مبانی فقهی- مدیریتی تأثیر «اصل تقریب» بر کارآمدی مدیریت اداری(مطالعه موردی: سازمان حج و زیارت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه سیستان و بلوچستان/ گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی

2 دانشگاه: سیستان و بلوچستان-زاهدان

چکیده

تقریب مذاهب با مبانی متقن قرآنی، روایی، قواعد فقهی و...موضوعی است که می‌تواند تمامی پیکره‌ی یک نظام اسلامی را با تمامی شئون آن دربرگیرد. یکی از این ابعاد، مدیریت در نظام اداری سازمان حج و زیارت و توجه به‌تقریب در منظومه فکری مدیران و کارگزاران در عرصه‌های گوناگون اداری، از تصمیم‌گیری‌ها و فرآیندهای سازمانی تا ضوابط اجرایی و تنظیم بخشنامه‌های داخلی، همچنین در فعالیت‌های اداری مختلف نظیر، مدیریت منابع نیروی انسانی اعم از جذب و گزینش کارکنان، تفویض مسؤولیت‌ها، تقسیم‌کار و...یا مبانی اصول مدیریت اداری چون، حل تعارضات، تیم سازی و...است. نوشتار پیش رو با روشی توصیفی- تحلیلی نشان می‌دهد، مدیریت اداری سازمانی چون حج و زیارت، در فعالیت‌های مدیریتی و یا در اصول راهبردی خود می‌تواند با تکیه‌بر مبانی فقهی و مدیریتی از ظرفیت «اصل تقریب» در رشد و تعالی مجموعه و کارآمدی مدیریت و خادمیت و توان مجموعه در جهت خدمت‌رسانی و بهره‌وری با اتحاد و همزیستی مذهبی و تحقق اهداف کلی سازمان ازجمله دیپلماسی و ارتباط با مجامع بین‌المللی اسلامی قوت بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Jurisprudential-managerial foundations of the effect of "principle of approximation" on the efficiency of administrative management (case study: Hajj and pilgrimage organization)

نویسندگان [English]

  • mostafa keikha 1
  • shaghayegh amerian 2
1 Sistan and Baluchestan University / Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law
2 sistan and baluchestan
چکیده [English]

The approximation of religions with solid Quranic foundations, narration, jurisprudential rules, etc. is a subject that can include the entire body of an Islamic system with all its affairs. One of these dimensions is the management in the administrative system of the Hajj and Pilgrimage organization and paying close attention to the intellectual system of managers and agents in various administrative fields, from organizational decisions and processes to executive regulations and the setting of internal directives, as well as in various administrative activities such as manpower resource management. A human being, including recruitment and selection of employees, delegation of responsibilities, division of labor, etc., or the basics of administrative management principles, such as conflict resolution, team building, etc.The following article shows with a descriptive-analytical method, the administrative management of an organization such as Hajj and Ziarat, in its management activities or in its strategic principles, can rely on the jurisprudential and managerial foundations of the capacity of the "principle of approximation" in the growth and excellence of the collection and the efficiency of management and To strengthen the service and ability of the group in the direction of service and productivity with religious unity and coexistence and the realization of the general goals of the organization, including diplomacy and communication with international Islamic gatherings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Approximation
  • management
  • administrative systems
  • Islamic religions
  • service
  • Hajj and pilgrimage organization