بررسی ابعاد تربیتی سرگذشت حضرت موسی(ع) و عبد صالح(ع) با تکیه بر تفاسیر فریقین

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

حکایت سفر پرفراز و نشیب حضرت موسی(ع) به سوی عبد صالح(ع) در سوره کهف از داستانهای پرمفهوم و پررمز و راز قرآن کریم است. بهره‌‌گیری هنرمندانه از عناصر داستانی و اشارات و مبهماتی که در قصه وجود دارد به زیبایی مجموعه و کل داستان افزوده است که مقاله حاضر با هدف نشان دادن ساختار ادبی داستان و آشنایی عمیق‌‌تر با آیات آن نگاشته شده است و از آنجا که قصه نکات تربیتی و آموزنده بسیاری را در خود جای داده است در ادامه به تبیین پیامهای تربیتی آن پرداخته شده و مواردی همچون آداب و اهداف تعلیم و تعلم، تسلیم بودن انسان در برابر مشیت خداوند و تأثیر متقابل اعمال والدین و فرزندان اشاره می‌‌شود و این نتیجه حاصل می‌‌گردد که افزون بر آنکه عناصر داستانی در قرآن کریم به اقتضای اهداف و پیامهای مورد نظر به کار گرفته شده‌‌اند با تحلیل و جستجوی هر کدام می‌‌توان به راهکارهای ارزشمندی از اخلاق و عقیده برای سامان بخشیدن به زندگی ایمانی دست یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining educative aspects of Muses (PH) and Ab’de Saleh’s (PH) memoir with relying on Fariqain interpretations

نویسندگان [English]

  • Mahmood Vaisi
  • Fahimeh Miri
چکیده [English]

The journey’s story of Muses to Ab’de Saleh in Soorah of Kahf is one conceptual and mysterious stories of Holy Qur’an. Using story elements artistically and references and enigmatic that is in the story increase the beauty of the whole story. Furthermore, this article wrote with purpose of showing literary structure of the story and became familiar deeply with its verses. Because the story have many educative and informative points so in the continue the article would illustrate educative massages of that and would point to issues such as costumes and aims of educating and learning, human’s submission on God’s willing and reciprocal influence of parents and children. The article would conclude that in addition usage of story’s elements in Holy Qur’an is depends on its slightly purposes and massages and with analyzing and searching each element we could reach to valuable solution of ethics and an idea for systemizing faithful life.