مسئله امامت و جانشینی و تأثیر آن در ایجاد نزاع‌های دینی خوارج اباضی بنی رستم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22034/mtmi.2024.420487.1702

چکیده

در پی فعالیت‌های تبلیغی فقهای اباضیه در نیمه اول قرن دوم هجری، مذهب اباضیه توانست پیروان زیادی را در میان قبایل بربر شمال آفریقا به کیش خود درآورد. سرانجام عبدالرحمان بن رستم در اواسط قرن دوم در نواحی شرقی مغرب میانه حکومت اباضیه را تأسیس کرد. در رأس حاکمیت اباضیانِ بنی رستم منصب «امامت» قرار داشت. بر طبق اصول مذهب اباضیان بنی‌رستم، انتخاب امام مبتنی بر شورای فقها و شیوخ قبایل (اهل حل و عقد) بود و امام می‌توانست از هر نژاد و قبیله‌ای باشد. بر همین اساس، ابن رستم، که غیر عرب و از ایرانیان بود و البته شرایط مقام امامت را در خود داشت از سوی شورای شیوخ و فقهای اباضیه به عنوان امام و رهبر اباضی مذهبان انتخاب شد. هرچند به ظاهر عبدالوهاب بن عبدالرحمن نیز از طرق شورا به امامت اباضیان دست یافت، اما این انتخاب از نظر برخی فقهای اباضیه روشی موروثی نیز بود و امامت به نوعی از پدر به پسر منتقل شده بود. روش امامت موروثی در حکومت بنی رستم تا پایان سلسله آنها تداوم داشت و همین موضوع موجب ایجاد تنش و اختلاف میان برخی از فقهای اباضی با حاکمان بنی‌رستم شد. این جستار با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این مسئله و چالش‌های پیش روی امامان بنی‌رستم درباره موضوع امامت خواهد پرداخت. یافته ها نشان داد که با توجه به جهت گیری اصلی حاکمان بنی رستم در مورثی کردن حکومت که متاثر از اندیشۀ ایرانی بود، آنان در طول حکومت شان با مخالفت ها و قیام های گسترده‌ای مواجه شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The issue of Imamate and succession and its influence in creating religious conflicts of Khawarij Ābāḍi Bani Rostam

نویسنده [English]

  • mehdi ezati
Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Following the preaching activities of the Ābāḍiyya jurists in the first half of the second century of the Hijri, the Ābāḍiyya religion was able to attract many followers among the Berber tribes of North Africa. Finally, in the middle of the 2nd century, Ibn Rostam established the Ābāḍiya government in the eastern regions of the Middle Maghreb. According to the principles of the Ābāḍian Bani-Rostam religion, the selection of the imam was based on the council of jurists and tribal sheikhs and the imam could be from any race or tribe. Based on this, Abdurrahman bin Rostam, who was non-Arab and Iranian, and of course she had the conditions for Imamate, was elected as Imam and leader of Abadi religions by the council of sheikhs and jurists. Although apparently Abd al-Wahhab bin Abd al-Rahman also achieved the Imamate of the Ābāḍians through the council, but according to some Abadian jurists, this choice was also a hereditary method and the Imamate was somehow passed from father to son. The method of hereditary Imamate continued in the rule of Bani Rostam until the end of their dynasty, and this issue caused tension and disagreement between some of the Ābāḍi jurists and the rulers of Bani Rostam. This essay will investigate this issue and the challenges faced by Bani-Rostam imams regarding the subject of Imamate with a descriptive-analytical method. The findings showed that due to the main orientation of Bani Rostam rulers in inheriting the government which was influenced by Iranian thought, they faced widespread oppositions and uprisings during their rule.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Khawarij
  • North Africa
  • Imamate
  • Bani Rostam
  • Ābāḍiya