قرآن کریم.
أحکام القرآن، محمد بن ادریس شافعى، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1412ق.
أحکام القرآن، احمد بن علی جصاص، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، 1412ق.
إعراب القرآن، احمد بن محمد نحاس، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1421ق.
إیجاز البیان عن معانی القرآن، محمود بن ابیالحسن نیشابورى، بیروت، دارالغرب الإسلامی، 1415ق.
باهر البرهان فی معانی مشکلات القرآن، محمود بن ابیالحسن نیشابورى، مکه، جامعة أم القری، 1419ق.
«بررسی اصطلاح خلیفة الله در متون عرفانی (قرن دوم تا یازدهم هجری)»، مسعود شاورانی، مجله پژوهشنامه ادیان، شماره 28، 1399ش.
«بررسی تاریخی عبارت «خلیفة الله» در روایات مذاهب اسلامی»، مسعود شاورانی، مجله مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)، شماره 54، 1399ش.
تأویل مشکل القرآن، عبدالله بن مسلم ابنقتیبه، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1423ق.
تأویلات أهل السنة، محمد بن محمد ماتریدى، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1426ق.
التبیان فی تفسیر القرآن، محمد بن حسن طوسى، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، بیتا.
تفسیر ابن وهب المسمى الواضح فى تفسیر القرآن الکریم، عبدالله بن محمد ابنوهب دینورى، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1424ق.
تفسیر ابنابىزمنین، محمد بن عبدالله ابنابىزمنین، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1424ق.
تفسیر البغوى المسمى معالم التنزیل، حسین بن مسعود بغوی، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، 1420ق.
تفسیر التسترى، سهل بن عبدالله تستری، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1423ق.
تفسیر القرآن العزیز المسمى تفسیر عبدالرزاق، عبدالرزاق بن همام صنعانى، بیروت، دارالمعرفة، 1411ق.
تفسیر القرآن العظیم، عبدالرحمن بن محمد ابنابىحاتم، ریاض، مکتبة نزار مصطفى الباز، 1417ق.
التفسیر الکبیر، سلیمان بن احمد طبرانى، اردن، دارالکتاب الثقافی، 2008م.
التفسیر المنسوب إلى الإمام ابیمحمد الحسن بن علی العسکری، قم، مدرسة الإمام المهدی(ع)، 1409ق.
تفسیر السمرقندی المسمی بحر العلوم، نصر بن محمد سمرقندى، بیروت، دارالفکر، 1416ق.
تفسیر العیاشى، محمد بن مسعود عیاشی، تهران، مکتبة العلمیة الاسلامیة، 1380ق.
تفسیر غریب القرآن، عبدالله بن مسلم ابنقتیبه، بیروت، دار و مکتبة الهلال، 1411ق.
تفسیر فرات الکوفی، فرات بن ابراهیم کوفى، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1410ق.
تفسیر کتاب الله العزیز، هود بن محکم هواری، بیروت، دارالغرب الإسلامی، 1990م.
تفسیر مقاتل بن سلیمان، مقاتل بن سلیمان بلخی، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، 1423ق.
تفسیر نسفى، عمر بن محمد نسفی، تهران، سروش، 1376ش.
تفسیر یحیى بن سلام، یحیی بن سلام تیمى، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1425ق.
التهذیب فی التفسیر، محسن بن محمد حاکم جشمی، قاهره، دارالکتاب المصری؛ بیروت، دارالکتاب اللبنانی، 1440ق.
جامع البیان فى تفسیر القرآن، محمد بن جریر طبرى، بیروت، دارالمعرفة، 1412ق.
حقائق التأویل فی متشابه التنزیل، محمد بن حسین شریف رضی، بیروت، دارالأضواء، 1406ق.
حقائق التفسیر، محمد بن حسین سلمى، تهران، مرکز نشر دانشگاهى، 1369ش.
درج الدرر فى تفسیر القرآن العظیم، عبدالقاهر بن عبدالرحمن جرجانی، عمان، دارالفکر، 1430ق.
روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، حسین بن علی ابوالفتوح رازى، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوى، 1408ق.
زاد المسیر فى علم التفسیر، عبدالرحمن بن علی ابنجوزى، بیروت، دارالکتاب العربی، 1422ق.
شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، عبیدالله بن عبدالله حاکم حسکانی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1411ق.
الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة، اسماعیل بن حماد جوهری، بیروت، دارالعلم للملایین، 1376ق.
العین، خلیل بن احمد فراهیدى، قم، دارالهجرة، 1409ق.
غریب القرآن و تفسیره، عبدالله بن یحیی یزیدى، بیروت، عالم الکتب، 1405ق.
قصص قرآن مجید برگرفته از تفسیر سورآبادی، ابوبکر عتیق نیشابوری، تهران، دانشگاه تهران، 1347ش.
الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، محمود بن عمر زمخشرى، بیروت، دارالمعرفة، 1430ق.
کشف الأسرار و عدة الأبرار، احمد بن محمد میبدى، تهران، امیرکبیر، 1371ش.
الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی، احمد بن محمد ثعلبی، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، 1422ق.
لسان العرب، محمد بن مکرم ابنمنظور، بیروت، دارالفکر؛ دارصادر، 1414ق.
لطائف الإشارات، عبدالکریم بن هوازن قشیرى، قاهرة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 2000م.
متشابه القرآن، قاضی عبدالجبار بن احمد همدانی، قاهره، دارالتراث، بیتا.
مجاز القرآن، معمر بن مثنى ابوعبیده، قاهره، مکتبة الخانجی، 1381ق.
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسى، بیروت، دارالمرتضی، 1426ق.
المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، عبدالحق بن غالب ابنعطیه، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1422ق.
«مروری بر آموزه خلیفة الله در اسلام»، مسعود شاورانی، مجله پژوهشنامه ادیان، شماره 25، 1398ش.
معانى القرآن، سعید بن مسعده اخفش، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1423ق.
معانی القرآن و إعرابه، ابراهیم بن محمد زجّاج، بیروت، عالم الکتب، 1408ق.
مفردات ألفاظ القرآن، حسین بن محمد راغب اصفهانی، دمشق، دارالقلم؛ بیروت، الدار الشامیة، 1412ق.
الناسخ و المنسوخ فى القرآن العزیز، قاسم بن سلام ابوعبید، ریاض، مکتبة الرشد، 1418ق.
نزهة القلوب فی تفسیر غریب القرآن العزیز، محمد بن عزیز سجستانى، بیروت، دارالمعرفة، 1410ق.
النکت فى القرآن الکریم فى معانى القرآن الکریم و إعرابه، على بن فضال مجاشعى، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1428ق.
النکت و العیون تفسیر الماوردى، على بن محمد ماوردى، بیروت، دارالکتب العلمیة، بیتا.
الهدایة إلى بلوغ النهایة، مکى بن ابیطالب حموش قیسی، شارجة، جامعة الشارقه، 1429ق.
الوجوه و النظائر لألفاظ کتاب الله العزیز، حسین بن محمد دامغانى، قاهره، وزارة الأوقاف، المجلس الأعلى للشئون الإسلامیة، 1416ق.
الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، على بن احمد واحدى، دمشق، دارالقلم، 1415ق.
الوسیط فی تفسیر القرآن المجید، على بن احمد واحدى، قاهره، وزارة الأوقاف، المجلس الأعلى للشئون الإسلامیة، 1420ق.
"Caliph", Wadad Kadi, Encyclopaedia of the Quran, vol1, Brill, 2001.
"Caliph, caliphate", Wadad Kadi & Aram Shahin, The Princeton Encyclopedia of Islamic Political Thought, ed. Gerhard Bowering, New Jersey, Princeton University, 2003.
"The Caliphate of Adam: Theological Politics of the Qurʾānic Term Ḫalīfa", Han Hsien Liew, Arabica 63, Koninklijke Brill nv, Leiden, 2016.
"The Historical Roots of Our Ecologic Crisis", White Lyne, Science, New Series, Vol.155, No.3767, 1967.
"The Term "Khalifa" in Early Exegetical Literature", Wadad Kadi, Die Welt des Islams, New Series, Bd. 28, Nr. 1/4 , Brill, 1988.
"Überprüfung der Lehre des Gottes Kalifen in Anbetracht des Umweltschutzes", Masoud Shavarani, Spektrum Iran, 32 Jg, Nr. 2–2019.