دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124720170621Causes of Sunni-Shia Religious Conflicts in Baghdad in the Period of Buyid Dynastyعلل درگیریهای مذهبی در بغداد دوره آل بویه51357969FAمهدی خزائیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20161230Historical sources have spoken about the spread of religious conflicts during the rule of Buyid Dynasty in Baghdad. This is while many years before Buyid Dynasty dominated in that city, Sunni and Shiites resided in that city. The main problem in this study is that with the power of Buyid Dynasty in the form of a Shiite government, what changes have been created in the policies of this sovereignty and the management of affairs in Baghdad which have led to religious conflicts. A review of the sources indicates some factors among which the most important are: 1) Religious Fanaticism of Shiite and Sunni Muslims 2) The behaviors of community rulers, their weakness in management and their political power in this period 3) Economic motives 4) Role playing of the scholars and jurisprudents of Baghdad.منابع تاریخی از گسترش درگیریها و اختلافات مذهبی در دوره حاکمیت آلبویه در بغداد سخن گفتهاند. این در حالی است که سالها پیش از تسلّط آلبویه بر این شهر، اهل سنت و شیعیان در این شهر سکونت داشتهاند. مسئله این پژوهش این است که با قدرت یافتن آلبویه در قالب حکومتی شیعهمذهب، در سیاستهای این حاکمیت و مدیریت امور جاری بغداد چه تغییراتی رخ داد که موجب بروز اختلافات مذهبی گردید. آنچه از خلال بررسی منابع به دست میآید نشاندهنده عواملی است که مهمترین آنها عبارتاند از: 1ـ تعصبات مذهبی عوام شیعیان و اهل سنت 2ـ رفتارهای حاکمان جامعه، ضعف مدیریتی و قدرت سیاسی آنان در این دوره 3ـ انگیزههای اقتصادی 4ـ نقشآفرینی عالمان و فقیهان بغداد.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_57969_bada557b98c7f7cec00d404672d8851c.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124720170621Scientific and Cultural Relations of Imamiyyah and Zaidiyyahمناسبات علمی و فرهنگی امامیه و زیدیه142457972FAمحمد دهقانیدکترای شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20170208Scientific transactions at all levels stimulate the dynamicity, strengthening and flourishing of ideas. Throughout the history, Imamiyyah and Zaidiyyah have had many scientific and cultural ties. Their commonalities and interaction have led to their convergence and empowerment. The history of these two schools of thought is interwoven and interconnected; this is especially more evident in Zaidiyyah of the early centuries. Numerous common aspects of these two schools of thought has led to their convergence and the expansion of the teachings of Shi‘ism. However, both denominations have always tried to attract the followers of each other. In this research, the scientific and cultural interaction of the two schools of thought is dealt with through an analytical-descriptive approach, and the results of this interaction in their scientific and cultural development are examined.دادوستد علمی در تمامی سطوح باعث پویایی، تقویت و شکوفایی اندیشهها میشود. در طول تاریخ شیعه، دو شاخه امامیه و زیدیه مراودات علمی و فرهنگی زیادی با یکدیگر داشتهاند. اشتراکات و تعامل آنها همگرایی به دنبال داشته و آنها را نیرو بخشیده است. تاریخ این دو بسیار بههم آمیخته و بههم تنیده است؛ این حکم بهویژه درباره زیدیه سدههای نخستین آشکارتر است. وجوه اشتراک فراوان در بین این دو فرقه باعث همگرایی آنها و گسترش آموزههای تشیع شده است؛ گرچه هردو فرقه همواره جهت جذب پیروان یکدیگر کوشیدهاند. در این تحقیق با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به تعامل علمی و فرهنگی دو فرقه با یکدیگر پرداخته میشود و نتایج این تعامل در شکوفایی علمی و فرهنگی آنها بررسی میشود.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_57972_bd2ceebd8e2718452c47c6da539f0a7f.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124720170621The Rule of Preferring Public Interests over Private Interests and Its Implication in Studying Smuggling of Goods and Currenciesقاعده تقدم مصلحت عام بر خاص و تطبیق آن با موضوع قاچاق کالا و ارز254057973FAمحمد جمالیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20170807Smuggling goods is a modern phenomenon which means “to breech the legal formalities and procedures of importing and exporting goods and currencies”. One of the major rules in jurisprudence is “preferring public interests over private interests”. There are two types of interests from the viewpoint of Shari‘ah: “public and private”. Shari‘ah gives priority to public interests over private. Some examples of such stance in religious texts are: giving priority to Jihad over feeding pilgrims, renovation of Masjid al-Haram and family issues[1], forbiddance of giving free access to money for naive people[2], implementation of the verdict of nemesis[3], and forbidding hoarding. Interests are of three categories: necessary interests, needed interests and unnecessary ones. By applying these rules on the issue of smuggling goods and currencies, it can be concluded that although these acts may have certain benefits for some individuals, however they are harmful for public interests because of their side effects like increasing unemployment, poverty and weakening domestic production. Therefore, we cannot scarify public interests in favor of private ones. Besides that, the benefits that individuals may get from those activities are not among their necessary needs and they can be compensated by fair distribution of wealth, strengthening the employment and production in deprived areas near borders. Therefore, based on the rule of Preferring Public Interests over Private Interests, smuggling is not justified. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]. The Holy Quran, Chapter 9, Verses 19-24. <br /> <br /> <br />[2]. The Holy Quran, Chapter 4, Verse 5. <br /> <br /> <br />[3]. The Holy Quran, Chapter 2, Verse 79.قاچاق کالا که از مسائل نوپیدا است، به معنی «نقض تشریفات قانونی ورود و خروج کالا و ارز است». ازجمله قواعد پذیرفته شده نزد فقها، «قاعده تقدم مصلحت عام بر خاص» است. مجموعه احکام شرعی مبتنی بر جلب مصلحت و دفع مفسده از زندگی است؛ مصلحت به دو بخش «عام و خاص» تقسیم میشود و آنچه در اولویت شرع قرار دارد، تقدم مصلحت عام بر خاص است. تقدم جهاد بر آب دادن به حجاج و آبادنی مسجدالحرام و امور خانوادگی،[1] نهی از سپردن اموال به سفیهان،[2] به اجرا گذاشتن حکم قصاص،[3] و همچنین نهی از تلقی رکبان و احتکار، از نمونههای آشکار تقدم مصلحت عام بر خاص، در نصوص دینی، است. رعایت مصالح از حیث قوت و ضعف دارای سه مرتبه ضروریات، حاجیات و تحسینیات است. با تطبیق این قاعده بر قاچاق کالا و ارز باید گفت: هرچند قاچاق کالا منافعی برای افراد خاص در پی دارد، ولی پیامدهای شومی همچون رشد بیکاری، فقر، تضعیف تولید داخلی و اقتصاد ملی را هم در پی دارد و نمیتوان مصالح عام را قربانی مصالح خاص کرد. شاید قاچاق کالا توجیهی مبنی بر رفع حاجت و رفاه برای برخی از مردم داشته باشد، ولی این حاجت و رفاه ضروریات زندگی را تشکیل نمیدهند. از طرف دیگر میتوان با راهکارهایی چون تقسیم عادلانه ثروت، تقویت بخش تولید و اشتغال در مناطق محروم و مرزی این حاجت را پوشش داد؛ بنابراین با توجه به تقدم مصلحت عام بر خاص، قاچاق توجیهی ندارد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. توبه، 19-24.<br /> <br /> <br /> [2]. نساء، 5.<br /> <br /> <br /> [3]. بقره، 79.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_57973_0d669591ab1c39553932e4d2426d546d.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124720170621Analysis of Salafism in Theological Approach of Ibn Kathir and Alousi by Focusing on the Requirements of Monotheismبررسی سلفیگری در رویکرد کلامی ابنکثیر و آلوسی با محوریت مبحث لوازم توحید415557974FAمحمد مولویاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)حمید ایمانداردکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161116In order to authenticate their claims, followers of Salafism try to attribute prominent scholars of different eras to their school of thought. This research is going to explore the correctness of attribution of Ibn Kathir and Alousi to the Salafi movement. In this regard and based on two commentaries of the Quran, Tafsir al-Quran al-‘Adhim and Ruh al-Ma‘ani, the requirements of monotheism as the most challenging topic between Salafism and other theological schools of thought will be studied. Also, this research focuses on the viewpoints of Ibn Taymiyyah, the founder of Salafism, as a criterion for evaluation of these two commentators. The conclusion is that Ibn Kathir and Alousi have deep differences in the discussions about requirements of monotheism with Ibn Taymiyyah and other Salafi scholars. Therefore, we can doubt in attribution of Ibn Kathir and Alousi to the Salalfi School of thought. In addition, deep dissension among Salafi scholars in an important issue like monotheism can put introducing Salafism as a solid and systematic school of thought under a big question mark.اتباع سلفیه برای حجیّتبخشی به ادعاهای خود برآنند تا علمای برجسته اسلامی اعصار مختلف را به مکتب خود منتسب کنند. در این نوشتار به بررسی تطبیقی صحت انتساب ابنکثیر و آلوسی به جریان سلفیه پرداخته شده است؛ همچنین مسئله لوازم توحید بهعنوان چالشبرانگیزترین مسئله میان سلفیه و دیگر فرق کلامی، در خلال دو اثر گرانسنگ <em>تفسیر القرآن العظیم</em> و <em>روح المعانی</em> مطمح نظر قرار گرفته است. در این میان به آرای ابنتیمیه بهعنوان پایهگذار مؤلفههای جریان سلفیه برای سنجه و سنگ محک سلفیگری دو مفسر توجه شده است. در نهایت باید گفت: ابنکثیر و آلوسی چنان اختلاف فکری عمیقی، در غالب مباحث لوازم توحید، با ابنتیمیه و قاطبه سلفیها دارند که میتوان به انتساب این دو تن به مکتب سلفیه به جد تردید کرد؛ بهعلاوه تشتت آرای اندیشمندان منتسب به جریان سلفیه، در مبحث مهمی چون توحید، معرفی این جریان بهعنوان مکتب واجد مبانی و منهج استوار و نظاممند را با اشکال روبهرو خواهد ساخت.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_57974_a21c252c707124f0e220d6df57a7f07f.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124720170621Analysis of the Thought Considering Flogging as the Exclusive Kind of Ta‘zir based on a Comparative Approachواکاوی انگاره انحصار تعزیر در ضرب با رویکرد تطبیقی567057975FAاحمد مرتاضیاستادیار دانشگاه تبریزمحمد اسدیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قمJournal Article20170206Ta‘zir is a kind of punishment which is not included under the terms of Hadd, Qisas (Retaliation), Diah or Kaffarah (Financial Compensation). Based on Quranic verses, Islamic traditions and logical proofs, Islamic jurists and experts have had disputes over the point whether flogging is the usual and accepted feature of Ta‘zir or it is the judge who issues bodily punishments, jail or exile on the basis of expediency. As of the latter point of view, the majority of Islamic punishments are considered to be examples of Ta‘zir. In the present study, after analysing quotations and proofs provided by those who hold that flogging is the exclusive kind of Ta‘zir and those who hold the opposite view, the conclusion was drawn that flagellation is the generally accepted example of Ta‘zir, and not its only kind. The Islamic, Quranic and traditional definition of the word Ta‘zir supports this claim. Therefore, physical punishments -including flagellation- and psychological punishments, jail and monetary amends are all examples of Ta‘zir.تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص، دیه و کفاره نباشد. به استناد ادله قرآنی، روایی و عقلی، در اینکه آیا تعزیر، تعیّن در ضرب دارد یا حاکم بین ضرب و سایر عقوبات از قبیل حبس و تبعید به عنوان مجازات تعزیری مخیر است، میان فقهای امامیه اختلاف نظر وجود دارد که در صورت اخیر، بیشتر عقوبات شرعی از مصادیق تعزیر محسوب خواهد شد. در مقاله حاضر، پس از تحلیل اقوال و بررسی مستندات قائلین به انحصار و تعمیم مجازات تعزیری، در نهایت چنین نتیجه میگیریم که ضرب با تازیانه، مصداق بارز و شایع تعزیر است؛ نه مصداق واحد و یگانه آن. همچنان که معنای تعزیر در لغت، اصطلاح فقها و روایات و مصادیق آن در آیات و اخبار گواهی بر این ادعا است. از این رو، مجازاتهای جسمانی (اعم از ضرب و جرح)، روحی ـ روانی، مجازات سالب آزادی و کیفر مالی نیز از مصادیق تعزیر به شمار میآید.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_57975_df367fd4ff668abbac376ce2eace3743.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیمطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)2252-0678124720170621Examining the Implications of Imperative Structure from the Viewpoint of Arabic Literary Studies and the Science of Principles of Jurisprudenceواکاوی دلالت صیغه امر از منظر ادبیات عرب و اصول فقه718457976FAداود زرین پوردکترای زبان و ادبیات عربیdavoodzarrinpourراضیه امینیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160719Imperative Structure is one of the controversial issues in literary studies and the science of principles of jurisprudence. This issue is very important, especially in the field of Semantics, so that the diversity in interpretations has led to inference of two different judgments from the initial meaning of Imperative Structure about the same action, one of which is Mustahab (Recomended) and the other on is Wajib (Compulsary). In literary studies, rhetoric has the greatest contribution to the determining the primary meaning and explaining the secondary meaning of the forms. The scholars of jurisprudence have also used the achievements of rhetorical sciences to explain the meanings of the commandments, but, as a result of the difference in the functions of these two sciences, the scholars of the science of Principles of Jurisprudence changed the aesthetic attitude of the literary scholars in expressing the discussions to the attitude towards the deduction of the rules; and added to the delicacies of the discussion. Therefore, in view of the importance of the Imperative Structure as one of the three main structures in Arabic language, and as a means for communicating the rules of the laws of Shari‘ah, this research tries to study the dimensions of the two sciences through a comparative analysis; and also take a look at the ideas of the scholars of the science of Principles of Jurisprudence through a comparative approach. The scholars of the science of Principles of Jurisprudence have different ideas about the Imperative Structure, but what it seems to be true is that the explanation and limitation of the meaning of the structure should be based on the prevalence of its usage. Regarding the type of the demand expressed through the Imperative Structure, the fact is that what is understood from the structure is merely the seriousness of the demand; therefore, using the Imperative Structure for seriousness of the demand has a literal meaning, but for other purposes it has a figurative meaning. The fact that whether the action is compulsory or not can be understood from its application in Shari‘ah.صیغه امر یکی از مسائل بحثبرانگیز علوم ادبی و اصول فقه است؛ این مسئله، بهویژه در باب معناشناسی، تا بدانجا اهمیت دارد که تنوع در قرائتها، باعث شده است معنای اولیه امر در استنباط احکام دایر بر دو حکم وجوب و استحباب باشد. در علوم ادبی، بلاغت بیشترین سهم را در تصریح به معنای اولیه و تبیین معنای ثانویه اسلوبها دارد. عالمان اصول فقه نیز با استفاده از دستاوردهای علم بلاغت به تبیین معانی اوامر شارع پرداختهاند؛ اما بهتبع تفاوت کارکرد این دو علم، اصولیان نگرش زیباشناختی ادیبان در بیان مباحث را به نگرش معطوف بر استنباط احکام تغییر داده و به ظرافتهای بحث افزودند. ازاینرو با توجه به اهمیت صیغه امر بهعنوان یکی از افعال سهگانه در ادبیات عرب و بهعنوان بستری برای ابلاغ احکام شارع در قالب امر، این پژوهش میکوشد با روش تحلیلی ـ تطبیقی به بررسی ابعاد آن در دو علم مورد نظر بپردازد و همچنین نگاهی تطبیقی به این موضوع در آرای اصولیان داشته باشد. اصولیان در اصلِ وضع این صیغه در زبان اختلاف نظر دارند اما آنچه به نظر صحیح میرسد این است که تبیین و تحدید دلالت صیغه، بر شیوع استعمال آن تکیه دارد. درباره نوع طلب نیز واقعیت این است که آنچه از لغت فهمیده میشود فقط جزم و جدّیت در طلب است؛ برای همین صیغه امر، برای جزم در طلب، حقیقی است و در غیر آن مجازی به شمار میآید. بحث وجوب و غیر آن نیز از کاربرد شرع فهمیده میشود.https://foroughevahdat.mazaheb.ac.ir/article_57976_3063fb7ea1991403ad675cea82fab550.pdf