sentence is exceeded, we will have to restore the sentence that was executed in time. The directions and reasons for retrial can be from the parties to the lawsuit, or it can be formed due to objections from the judiciary, or the evidence proving the parties to the lawsuit can cause the execution of the sentence. Restitution of enforcement of judgments is possible in both financial and non-financial matters, and in some special and prescribed cases, its Restitution requires a special method, but our result in this study indicates that in financial matters, recourse is the same and if access is not possible, it will also not be possible to return. It is also possible to incur losses through this process. In this article, we have examined the jurisprudential texts in Islamic schools of thought and Iranian law with an argumentative-analytical method, and we have also tried to identify those responsible for compensation. In this study, it was found that there are differences between Islamic religions in terms of restoring the sentence, and in some religions, in some respects, the issue of restoring the sentence is closed. In Iranian law, the aspects of Restitution have been introduced in a new way and its conditions and rules have been stated in the Law on the Execution of Civil Sentences approved in 1977. Although we do not have an independent chapter on the subject of research in jurisprudential sources, we will try to collect the subjects from different chapters and make them as regular as possible.هنگامی که حکمی نقض شود یا در اجرای آن اشتباه صورت گیرد و یا اینکه در اجرای حکم زیاده روی شود، ناگزیر خواهیم بود حکمی که به موقع اجرا گذارده شده را اعاده نماییم. جهات و اسباب اعاده میتواند از سوی طرفین دعوی باشد یا به موجب ایراداتی از جانب دستگاه قضایی شکل گیرد و یا اینکه ادله اثبات طرفین دعوی، سبب و موجب اعاده اجرای حکم گردد. اعاده اجرای احکام هم در موضوعات مالی و هم غیرمالی ممکن است و در برخی موارد خاص و منصوص، اعاده آن شیوه خاصی را میطلبد. اما نتیجه ما در این پژوهش آن است که در امور مالی رجوع قائم به عین است و چنانچه دسترسی به عین ممکن نباشد، رجوع نیز ممکن نخواهد بود. همچنین از این رهگذر امکان ورود ضرر و زیان نیز وجود دارد که در این مقاله با روش استدلالی ـ تحلیلی به بررسی متون فقهی در مذاهب اسلامی و حقوق ایران پرداخته و برآنیم تا مسئولان جبران خسارات را نیز شناسایی نماییم. در این پژوهش مشخص شد در جهات اعاده حکم تفاوتهایی میان مذاهب اسلامی وجود دارد و در برخی مذاهب از بعضی جهات باب اعاده اجرای حکم بسته است. در حقوق ایران جهات اعاده به شکلی نوین آمده و در قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356ش شرایط و قواعد آن بیان شده است. هرچند در منابع فقهی باب مستقلی راجع به موضوع پژوهش نداریم، اما تلاش خواهیم کرد تا موضوعات را از ابواب مختلف گردآوری نموده و در حد امکان قاعدهمند سازیم.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_130707_5d45fbcfd988764651d491f2d88adb94.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678155320200822Contextual Denotations in Principles of Jurisprudence in Islamic Schools of Thoughtدلالات سیاقیه در اصول فقه مذاهب اسلامی7995130848FAعلی شیعه علیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایرانJournal Article20200124Imamiyah Jurisprudents (especially the later) propound a subject called Contextual Denotations (Dilalat Al-Siayaqiyyah) which has not been considered enough. This kind of connotation is useful in so many subjects and could solve many legal problems. This issue has history in other Islamic denominations, but each one of them discuss it in a different chapter. In this article which is based on Analytical descriptive method, we have mentioned definitions, traits and types of these denotations (dilalat), then we have discussed about the credibility of them. Finally, we have discussed about their function in legal cases. Some of international treaties have been studied as well.فقهای امامیه (به ویژه فقهای متأخر) در انتهای باب مفاهیم، بحثی تحت عنوان دلالات سیاقیه یا دلالات ثلاثه مطرح مینمایند که تاکنون آنچنانکه بایسته است، بدان توجه نشده است و حال آنکه این دلالات در موضوعات بسیاری راهگشا خواهد بود و به واقع بسیاری از مشکلات و معضلات حقوقی روز با این دلالات حل میگردد. این بحث در میان سایر مذاهب اسلامی نیز سابقه داشته است، اما هریک از مذاهب آن را در بابی متفاوت مطرح مینمایند. در پژوهش پیش رو که به روش توصیفی ـ تحلیلی است، پس از ذکر تعاریف، ویژگیها و اقسام این دلالات، درباره حجیت هریک سخن به میان آمده و در پایان نیز شیوه عملکرد و کاربرد هریک در موارد و پروندههای حقوقی روز تبیین میگردد. برخی از معاهدات بینالمللی بررسی و مواردی از کاربرد این دلالات در آنها نیز کشف شده است.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_130848_69e2e3886451228cc56b35ffdb41fc6d.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678155320200822Identifying and Explaining the Obstacles to Islamic Unity, Emphasizing the Views of Scholars of Islamic Denominationsشناسایی و تبیین موانع وحدت اسلامی با تأکید بر دیدگاه علمای مذاهب اسلامی96114131092FAمحمدحسین مختاریدانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20200526Unity is one of the most important principles and values emphasized by the Quran and the Infallible Imams. Islamic unity in the contemporary era is considered as an inevitable necessity in determining the fate of Muslims in the political, cultural and social arenas, which provides the flourishing and development of the Islamic Ummah; therefore, it deserves to be considered by the Religions and governmental elites and intellectual thinkers of the Islamic world. The jurists and scholars of the Islamic Denominations of the country also emphasized that the division between the Islamic Denominations causes the enemies of Islam to be benefitted by this division, saying that maintaining unity is more necessary in the current situation and Islamic unity in the Islamic Republic of Iran should be a model for Islamic unity in the region in order to keep the Islamic World safe from the conspiracies of the axes of evil. Due to the importance of the subject, the present article uses the exploratory-analytical method to identify and explain the obstacles to Islamic unity with an emphasis on the views of scholars of Islamic Denominations. It is worth mentioning that in order to identify the components of the research, 35 scholars of Islamic Denominations were interviewed and their views on the obstacles to Islamic unity were obtained. After extracting the key points in their views, the components were aggregated and modified and 12 components were used as the basis. These components were again presented to the research experts and then analyzed by a two-item test in SPSS software. Then, all of the components were discussed and explained.وحدت از مهمترین اصول و ارزشهای مورد تأکید قرآن و ائمه معصومان(ع) است. وحدت اسلامی در دوران معاصر بهعنوان ضرورتی اجتنابناپذیر در تعیین سرنوشت مسلمانان در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مطرح میشود که شکوفایی و توسعه امت اسلامی را فراهم میآورد. بنابراین، شایسته است مورد توجه نخبگان دینی و حکومتی و اندیشمندان فکری جهان اسلام قرار گیرد. فقها و علمای مذاهب اسلامی کشور نیز با تأکید بر اینکه تفرقه بین مذاهب اسلامی باعث میشود دشمنان اسلام از این تفرقه سود ببرند، بیان داشتند، حفظ وحدت در شرایط کنونی بیش از پیش ضروری است و وحدت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران باید الگویی برای وحدت اسلامی در منطقه باشد، تا از گزند توطئه محورهای شرارت در امان بود. با توجه به اهمیت موضوع، نوشتار حاضر با روش اکتشافی ـ تحلیلی به شناسایی و تبیین موانع وحدت اسلامی با تأکید بر دیدگاه علمای مذاهب اسلامی پرداخته است؛ شایان ذکر است بهمنظور شناسایی مؤلفههای پژوهش به مصاحبه با 35 نفر از علمای مذاهب اسلامی پرداخته شد و دیدگاه ایشان در خصوص موانع وحدت اسلامی اخذ شد. پس از استخراج نکات کلیدی در دیدگاه ایشان، نسبت به تجمیع و جرح و تعدیل مؤلفهها اقدام شد و 12 مؤلفه مبنای کار قرار گرفت. این مؤلفهها مجدد به خبرگان پژوهش ارائه شد و سپس توسط آزمون دوجملهای در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه نیز به تشریح و تبیین هریک از مؤلفهها پرداخته شد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_131092_48454adf5d800bbcb12ad7dc84c75712.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678155320200822New Examples of Illegal Sexual Relationships other than Adultery and Their Punishments in Islamic Jurisprudence and the Law of Iran and Afghanistanمصادیق جدید روابط نامشروع غیر از زنا و مجازات آن در فقه اسلامی و حقوق ایران و افغانستان115130131471FAعبدالسبحان صدیقیعضو کادر علمی دیپارتمنت علوم و فرهنگ اسلامی، دانشکده آموزش و پرورش، مؤسسه تحصیلات عالی سمنگان، ایبک، افغانستانحامد رستمی نجف آبادیاستادیار گروه فقه و حقوق امامیه دانشگاه مذاهب اسلامیحجت اله ابراهیمیاناستادیار گروه حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20191203Illegal Sexual Relationship other than Adultery has been forbidden by the jurisprudents of Islamic religions and is still considered a crime under the laws of Iran and Afghanistan and its punishment is Ta‘zir. Jurisprudentially, the Illegal Sexual Relationship other than Adultery is the relationship of a man and woman which is against Shari‘a and law and it entails punishment even if no intercourse has happened, otherwise it is considered adultery. Legally, by law, when there is an unlawful relationship between a man and a woman who has no marital relationship, it is called an illegitimate relationship. It should be borne in mind that illegal sexual relationship other than adultery is not exclusive or limitative (hasri) but it is allegorical (tamthili); some of today’s common criminal offenses have not been addressed in Islamic jurisprudence nor in the existing penal code of Iran and Afghanistan. Therefore, this paper is trying to identify old and recent cases of illegal sexual relationships other than adultery and, considering the legal and jurisprudential principles of crime, express their statutory punishments in a comparative way from the views of Islamic jurisprudents and law of Iran and Afghanistan.رابطه نامشروع غیر از زنا، از دیدگاه عموم فقهای مذاهب اسلامی حرام است و همچنین از نظر قوانین ایران و افغانستان جرم پنداشته شده است و مجازات آن را تعزیر دانستهاند. از نظر فقهی رابطه نامشروع غیر از زنا عبارت از رابطهای است که میان مرد و زن برخلاف شرع و قانون صورت میگیرد و مستلزم کیفر نیز میباشد، در صورتی که به حد دخول نرسد وگرنه زنا محسوب میشود. همچنین از نظر قانون هرگاه میان زن و مردی که علقه زوجیت وجود نداشته باشد، رابطه خلاف عرف برقرار شود، رابطه نامشروع گفته میشود. باید در نظر داشت که مصادیق روابط نامشروع غیر از زنا حصری نیست، بلکه تمثیلی میباشد. برخی از عناوین مجرمانه رایج امروزی، نه در کتب فقهی مذاهب اسلامی و نه در قوانین موجود (قانون مجازات اسلامی ایران و کود جزا افغانستان) مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین نوشتار حاضر در پی آن است که مصادیق جدید و قدیم رابطه نامشروع غیر از زنا را شناسایی نموده و با توجه به مبانی فقهی حقوقی و متفاوت بودن جرم، جزاهای تعزیری آنها را به صورت تطبیقی از دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی و حقوق ایران و افغانستان بیان نماید.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_131471_6e7692d5bf25f41ec81dc8efed4efb80.pdf